Sida 1 av 3

Varvtal pump

Postat: fre 13 dec 2013, 20:53
av sveakatten
Jag tänkte sätta drivningen till hydraul pumpen från vevaxeln med kilrem, har haft den direkt på axeln .
Motorn är en Saab v4, funderade på om jag ska ändra utväxlingen.
Som jag har det i dag behöver jag varva ca 2000 för att få rätt tryck och flöde när det är grovt virke.
Tror ni man kan ta en mindre remskiva så man inte behöver varva så mycket?

Re: Varvtal pump

Postat: fre 13 dec 2013, 20:56
av machonisti
Som jag minns det från skolan finns formler att beräkna drivhjulsdiametrar och hitta möjligheterna!

Re: Varvtal pump

Postat: fre 13 dec 2013, 20:58
av Slurfi
Ford V4 heter det väl?
Nog borde den ha en effektkurva som tillåter lägre varv med bibehållet vrid.
Jag gissar att du kan gå ner nästan 500 varv.
Kanske finns nån sån effektkurva på nätet?

Re: Varvtal pump

Postat: fre 13 dec 2013, 21:13
av sveakatten
OK det verkar vara max kring 2500 .
max effekt: 65 bhp @ 4600 RPM, max vridmoment: 115 Nm @ 2500 RPM, toppfart: 147 km/h, växlar (automatiska, manuella): 4 / -, bränsle: bensin

Men att gå ner ca 500 tycker jag verkar rimligt

Re: Varvtal pump

Postat: fre 13 dec 2013, 22:15
av th
Slurfi skrev:Ford V4 heter det väl?

Nää, ursprunget till Saab V4 var en Triumph-motor på 1,85 liter, men fr.o.m. 2-litersmotorn kan man nog hävda att det är Saab orginal

Re: Varvtal pump

Postat: fre 13 dec 2013, 22:22
av totte
th skrev:
Slurfi skrev:Ford V4 heter det väl?

Nää, ursprunget till Saab V4 var en Triumph-motor på 1,85 liter, men fr.o.m. 2-litersmotorn kan man nog hävda att det är Saab orginal


Nä th nu är du ute och cyklar helt, Slurfi har rätt. Det var 99:an som hade en Triumph-motor i första två årgångarna, rak 4:a. Sen gjorde dom en egen 2-liters.

SAAB-96 och 95 hade 1,5 L V4 tillverkad av Ford, samma motor som i Taunus 15 M och, utom slaglängden även i 17 M.

Re: Varvtal pump

Postat: lör 14 dec 2013, 14:19
av sveakatten
Tror ni det är något problem med att driva hydraul pumpen med en kilrem?
Någon som har det?
Funderar på om det går så tungt så det blir att slira.

Re: Varvtal pump

Postat: lör 14 dec 2013, 14:52
av Slurfi
Närå, vi drev hökanonen med en 90hk motor och den slirade knappt alls.
Bara att biffa upp med dubbla eller trippla remmar om den slirar för mkt.
V4;n ger väl inte mer än kanske 30-40 hk vid så låga varv?
Det lär väl finnas tabeller för sånt på nätet åxå?

Re: Varvtal pump

Postat: lör 14 dec 2013, 21:38
av ulfgustav
Det går utmärkt att driva pump med kilrep, observera dock att vanliga standard pumpar av t.ex kugghjulstyp inte tål radialbelastning, är det en sådan så bör du köpa till stödlager

Re: Varvtal pump

Postat: lör 14 dec 2013, 21:39
av ulfgustav
Det går utmärkt att driva pump med kilrep, observera dock att vanliga standard pumpar av t.ex kugghjulstyp inte tål radialbelastning, är det en sådan så bör du köpa till stödlager

Re: Varvtal pump

Postat: lör 14 dec 2013, 21:49
av sveakatten
OK Problemet är att remskivan på vevaxeln är endast för 10mm rem, vilket gör att jag tror det kan bli för lite friktion

Re: Varvtal pump

Postat: ons 25 dec 2013, 17:58
av sveakatten
Nu har jag plockat i hop Illern med stödlager och pump, och det verkar fungera om jag spänner remmen rätt bra. Men jag har satt fast pumpen i chassit och motorn sitter på kuddar vilket gör att det inte fungerar i skogen ( fick jag se), motorn rör sig for mycket.
Kan jag stel operera motorn mot chassit utan att det gör något?

Re: Varvtal pump

Postat: ons 25 dec 2013, 18:42
av JensSkoog
Det tror jag inte jag ville chansat. Har du möjligt å plassera en fjäderbelastad remstrammare mellan motor och pump, som tar upp i sig motorrörelse.

Re: Varvtal pump

Postat: ons 25 dec 2013, 18:52
av sveakatten
Tror det är svårt, måste ha remmen väldigt spånnd för att det ska fungera, pumpen kräver rätt mycket kraft.

Re: Varvtal pump

Postat: ons 25 dec 2013, 20:09
av totte
Nej, för allt i världen, ingen steloperation. Då får du alla motorvibrationerna direkt i chassit. Och det löser inte problemet annat än temporärt.

Det hela indikerar att du har för klen rem om den måste vara så hårdspänd. En kilrem skall inte behöva vara "idiotspänd" för att dra. Betyder också att remmen kommer i vilket fall inte att hålla, den kommer att slitas ner på nolltid.

Enda vettiga lösningen är att få dit grövre don. Skruva på en annan remskiva utanpå motorskivan t ex.