Sida 2 av 3

Re: Varvtal pump

Postat: ons 25 dec 2013, 20:47
av sveakatten
Jag tror jag ligger relativt rätt med spänningen, möjligen lite för spänt. Problemet är ju att jag har pumpen i chassit och motorn sitter relativt löst (gamla motorkuddar).
Vilket gör att motorn rör sig gentemot till pumpen och spänner eller släpper remmen.
Så ska jag ha rem ser jag enda lösningen att sätta allt på motorn (mycket jobb) eller spänna ner motorn mot kuddarna vilket skulle göra att motorn blir att röra sig mindre.

Re: Varvtal pump

Postat: ons 25 dec 2013, 23:34
av totte
Sätta allt på motorn då, en hel del jobb tydligen, men den enda korrekta lösningen i längden.

Re: Varvtal pump

Postat: lör 28 dec 2013, 08:48
av sveakatten
Jag har fått detta att fungera , men med rätt hård remspänning. (vilket jag inte gillar)
Vad tror ni om att sätta kedja och drev i stället för kilrem?
Då skulle jag kinna fixa utväxlingen också.

Re: Varvtal pump

Postat: lör 28 dec 2013, 11:16
av JensSkoog
Det skulle gå bra, men när motoren rör sig, måste det vara rum för det i kedjan, så du måste ha non sorts fjäderbelastad hjul mot kedjan som holler den spänt, annars slits kedjan sönder på noll tid.

Re: Varvtal pump

Postat: lör 28 dec 2013, 15:51
av totte
Det krävs en mycket bra kedjespännare för det, annars fladdrar kedjan som en vinpel i storm, håller inte länge, just som Jens säger

Re: Varvtal pump

Postat: lör 28 dec 2013, 16:07
av Orsa
mINSKAR DU EN REMSKIVAS DIAMETER OCH SKA FÖRA ÖVER EN VISS EFFEKT KOMMER INTE FRIKTIONSYTAN PÅ EN MINDRE SKIVA ATT RÄCKA TILL, till slut. Det slirar och blir varmt eller att remmen skriker till när du tar ut mer kraft ur din pump. Remmen tröttas snabbare på en mindre diameter också. MÅSTE MAN dock GÖRA SÅ som du tänkt, JA då får man fundera på tandemrem (två bredvid varandra osv. Tandemremmar köper man "ihoparade" så längderna är matchade inom det nominella måttet.
Ska du få en riktig maskin ska du bygga ett pumpfäste från motorblocket.

Kolla om ford v4:an kan ha plats för en större drivskiva utanpå en av de ordinarie skivorna. Det är ett bättre sätt att sänka varvtalet på.
Ursäkta stor/liten-bokstavsschabblet.

Ska du föra över mycke kraft med snäva remmar finns sk Poly-V remmar. Det har kör jag med på ett sågverk jag byggt. Inte för att det är ett lämpligt alternativ för dig men för allmän kunskap bara.

Re: Varvtal pump

Postat: lör 28 dec 2013, 20:56
av sveakatten
Ok det är därför jag funderade på en kedja, med en kedja kan jag ha en fjäder belastad spännare och varva upp pumpen utan att riskera att något slirar.
Jag har kört med remmen hela dagen i dag men när jag kör någon funktion mot stoppet så hörs det att remmen slirar till.
Så detta kommer inte att fungera.

Re: Varvtal pump

Postat: sön 29 dec 2013, 10:22
av Orsa
En lycklig man är den som får prova sina idéer.

Re: Varvtal pump

Postat: sön 29 dec 2013, 16:35
av sveakatten
Jag håller med dig, synd bara att skepsisen till kilrenm slog in.
Men samtidigt så får jag prova något nytt :grin:

Re: Varvtal pump

Postat: sön 29 dec 2013, 17:07
av Slurfi
Spraya på Remgrepp innan du ger upp?

Re: Varvtal pump

Postat: sön 29 dec 2013, 17:19
av sveakatten
Nja jag har räknat på detta och det kommer alldrig att bli bra.

Re: Varvtal pump

Postat: fre 10 jan 2014, 11:30
av mikael_s
Vilket effektbehov har du? Finns Excel-ark på Weimers hemsida att räkna ut. Typiskt för en kran är ca 20kW (60l/min, 185bar).

En 10mm kilrem klarar långt ifrån den effekten, inte heller 13mm. Två 17mm remmar (SPB) klarar ca 20kW men kräver nogrann injustering och ordentlig spänning. Som redan nämnts krävs ett rejält stödlager, du bör inte belasta pumpen med denna sidokraft. Se Jens-S nedladdningsbara katalog för dimensionering av remdrifter.

Verkar som 2000rpm är för högt för kedjedrift, enligt de tillverkare/försäljare jag talat med. De rekommenderar hellre kuggrem. Skulle jag byggt från scratch hade jag satt kardan mellan vev och pump. Men skall det vara remdrift hade jag definitivt valt kuggrem. En 30mm 8M-rem överför 25kW vid 1200rpm.

OBS Siffrorna ovan är ett exempel jag själv har räknat fram efter mina förhållanden. De kanske inte återspeglar dina förhållanden. Räkna själv! Arbetsgången i Jens-S katalog är lätt att följa.

Re: Varvtal pump

Postat: fre 10 jan 2014, 12:57
av sveakatten
Jag har inte plats för kardan, jag har haft klokoppling vilket håller ca 1år men vill inte vara orolig för att den ska gå sönder.

Efter som jag hellst vill ha pumpen i chassit och får flex från motorbussningen vill jag hellst försöka med kedja.

Saaben har ju kamkedja, Mercedes lika så?

Re: Varvtal pump

Postat: fre 10 jan 2014, 13:10
av mikael_s
Samma situation som mig då, måste bygga om tank osv för att kunna använda kardan.

Tror det är svårt att få det bra när det flexar så mycket mellan drivet och drivande remhjul, måste till ett sofistikerat spänn-/dämpsystem för att inte remmarna ska gå åt skogen. Finns det ingen möjlighet att montera pumpen stelt mot motorn?

Kamkedjor i bilar fungerar ju bevisligen. Kanske för att de har väldigt effektiv smörjning? Vet faktiskt inte varför men jag har talat med flera försäljare/kontruktörer av rem- och kedjedrifter och de har alla tyckt att det är för höga varvtal för kedjedrift.

Re: Varvtal pump

Postat: fre 10 jan 2014, 13:13
av totte
Det är en annan typ av kedja, inte rullkedja, och den kräver precisionsuppriktade hjul. Om jag minns rätt så är det tandkedja. Den skall ha en ganska hög och helt jämn kedjespänning, kan inte användas för ändamål där det finns en rörelse mellan axlarna.