Verkstan

Däckdimensioner släpvagn...

11 inlägg 12304 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Däckdimensioner släpvagn...

Snowman76  
#243792 Vet inte riktigt om det här är rätt forum för den här typen av fråga, men jag chansar!

Tänkte slänga på vinterdäcken på släpvagnen, men kommer inte ihåg vad jag gjorde med dom sist jag bytte :???: .. Enda däck jag hittar och som jag kan tänka mig är till släpvagnen märkte jag ha olika dimensioner, det ena är 155/70R13 och det andra är 155/80R13 skiljer alltså en del på höjden, vilket borde göra att släpet blir snett och att dom däcken inte kan användas?! Va säger ni?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner släpvagn...

jannee  
#243793 Släpet blir 1.5 cm högre på ena sidan, sedan är det upp till dig själv att välja, själv hade jag provat, satte det högsta däcket på högersidan.
Tror inte ens att du kommer att märka att du har olika storlek på däcken.

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner släpvagn...

Nolltax AB  
#243795 Inom felmarginalen.
En spontan fråga väcks dock... Hur många däck krävs för att ej finna åter ett par?

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner släpvagn...

Snowman76  
#243802 Ok.. Då provar jag med dom.

Tack för svaren!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däckdimensioner släpvagn...

JensSkoog  
#243879
Nolltax AB skrev:Inom felmarginalen.
En spontan fråga väcks dock... Hur många däck krävs för att ej finna åter ett par?

Matematiskt och filosofisk är svaret två! 😈 Men i praktiken kann det vara att det varit två olika däck sedan sista byte. Om du frågar en försäljare av sko, vill han kunne berätta hur många kunder som lemnar butiken med två i storleken olika sko :lol: . Dom udda paren står kvar och hamnar på sopen när dom tar koll om varulagret. Sker säkert hos däckförsäljare ochså.

Användarvisningsbild

Re: Däckdimensioner släpvagn...

totte  
#243885 Sture hette han som kom till jobbet med en brun och en svart sko. Han var, försiktigt uttryckt, inte den mest intelligente mannen i trakten. När nån påpekade att va f-n Sture har du skor i olika färg så han: "Jo å det jävliaste ä att ja har ett liadant par till hemma".

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner släpvagn...

Husqy346  
#243949 När jag bytte 2 däck hos Volvo en gång så hade jag 4 stycken 195/65/15" efter monteringen satt det 185/65/15 " fram .
såg det efter tre dagar så det åkte jag och påtalade så de fick byta till rätt dimition.

Användarvisningsbild

Re: Däckdimensioner släpvagn...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243970 Man ska nog kolla att man har rätt hjul på släpet, nån cm på yd gör nog inget
men om fälgen är bytt så kan det vara fel offset och då kan däcket ta i släpet
om det är för sas för mkt offset.
Framhjulsdrivna bilar har ibland ganska extrema offset på fälgarna och de fälgarna
passar nog inte släp.
Anledningen att jag uppmärksammat detta var när jag tog Opelfälgar från nån bil
och satte på släpet och tänkte att det är ju Opeldelning så då är allt ok, det var det inte.

Användarvisningsbild

Re: Däckdimensioner släpvagn...

machonisti  
#243994
totte skrev:Sture hette han som kom till jobbet med en brun och en svart sko. Han var, försiktigt uttryckt, inte den mest intelligente mannen i trakten. När nån påpekade att va f-n Sture har du skor i olika färg så han: "Jo å det jävliaste ä att ja har ett liadant par till hemma".

Försiktigt uttryckt, han gav ju ett intelligent svar på ett lågkvalificerat påstående!!! :wink:

Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner släpvagn...

Nolltax AB  
#244108 Båtfolket måste ha en grön och en röd lampa för att ha koll på vad som är höger och vänster.
Så varför inte en brun å en svart sko? Samma princip....

Användarvisningsbild

Re: Däckdimensioner släpvagn...

totte  
#244134 Kunde nog Sture behöva. Lite knepigt bara om han bytte till det andra paret.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).