Verkstan

Primus gasoldriven motorvärmare

7 inlägg 9339 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Primus gasoldriven motorvärmare

kungsis  
#243321 Var på auktion och köpte denna







Någon som vet något om den? Den drivs alltså genom att gasol kopplas till en slang och även en strömkabel (12v) som driver någon sorts glödtråd. Sedan kopplar man bara på 2slangar som ska sitta på själva värmepaketet. Fråga ett är väl om man törs prova? Har skruvat isär den lite och allt SÅG bra ut. Fina elkablar och inget trasigt eller sprucket. Nr.2 är väl om det är något att ha?

M.v.h
Kungsis



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Primus gasoldriven motorvärmare

JensSkoog  
#243326 Ville bytt alla slangar som gasolen ska gå i innan jag testade. Dom kann se bra ut, men är dom gammla, så är dom spröda. Är det non typ fläkt som drivs av elkabeln också? Borde va no slikt för å sprida värmen.

Användarvisningsbild

Re: Primus gasoldriven motorvärmare

totte  
#243338
JensSkoog skrev:Ville bytt alla slangar som gasolen ska gå i innan jag testade. Dom kann se bra ut, men är dom gammla, så är dom spröda. Är det non typ fläkt som drivs av elkabeln också? Borde va no slikt för å sprida värmen.


Instämmer väldigt mycket om slangarna! Det är inte kul att hamna i omloppsbana.

Användarvisningsbild

Re: Primus gasoldriven motorvärmare

bodaedet  
#243433 Den är otroligt effektiv, jag använde en sådan på Valmet 6300, dock hade den cirkulationspump. Det tog 20 min att få motortempen i 60 grader, vid -20. Den ska ha en tempgivare eller dylikt som ska slå av vid runt 80 grader, kolla så att den fungerar. Min var även känslig för luft i systemet, jag satte dit en luftnippel för att enkelt kunna lufta.

Avatar Fallback

Re: Primus gasoldriven motorvärmare

kungsis  
#243462
bodaedet skrev:Den är otroligt effektiv, jag använde en sådan på Valmet 6300, dock hade den cirkulationspump. Det tog 20 min att få motortempen i 60 grader, vid -20. Den ska ha en tempgivare eller dylikt som ska slå av vid runt 80 grader, kolla så att den fungerar. Min var även känslig för luft i systemet, jag satte dit en luftnippel för att enkelt kunna lufta.


Ok, det låter bra. Har egentligen ingen användning av den, men tänkte att det kunde vara bra om det blir strömavbrott på vintern. Givitvis byter jag slangarna om jag bestämmer mig för att behålla den.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Primus gasoldriven motorvärmare

Stephan41  
#631171 Har du primusen enu....

Användarvisningsbild

Re: Primus gasoldriven motorvärmare

machonisti  
#631193

Pumpen ersatt med billig borrmaskinspump. Har snabbkopplingar till skogstraktorn. Kör tills returen är ljum.
Se till att få bort luften. Elen tänder och släcker om den överhettas tex av dålig cirkulation.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).