Verkstan

Svets med elverk?

6 inlägg 19270 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svets med elverk?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238885 Funderar på att skaffa en liten pinnsvets och ibland driva det med elverk! svetsarna jag har i åtanke är: Kemppi minarc evo 150 och esab caddy arc 151i, men även migsvetsarna kemppi minarcmig evo 170 och esab caddy mig c160i är intressanta!

elverket jag funderar på att skaffa är kipor ig2600 med 2st 230v uttag 16amp, maxström 2,6kVA, kontinuerlig 2,3 kVA

Nån expert här som kan svara på om det är möjligt att driva någon av dessa svetsar med detta elverk? eller kan rekommendera nån annan svets till detta elverk?

http://www.kipor-power.eu/index.php?ite ... 19&lang=EN

:roll: :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Svets med elverk?

traktorz  
#238892 Eftersom du ska driva svetsen från ett 1-fas elverk, så förutsätter det att svetsen är av nyare typ med PFC (effektfaktorkorrigering). Det är nu dina två föreslagna och utmärkta alternativ, och ett tredje kan vara MIGATRONIC MMA INVERTSVETS FOCUS STICK 160E PFC från t.ex. Swedol.

Själv skaffade jag i år en begagnad MMA-inverter för anslutning till trefas. Det mesta jag svetsat har varit på 80A inställning med 2.5mm elektroder (OK 48.00). Nyare svetsar har olika möjligheter till TIG-svetsning, vilket kan vara ett alternativ till MIG/MAG. Jag gillar visserligen MIG/MAG bättre, för det är betydligt enklare för oss som amatörer, och slipper därmed oroas för slagginneslutningar och poriga svetsar.

Tillbaka till det här med Phase Factor Correction. Om vi kollar data på Caddy® Arc 151i, A31,
, ser vi att den har en imponerande effektfaktor på 0.99, så med ditt elverk som typiskt kan leverera 2.3 kVA, så blir det 2.3*0.99/230=9.9 Ampere den kan leverera. Men svetsning är korta perioder med hög belastning, så samma elverk kan då leverera 2.6 kVA, vilket ger att svetsen kan tillåtas dra 11.2 Ampere! Sen så ser vi att elverket är avsäkrat med hela 16A, vilket också är den rekommendation på säkring som ESAB anger för nämnda svetsmodell. Det bör således bli en lysande kombination! Även Kemppi-svetsen har likvärdiga data och borde fungera lika utmärkt. ESAB och Kemppi är premium-märken och har tåligare lackade kretskort, så maskinerna tål lite tuffare tag än billigare modeller. Det blir mer och mer elektronik i dessa nya prylar.

Kolla även gärna in Maskinistens svetsforum.

Ref:
http://www.maskinisten.net/viewforum.php?f=31

Användarvisningsbild

Re: Svets med elverk?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238906 Tack för svaret traktorz! :smile:

jag blir inte klok på detta med amp och kVA! är ingen jätteduktig svetsare men har väl brännt ihop ett och annat i mina dar!(det håller men är inte snyggt) :wink:

min kompis har en kipor ig 2600 och när vi provade min högtryckstvätt : http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Ren ... -PLUS.aspx

så tvärdog elverket!.. om nu detta kan vara till någon hjälp vid eran bedömning när det gäller svetsarna!......eller om jag vänder på frågan, hur stort elverk måste jag ha för att använda dessa svetsar?..... :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svets med elverk?

traktorz  
#238912 Klart att det inte funkade. Högtryckstvätten med enfasmotor har en förhållandevis dålig effektfaktor, i bästa fall 0.7. Så kompisens elverk på 3.3kW skulle behövt 3.3/0.7=4.7kVA från elverket, fast Kipor IG2600 max kan leverera bara 2.6kVA!

Din svets kommer att funka bättre med Kipor IG2600, enligt mina beräkningar i mitt tidigare inlägg. Hur grova elektroder tänker du använda? Om du stannar på 2.5mm basiska, så typ 80A torde fungera utmärkt. Ska du svetsa med 3.5mm elektroder, kanske du ska skippa elverket, åtminstone vid större jobb.

Användarvisningsbild

Re: Svets med elverk?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238915 Tack igen traktorz! jag borde egentligen skämmas då farsan är en riktigt duktig svetsare! jag svetsar helt ok med pinnsvets! din fråga hur grova pinnar? max 2,5 för div rep arbeten! det är "nödsvets" jag pratar om!

sen har jag min polare som svetsar "allt" med mig!.... nja......hur göra? :roll:

det lutar åt mma kemppin!

   TS
Avatar Fallback

Re: Svets med elverk?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238946 Vi har en Kemppi Minarc 150,ca 5 år,och ett bensindrivet elverk med en Honda 8 hkr,max uttag 2,9 KVA.
Klarar av 2,5 mm OK48 med 100 amp men visst får motorn jobba.

Det du ska tänka på är att undvika långa kablar,har du en kabelvinda så ska man rulla ut den helt.
Fick också rek. av säljaren att använda on-off brytaren på svetsen,dvs undvika att stanna elverket med svetsen i läge PÅ.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).