Verkstan

Högröjar arm till trakror?

10 inlägg 4738 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Högröjar arm till trakror?

Seb macahan  
#236520 Hej på er. Det verkar vara en fundersam skara med mycket bra ideer på detta forum så jag tänkte lägga ut en fråga.
Jag håller på att bygga en högröjningsarm för montage i lastaren på traktorn. Jag har fått tag i ett avverkningsaggregat där jag endast använder sågmotorn och kapfunktionen. Har äntligen fått detta till att fungera och ska försöka få i hop fästen till lastaren så jag kan prova. Är det någon som gjort något liknande innan och i så fall hur har det gått? Har ni fått det till att funka och eller vad har varit problemen på vägen dit. Ja jag vet bilder kommer, men det var så mörkt i kväll när jag till sist fick motorn till att funka.
Tacksam för tips och redan testade teorier....



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Högröjar arm till trakror?

Blivande snickare  
#236764 Förklara mer vad det är du tänker göra?
Jag fattar inte rikigt, får en bild i skallen att du tänker kippa höga häckar och buskar :wink:

Avatar Fallback

Re: Högröjar arm till trakror?

kungsis  
#236820 Lite svårt att fatta hur du menar när du ska sätta den i lastaren. Själv har jag gjort ett fäste och monterat min hydraldrivna motorsåg i skogskranen för att kunna såga grenar. Funkar väl skapligt. Det är rätt svårt att se vad man håller på med uppe bland grenarna.

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Högröjar arm till trakror?

Seb macahan  
#237018 Så här är det tänkt.
På lastaren sätts en lång arm som vinklar ut och upp från lastarfästet.
Längst upp på armen sitter en sågmotor med kapfunktion från en skördare.
Sågmotorn och svärdet sitter monterat så att sågen sågar ovanfrån och ner (på grenar som växer horisontellt). Gripfunktionen i aggregatet är inte med (hade vart bra om den var).
Tänkt arbets flöde.
Köra fram till lämpligt träd och gren. Justera in höjden med att sänka/höja lastaren. Tryck på knappen på joysticken till lastare för flöde till 3:e funktion. Kedjan roterar/svärdet går ner och kapar. Släpp knappen och svärdet går tillbaka. Och ta nästa gren.
Jag har ett siktfönster ovanför min framruta så man har ganska bra uppsikt uppåt. Jag ska inte klippa häckar och buskar utan högröja uthängande grenar på skogsvägar och vägar. Så vad tror ni? Förstår ni? Jag har fått allt att funka ska bara montera fästplattor på ramen till lastaren sen ska jag prova.

   TS
Avatar Fallback

Re: Högröjar arm till trakror?

Blivande snickare  
#237047 Vad händer med den av kapade grenen?
Ramlar den ner på traktorn? :???:

Användarvisningsbild

Re: Högröjar arm till trakror?

Seb macahan  
#237078 Armen vinklar fram ca 2m plus att lastaren sitter ganska långt fram på min traktor så förhoppningsvis ska grenen ramla ner framför traktorn för att kunna lyftas bort med pallgafflarna (om de är större) eller köras över för att senare plockas upp (om de är mindre).

   TS
Avatar Fallback

Re: Högröjar arm till trakror?

Blivande snickare  
#237086 Jaaaa, nu börjar jag fatta din ide :smile:
Synd att gripfunktionen inte är med på aggregatet, skulle vara smidigt å plocka undan grenarna med
den :grin:
För det som du tänkt den till så tror jag det blir ett jäkla flyttas fram å tibax för å komma till passligt...

Användarvisningsbild

Re: Högröjar arm till trakror?

Seb macahan  
#237138 Så kan det nog vara. Jag jämför det mellan
1. som idag så kör en person traktorn, 1person står i lastarens skopa med en motor stångsåg. Inte särskilt effetivt och defentitivt inte säkert. +träningsverk i ryggen efter 6 timmars arbete.
2. Köpa ett högröjningsaggregat för 90tsk plus en armklippare (arm/kran) för 90-200tsk. Dyrt och overkill för det lilla vi ska köra.

Men jag ska prova så får vi se om gripfunktionen ska vara med. Det går ju att bygga på den om det för övrigt verkar fungera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Högröjar arm till trakror?

Blivande snickare  
#237162 Du verkar ha en fiffig plan så kör hårt! :smile:

Avatar Fallback

Re: Högröjar arm till trakror?

ah4  
#238029 Hej.
En idé jag haft länge, som kanske kan spara ännu mer arbete: Varför inte montera en röjsåg eller liknande för att röja vägkanter- bara att dra igång och köra. För sly så passar kedja i stället för tråd/slyklinga. Det kan bli en verkligt kostnadseffektiv lösning, röjsåg och arm + fäste att sätta direkt på gafflarna? Eller kanske på griplastarkranen?

En stödmed behövs nog för att göra körningen mer avslappnad. Sedan går det så klart att anpassa röjsågen med styrning av gasen och större tank etc. men grundidén tycker jag borde räcka en bit!

Vad tror ni?

Anknyter delvis till: https://skogsforum.se/blog/totte/kantklippning_b-3893.html

Här finns mycket udda, både hemmabyggen och proffsgrejor, dock ingen röjsågsröjare: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=79&t=6197&lv=1

"Vad kan inte sättas på ett lastarfäste?"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).