Verkstan

Bromstryck 810b?

3 inlägg 3677 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bromstryck 810b?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232482 Som sagt problem med bromsen på Tj 810b,p-broms lampan lyser i hytten och även den för bromsladdning.
Har börjat mäta lite och verkar inte ha något tryck på mp2 uttaget,det trycket ska väll även vara till diff och högväxel.
såg att det fanns en ventil för frånslag av arbetspumpar y44, fast då borde ju inte kran gå köra heller?
Tycker det är märkligt att det inte verkar vara något tryck alls,satt sej skit nånstans kanske?
Tacksam för tips och erfarenheter
Mvh.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bromstryck 810b?

finskpinne  
#232506 Fungerar någon av dessa funktioner då? Alltså broms, diff och högväxel... Är väl nog bara att börja någonstans och först kolla om det kommer ström till ventilerna. Och ta upp ventilerna som hör till funktionerna och kolla så dom rör sig lätt.

Sedan är det väl nog bara att "gå baklänges" från det block där ventilerna sitter och kolla om det kommer någon olja till blocket. Troligtvis är det något strul med laddningsventilen. Är inte bekant med 810an så jag vet inte hurudan ventil dom har. Om det är en ventil med elspole så går det ju att testa om den fungerar genom att skruva loss spolen från ventilen och sätt fast elkontakten och aktivera den funktion som denna ventil styr. Då ska ju spolen bli magnetisk om den fungerar, prova det genom att föra något järnföremål in i hålet i spolen. Du kan ju även "låna" en spole av en annan ventil och se om det löser sig, då vet du ju att spolen e sönder...

Fungerar spolen så är det väl att kolla upp om laddningsventilen är hel och att den rör sig lätt...

Avatar Fallback

Re: Bromstryck 810b?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232546 Har ingen direkt erfarenhet av 810,men tex 1110 så har ventilerna för diff,hög-låg etc på en "limpa" monterad under hytt,höger sida.

Sitter en sep. ställbar tryckställare för dom trycken,är inte ovanligt att den ger upp.

Betr. Y44 så åtminstone på skördarna så kopplar den bort kranpumpen vid dieselmotorstart.

Kolla bromsventilen,en blå historia bakom "limpan",den matar ut 2 st 1/4tummare,en till fram resp bakbroms.

Kan va nån O-ring inne i den,alt. strömproblem.

Kolla med att lossa el-kontakten ( tror han heter Y 41 ),nu minns jag inte hur han va kopplad,men testa med brytaren för broms.

Våran Transmissionsmodul hade gett upp på 1110-an och då var bromsen på hela tiden

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).