Sida 1 av 1

Kullager!

Postat: tis 16 jul 2013, 21:22
av T Landström
Jag har en fundering kring kullager.

Hur ser det ut med tolerans nivåerna på dessa? Finns det olika klasser?

Jag bytte kullager på farsan cirkelsåg idag då klingan "vobblade" lite...trotts nytt lager av samma märke och typ så känns det väldigt "glappt" och kingan "vobblar" fortfarande...märks ju mest när man startar sågen och när klingan varvar ner.
Bytte även klinga...så klingan kan jag utesluta...

Ska försöka få tag på en sprängskiss över sågen kan ju vara så att det saknas någon bricka eller styrning på axeln...

Re: Kullager!

Postat: ons 17 jul 2013, 01:19
av totte
Ja det finns vad jag vet, men knappast nåt som har så stor tolerans så en klinga skulle wobbla, frånsett förstås en del lager som man hittar i billiga hjul som kan glappa nåt förskräckligt. Är det dessutom samma fabrikat och typnr så skall det inte skilja nåt, om du inte har fått ett hel defekt lager. Måste vara nåt annat fel, t ex att det är slitet så axeln inte är stabil i axiell ledd.

Re: Kullager!

Postat: ons 17 jul 2013, 06:56
av Sti
Det är snäva inbyggnadstoleranser på kullager. Man märker inte skillnaden mellan olika lager i samma dimension. Det rör sig om tusendelar.

Re: Kullager!

Postat: ons 17 jul 2013, 07:43
av ulfgustav
Kan du vara säker på att det inte är klingan? Fenomenet som du beskriver brukar uppstå på klingor som tappat sträckningen

Re: Kullager!

Postat: ons 17 jul 2013, 07:57
av Skogstomte
Sannolikt har du dåliga passningar i hålen eller på axeln. Vanligen har man fast passning mot axeln och lösare passning i hålet så att lagret kan flytta sig när axeln "växer" pga temperaturökning. Den lösa passningen är känslig då den lätt kan bli för lös = glapp. Jag fettar alltid in den lösa passningen för att motverka att det går upp sig.

Det finns lager med olika glapp, detta för att kompensera för olika temperatur på axel och hus. Vanligaste är lager med ökat glapp, de heter då "C3" i efternamn. C1 och C2 har mindre glapp än normalt, C3 - C5 är större. Observera att olika glapp åstadkoms inuti lagret genom annan matchning av kulorna - både innerring och ytterring har fortfarande samma mått, det går alltså inte att rädda ett glappt hål med tightare lager.

Hundradelar är ganska stort när man pratar lagerinbyggnader.

Edit: precis som ulfgustav skriver så blir en "slak" klinga ostyrig och ofta även högljudd, den ylar. Men det kan ofta lite bättre slipverkstäder råda bot på. De brukar vilja veta varvtal och flänsdiameter för att sträcka upp klingan.

Re: Kullager!

Postat: sön 21 jul 2013, 21:44
av T Landström
ulfgustav skrev:Kan du vara säker på att det inte är klingan? Fenomenet som du beskriver brukar uppstå på klingor som tappat sträckningen


JA! Hela klingan är "lös"...

Re: Kullager!

Postat: sön 21 jul 2013, 21:48
av T Landström
Skogstomte skrev:Sannolikt har du dåliga passningar i hålen eller på axeln. Vanligen har man fast passning mot axeln och lösare passning i hålet så att lagret kan flytta sig när axeln "växer" pga temperaturökning. Den lösa passningen är känslig då den lätt kan bli för lös = glapp. Jag fettar alltid in den lösa passningen för att motverka att det går upp sig.

Det finns lager med olika glapp, detta för att kompensera för olika temperatur på axel och hus. Vanligaste är lager med ökat glapp, de heter då "C3" i efternamn. C1 och C2 har mindre glapp än normalt, C3 - C5 är större. Observera att olika glapp åstadkoms inuti lagret genom annan matchning av kulorna - både innerring och ytterring har fortfarande samma mått, det går alltså inte att rädda ett glappt hål med tightare lager.

Hundradelar är ganska stort när man pratar lagerinbyggnader.

Edit: precis som ulfgustav skriver så blir en "slak" klinga ostyrig och ofta även högljudd, den ylar. Men det kan ofta lite bättre slipverkstäder råda bot på. De brukar vilja veta varvtal och flänsdiameter för att sträcka upp klingan.


Tror inte det är något större fel på passningen då jag fick pressa axeln genom lagret...
Jag har fått en sprängskiss från Maktia på sågen så jag ska studera den lite närmare...se om jag kanske ska beställa nya klämbrickor.

Re: Kullager!

Postat: mån 22 jul 2013, 10:19
av JensSkoog
Hade du rett redskap för å pressa lagret på plats. Rör sig om små marginer. Man ska inte göra stora skaden på axel eller annat under jobbet för det merks. Har själv måttet göra om lagerbytningar av den grund.

Re: Kullager!

Postat: mån 22 jul 2013, 11:07
av T Landström
Hade tyvärr inget special verktyg att pressa med...

Men nu när axeln och klingan är på plats så känns det att det är i lagret det är ett spel...precis som innan jag bytte lagret...

Som jag skrev tidigare funderar jag på om det är den inre klämringen som är sliten...

Re: Kullager!

Postat: tor 01 aug 2013, 16:56
av kelas
Vad heter lagret?
Det finns ju även nya lager som har ett inbyggt glapp, dom brukar bla ha betäckningen C3 efter lagernumret, så bara för att vara säker kan du ju kolla så du inte monterat nåt dyligt...

Re: Kullager!

Postat: tor 01 aug 2013, 20:32
av T Landström
kelas skrev:Vad heter lagret?
Det finns ju även nya lager som har ett inbyggt glapp, dom brukar bla ha betäckningen C3 efter lagernumret, så bara för att vara säker kan du ju kolla så du inte monterat nåt dyligt...


Tack för tipset :smile: Ska kolla på det...har det gamla lagret liggandes tror även jag har kvar förpackningen till det nya...

Re: Kullager!

Postat: sön 22 sep 2013, 17:09
av Wildboar
T Landström skrev:
kelas skrev:Vad heter lagret?
Det finns ju även nya lager som har ett inbyggt glapp, dom brukar bla ha betäckningen C3 efter lagernumret, så bara för att vara säker kan du ju kolla så du inte monterat nåt dyligt...


Tack för tipset :smile: Ska kolla på det...har det gamla lagret liggandes tror även jag har kvar förpackningen till det nya...




Det märker du ingen skillnad på om det är C3 eller inte, och ett lager med C3 skulle fungera precis lika bra i den applikationen som ett utan.

// Martin

Re: Kullager!

Postat: lör 07 dec 2013, 08:46
av LasseA
Är bägge lagrena bytta, eller bara det närmast klingan?

Tänk på att när man monterar ett lager på en axel "måste" man pressa på innerringen, aldrig på ytterringen.

/Lasset

Re: Kullager!

Postat: sön 08 dec 2013, 08:21
av salar
Står det C2 på lagret är det mindre glapp än standard lager,C3 mera glapp än standard,C4 ännu större glapp.