Verkstan

Alaskan Mill av metallskrot

13 inlägg 7381 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alaskan Mill av metallskrot

zzzack  
#226431 När jag fick tag på en Stihl 064 på 85 cc. så drog jag igång att bygga ett enkelt sågstativ för att kunna blocka tallar till ett par enklare timringsjobb.

Ursäkta de kassa svetsarna. Migen gillade inte att det fanns färgrester kvar på bitarna och jag var inte så stadig på handen heller så det blev som det blev men jag är glad för all svetsträning som jag kan få.


Homemade Alaskanvariant.


Stativet med det långa handtaget för stockar som man inte vill baxa upp på nåt utan sågar där de ligger.



Svärdet kläms fast mellan de två korta kvadratiska rören.


Mellanstaget är justerbart i sidled så att man kan placera det ovanpå stocken oavsett stockgrovlek. Fästet för handtagen är också justerbart i djupled och vridbart.


Stödhjulen ska förhoppningsvis göra att stativet inte hakar fast i stocken även om man trycker på lite diagonalt mot färdriktningen.

Det som återstår att göra när jag hittar lämpligt material är en klämma runt såghandtaget med en gasvajer till handtaget så att man kan gå upprätt och trycka på.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Alaskan Mill av metallskrot

Panne79  
#226434 Häftigt!!
Spännande att följa det där bygget. Många bilder hoppas vi på. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Alaskan Mill av metallskrot

totte  
#226476 Alltid kul med byggtrådar! Har sett många värre svetsar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Alaskan Mill av metallskrot

zzzack  
#226482
totte skrev:Alltid kul med byggtrådar! Har sett många värre svetsar :mrgreen:


Jag tackar och bockar :lol: Känns genast bättre

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaskan Mill av metallskrot

jonaxe  
#226534 Fint jobbat!

Avatar Fallback

Re: Alaskan Mill av metallskrot

zzzack  
#227094 Gasreglaget är fixat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaskan Mill av metallskrot

zzzack  
#227783 Sista delarna är på plats.

Gashandtag


Gasreglaget i fullgasläge


Gasreglaget i tomgångsläge


Skyddskåpa till svärdsspetsen

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaskan Mill av metallskrot

Flax12  
#227844 Snyggt o prydligt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alaskan Mill av metallskrot

JensSkoog  
#227849 Får vi en video som viser nær du anvender stativet. Hade varit interessant. Godt jobbat, och vad beror svitsning, så er det godt nok. Jag har etter många år, lært mig at ta god tid med vinkelsliper och pusspapir och få bort gammal målning och rust, då blir det mycket trevligare.

Avatar Fallback

Re: Alaskan Mill av metallskrot

zzzack  
#227879
JensSkoog skrev:Får vi en video som viser nær du anvender stativet. Hade varit interessant. Godt jobbat, och vad beror svitsning, så er det godt nok. Jag har etter många år, lært mig at ta god tid med vinkelsliper och pusspapir och få bort gammal målning och rust, då blir det mycket trevligare.



Får se vad jag kan ordna.
Jag tror att jag kör med fel drev på sågen, tycker att kedjan går "hackigt" när jag drar den för hand och kuggen som är på väg att greppa i kedjan ser inte ut att komma rätt utan sträcker först kedjan för att sen smälla in i läge. Jag måste kolla upp det innan jag kör igen.

Det är så sant att Migen inte tål föroreningar, tror inte att pinnarna är lika känsliga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaskan Mill av metallskrot

totte  
#228176 Låter klart som du har fel delning på drevet ja. Kolla upp och byt annars går det illa med grejorna.

Stämmer bra det där med MIG och pinnar. Pinnsvetsen klarar både färg, rost och annat, inom rimliga gränser förstås. En annan fråga är att man gärna vill ha bort färgen ändå, för att slippa åtminstone den röken.

Avatar Fallback

Re: Alaskan Mill av metallskrot

zzzack  
#228227 Det torde vål bränna en del hjårnceller att andas in förgasad färg eller galv!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaskan Mill av metallskrot

totte  
#228229 Jo, särskilt om man svetsar i gamla konstruktioner, målade med färger med bly och andra giftigheter. Galvat ger det som brukar kallas zinkfrossa, går att förebygga med att dricka massor med mjölk, men är nog inte särskilt nyttigt.

Jag brukar försöka ta bort färg och fett- och oljerester innan jag svetsar, däremot behöver man inte slipa rostrent när man pinnsvetsar. För MIG gäller ren blank metall, inget annat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).