Verkstan

Bygga om rotator till runtomsvängande???

15 inlägg 7963 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga om rotator till runtomsvängande???

kungsis  
#217910 Sitter och funderar på om det skulle gå att bygga om en gammal ej runtomsvängande rotator till en utan begränsning. Är det någon som har koll på hur de gamla ser ut inuti? Varför kan de inte snurra obegränsat, förutom det faktumet att slangarna snor ihop sig. Slangdragningen borde man ju kunna fixa till med lite borrning och svarvning av spår i rotatorn. Ideer välkomnas tack :smile: .

M.v.h
Kungsis



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217914 http://www.hammars.se/Entrepenad/Rotato ... cAodryEAHQ

Rätt mkt jobb för liten peng gissar jag, en ny kostar från 3200:-

Användarvisningsbild

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

machonisti  
#217918 Uppbyggnden är helt olika inuti. En runtomsvängande innehåller betydligt mer tätningar och oljekanaler.
Den 300 graders rotatorn innehåller en vinge och en oljekanal från var sida om vingen. Runtomsvängande har 6 vingar hur oljan fylls minns jag inte just nu, rätt många år sedan jag tätade en sist.
Skulle nog ge rådet att köpa en runtomgående, tvivlar att det går att bygga om till samma pris.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

totte  
#217940 Skulle nog säga att det går inte alls. En runtomsvängande är i princip en slags hydraulmotor, medan en icke runtgående är att likna vid en ihopböjd rund hydraulkolv.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

machonisti  
#217948
totte skrev:Skulle nog säga att det går inte alls. En runtomsvängande är i princip en slags hydraulmotor, medan en icke runtgående är att likna vid en ihopböjd rund hydraulkolv.

Totte, allt går men det är enklare att bygga en från metallhögen än att börja med en 300 graders. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

totte  
#217961 Ja det är ju sant, allt går ju förstås, utom att övertyga en finländare om att något inte går :D

Användarvisningsbild

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

machonisti  
#217975
totte skrev:Ja det är ju sant, allt går ju förstås, utom att övertyga en finländare om att något inte går :D

Seg övertygelse inkapslad i träskalle är inte lätt att rubba :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

totte  
#218006 Har en svag känsla av att fenomenet finns även på denna sidan viken! :lol:

Avatar Fallback

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

kungsis  
#218013
Slurfi skrev:http://www.hammars.se/Entrepenad/Rotator.htm?gclid=CPWUjdXBjLYCFc94cAodryEAHQ

Rätt mkt jobb för liten peng gissar jag, en ny kostar från 3200:-



Nja det håller jag nog inte med om. 3200kr är mycket pengar i min värld. Speciellt om det är på något som man skulle klara sig utan. Och samtidigt är det ju roligt att hålla på och förbättra i verkstaden och om jag fattat rätt så ska det väl gå att få till eller vad kom ni fram till egentligen :???: Att jag får borra lite kanaler och svarva spår för olja och tätningar förstår jag. Frågan är väl om man kan få den att utföra snurrningen genom att kanske montera några vingar extra?

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

machonisti  
#218015 Riktar du frågan till mig är svaret att det går men priset blir högre än en ny rotator och funktionen till 99,99% chans mycket sämre. Jag skulle inte påbörja dylikt projekt, men som sagt DET GÅR!
Lita på Totte som skrev att det är omöjligt för det är det nästan.

Avatar Fallback

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

kungsis  
#218023 :cry: Fasiken. Då får jag väl hitta på något annat att pyssla med på kvällarna 8). Hade passat bra annars. Det jag huggit är antingen begravt eller fastfruset i snön, så kranen står oanvänd just nu. Men tack för att ni förklarade.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218027 Det var en intressant fundering och kanske nån hade kommit med en enkel lösning
så fundera på och starta fler såna här trådar.

Avatar Fallback

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218249 Häng dit en till

Användarvisningsbild

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

machonisti  
#218289
Famag skrev:Häng dit en till

Dubbelt större risk att spaka "fel väg" eller?

Avatar Fallback

Re: Bygga om rotator till runtomsvängande???

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220197 Sprängskiss på rotator.

http://www.nordfarm.se/component/docman ... ?Itemid=32

Längst upp har du en svivel som ska fördela oljan till rotation och grip. Sen har du ingen skiljevägg som stoppar vingen. Här kan den rotera obehindrat. Dessutom ska du ha kanaler i statorring och överhalva.

Enklast är nog att göra en helt ny med hydraulisk motor och utvändig kuggkrans. Då behöver du bara en svivel för gripen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).