mån 21 jan 2013, 00:08#205886
Åke Nilsson skrev:Skulle om jag var du köra med följande :
10w30 universal kombiolja i bakaxel för den föder hydrauliken då blir det inget fel om du lånar nått annat redskap av någon annan som har modernare traktor.
Motor 10w30 samma olja.
Växellåda 80w90 ellr funkar lika bra med 10w 30 som många av dagens traktorer.
Steeringbox ??
Brukar var atf rödoljan till styrservon.
Har en -90 MF 375
SAMT URSUS 385-79 där är universaloljan rekommenderat i instruktionsboken.
Vad säger ni om jag slår i Q8 Oils produkt: Q8 T 1000 i motor, växellåda samt bakaxel? Har ni några erfarenheter(bra eller dåliga) av dessa kombi/universal-oljor i gamla traktorer, speciellt Fordson dextran?
Fakta(lånat från Q8:tas hemsida) om Q8 T 1000:
Entreprenad- och traktorolja SAE 10W-30.
Kombinerad motor-, transmissions- och hydraulolja. Avsedd för 4-takts diesel- och bensinmotorer med eller utan turbo samt till transmissioner där axlarna är hopbyggda med bromsarna, s.k. "våta bromsar". Universalolja för lantbrukare och entreprenörer.
FÖRDELAR
· Universalolja - ger minskad lagerhållning och lägre hanteringskostnader
· Minskad risk för val av fel oljekvalitet
· Lämplig för alla typer av diesel- och bensinmotorer
· Lämplig som hydraulolja
· Anpassad för transmissioner med våta bromsar
· Skyddar mot rost och korrosion
KVALITETSNIVÅ
· API CF-4/SF
· API GL-4
· Caterpillar TO-2
· Allison C-4
· CNH MAT 3525, 3505
· ZF TE-ML 06B, 06C, 07B
· Case MS 1118, MS 1207, MS 1209
· Ford ESN-M2C41-B, ESN-M2C121-E, ESN-M2C134-C, ESN-M2C134-D, ESN-M2C159-B, ESN-M2C159-C
· New Holland NH 024C, NH 324B, NH 410B
· Massey Ferguson CSM M 1127, M 1135, M 1139, M 1141, M 1144
· GIMA CMS M 1145
TYPDATA
Densitet, 15°C, kg/m3 880
Viskositet, cSt
vid 40°C 71
vid 100°C 11,1
Viskositetsindex 149
Flampunkt, °C 202
Lägsta flyttemperatur, °C -36
Lägsta pumpbarhetstemperatur, °C -32