Verkstan

Axeltryck tippvagn

12 inlägg 7251 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Axeltryck tippvagn

Månskensbonnen  
#202225 Hej.
Har en gammal tippvagn som jag tänkt byta axel på. Vagnen är en gammal lastbilsbakände och den är i behov av fyra nya däck, två är punkterade och dom andra två inte långt därifrån. Kollade runt lite och insåg att fyra nya däck plus påläggning på fälg skulle gå på ca 10000, betydligt mer än vagnen är värd. Nu till frågan, kan man räkna ut hur axeltrycket förändras beroende på var axeln placeras. Jag har hittat en tretonsaxel med bra däck som skulle passa perfekt. Den är nog lite klen men jag använder bara vagnen till att köra ved på så det handlar inte om några tunga lass. Flaket rymmer fyra kubik och vagnens egenvikt är 1,5-2 ton mao borde inte totalvikten överstiga 4 ton. Om en tretonsaxel placeras så långt bak som möjligt så borde åtminstonde 30% av totalvikten hamna på traktorns bakaxel eller har jag fel? Finns det någon som vet?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Axeltryck tippvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202228 Nåt sånt borde det bli, men när du tippar så har du hela vikten på släpaxeln en stund.

Avatar Fallback

Re: Axeltryck tippvagn

Månskensbonnen  
#202233 Jo så år det ju förstårs men lite tollerans borde det väl vara. Får väl göra som jag brukar testa, går de så går de, annars har man lärt sej nåt :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Axeltryck tippvagn

totte  
#202234


Vagnens totala vikt dividerad med mått A gånger mått C ger vikten på draget
Vikten dividerad med mått A gånger mått B ger axeltrycket.

Men då måste du förstås ha en rimlig uppskattning av var tyngdpunkten ligger.

Användarvisningsbild

Re: Axeltryck tippvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202248 Fin bild Totte, jo prova och se det går nog bra.

Användarvisningsbild

Re: Axeltryck tippvagn

Skogshuggarninorr35  
#202283 Om jag säger så här varför ska du ha fyra nya däck på kärran?
Det brukar finnas beg lastbilsdäck som kommer att hålla i många herrans år.
Kolla också om det är nå större fel på dom däcken du har, det kanske räcker med att lägga i nya slangar för som du säger den går inte med nå stora lass så torrsprickor i däcken behöver du inte oroa dig för :grin:

Avatar Fallback

Re: Axeltryck tippvagn

Månskensbonnen  
#202296 Det är en udda dimension 7.50/17 så hitta begagnade däck är svårt. Dessutom så går det inte att få loss hjulbultarna på den friska sidan. Dom två trasiga däcken är så illa gångna så slangen tittar ut. Blev tvungen att dra hem vagnen med två tomma däck, det hjälpte inte upp däckkvaliteten direkt. Så två däck är skräp och två är jag inte byxad att få bort. Därför tänkte jag byta axel plus lite annat jobb som behöver göras på den när jag ändå håller på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Axeltryck tippvagn

Tosca  
#202317 Du har inte vänstergäng på den sida som sitter fast?
Relativt vanligt på lastbilar förr.

Användarvisningsbild

Re: Axeltryck tippvagn

machonisti  
#202322 Det kan sitta fast ändå visst bör man säkerställa att det inte är vänstergäng men....
Under flertal tillfällen har jag tvingats rödvärma muttrarna med gassvets. Brukar rödvärma och sedan vänta tills de svartnar då skall oljekannan fram. Brinner oljan är det för varmt men vid en lämplig temp ser man till och med när oljan tränger in i gängan. Ändå krävdes 3/4 spindel och metersskaft till min kärra. 7.50 - 20.

Avatar Fallback

Re: Axeltryck tippvagn

Månskensbonnen  
#202335 [/quote]
Tosca skrev:Du har inte vänstergäng på den sida som sitter fast?
Relativt vanligt på lastbilar förr.

Jag lyckades lossa en av fem bultar så det är högergängat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Axeltryck tippvagn

Månskensbonnen  
#202336
machonisti skrev: Ändå krävdes 3/4 spindel och metersskaft till min kärra. 7.50 - 20.

Ett 2,5 m 2 tumsrör användes, flyttade vagnen men det ville inte släppa ändå. Har ingen gassvets att värma med så det har inte provats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Axeltryck tippvagn

machonisti  
#202349 Tufft läge.

Före värmning fanns inte en chans med mina grejer. Du har konstaterar högergänga då återstår endast värmning enligt föregående recept. Orsak till att de sitter så hårt beror på jordsyror som trängt in och under årens lopp nästan väller ihop bult och mutter.

Hemma har vi grejer med tumsspindel, även med det monsterredskapet har vi behövt värme.

Du blir förvånad om du provar men börja inte dra före det har kallnat. Gasol löns inte när det sitter så hårt. Rosten kommer inte bort fastän muttern blir lite större en stund.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).