Sida 1 av 1

Valmet 702

Postat: lör 06 okt 2012, 21:16
av mange_83_
Har en liten fundering kring kopplingsbyte på en valmet 702.
Har hört ryktes vägen att det går att byta koppling genom en lucka i golvet, dvs utan att dela traktorn. någon som vet om detta stämmer? är det ett stort jobb?

Re: Valmet 702

Postat: tis 09 okt 2012, 21:34
av skogogräv
Går inte du måste dela traktorn .luckan i golvet kommer du åt dom övre skruven.Hoppas jag inte har fel.

Re: Valmet 702

Postat: tis 09 okt 2012, 21:39
av mange_83_
Jo du har nog rätt, har tittat lite närmare på den och det är nog bara att dela den, verkar inte vara så mkt skruvning heller :) nån som vet vad det är för sorts bromsar på den?

Re: Valmet 702

Postat: tis 09 okt 2012, 21:46
av skogogräv
Om det är samma som 502 så är det torra en arm drar två skivor som går isär med hjälp av kulor o pressar på bromsbelägg.Väldigt lätt konstruktion ofarlig att skruva med.

Re: Valmet 702

Postat: tis 09 okt 2012, 21:50
av mange_83_
Okej kanske är samma då, fast färdbromsen är ju hydralisk och handbromsen mekanisk, men det kanske går på samma ändå! Handbromsen ligger på verkar det som :(

Re: Valmet 702

Postat: tis 09 okt 2012, 22:03
av skogogräv
Om den ena är hydraulisk o en mekanisk så är dom ändå samma .Titta på bakaxeln så finns justerskruv där prova o släpp lite,underlättar om du lyfter traktor så det går att snurra på hjul.Brukar även sitta smörjnippel där kolla så det inte kärvar.

Re: Valmet 702

Postat: tis 09 okt 2012, 22:14
av mange_83_
Okej ska kolla på det! Tack för hjälpen :)

Re: Valmet 702

Postat: ons 10 okt 2012, 20:54
av Famag
Lamellerna kan vara ok om du har tur, kopplingsbyte är svindyrt på 702:an.
Är det så att hävarmarna är nedslitna, så kan du svetsa på det som fattas och slipa dom konvexa.
Dom fanns inte förr, att köpa löst.
Komplett koppling gick på över 12000:- för 6 år sedan, förutom arbete.
Du lär i vart fall dela traktorn.