Sida 2 av 2

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 05:54
av Uvskogen
Fast å andra sidan, om det vore tryck varför rör sig nålen när man håller den i fria luften med en tändsticka under :???:

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 08:28
av machonisti
Självklart!

Expansion vid temperaturhöjning.

PS: Totte, underjordens krafter plågar med huvudvärk efter tillfällig svikt emot begärets makt.

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 09:01
av Uvskogen
Just, men det visar ju att den fungerar. När jag lägger den i kokande vatten så visar den dessutom nästan 100 grader på mätaren, som knappast är ett under av precision. Men när den sitter i motorn rör den sig inte alls. Nåt tryck lär det ju bli även där så även om ytan är något mindre så borde den visa någon, om än lägre. Arean skalar ju nästan linjärt med diametern och här skiljer det max 10%.
Men nu lever den inte alls.

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 09:36
av machonisti
Tillbaks till början förstår inte!

Men kan dra historien om kingcabens krånglande fläktbrytare.

Fläkten slutade fungera monterade loss instrumentdelar och kunde inte se några fel, då prövade jag brytaren och den funkade hur bra som helst.

Monterade fast allt igen och ingen funktion. Demonterade igen och prova.. Fläktade på alla hastigheter tryckte in den på plats. Ingen funktion, analys + trådens lödning gapade vid monterat reglage och stängde omonterad.


Någonting är det uvskogen men vad???

Den fungerar enligt analys utanför montage. Det betyder att den inte har nåt att mäta när den är monterad????

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 09:49
av Uvskogen
Ja just det. Men när jag skruvar ur den så rinner det vatten ur hålet. Eller är det så att det helt enkelt inte blir hett nog på en 10 minuterskörning.

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 10:31
av Sweden-viking
Du måste nog köra mer än 10minuter gissar jag, eller att du inte får upp motortempen??
Är termostaten fullt öppen eller stängd???????
Vilken temp har du på kylarvattnet/slangarna/topplocket...?

:D :D :D

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 13:54
av bengt.a
Du får prova med en harv eller något efter så det får jobba lite,en diesel blir ju inte varm på samma sätt som en bensin,verkninsgrad m.m.

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 14:15
av Uvskogen
Nu har jag varit ute och kört med den på Europaväg 16 med linkranen hängandes bakpå. Högsta växeln såväl backe upp som backe ner. Körde med helt öppen kylargardin. Ljummen hyttvärme blev det.
Efter ca 40 minuter så parkerade jag hemma igen. Då var temperaturen på vattnet under kylarlocket 65 grader mätt med en stektermometer.
Så här såg mätaren ut då. (när jag körde uppför en lång sugande backe på högsta växeln fick den jobba bra nog. Då rörde sig nålen mot nästan gröna området.
Kanske fungerar ok ändå? Eller i varje fall tillräckligt bra? :???:

Lite värme i varje fall

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 14:22
av D Brown
Stäng kylargardinen och ut å kör igen ;)

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 14:48
av totte
Den visar nog något lågt men inte katastrofalt. 65 är låg temperatur, normaltemperatur på ett gammaldags kylsystem är ju nånstans runt 80 - 85 grader. Mätare av den här typen är sällan linjära, dom där 30 som står i botten kan man regelmässigt glömma. Du har ju en mätare som kan visa om du får överhettning, bara att lära sig var den skall stå i normalfallet.

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 16:36
av Sweden-viking
Kolla termostaten håller den tätt i stängt läge, prova den i en kastrull som du värmer på spisen då ska den vara stängd och öppna vid ca 80°, kan oxå vara termostatpackningen som inte håller tätt.
Men Dieslarna brukar vara lite lågtempade.....
Du kanse har en "high-tech"rullgardin framför kylaren att reglera tempen med smörj upp den och använd den... :D :D :D

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 17:08
av kl-820
Mja tror du inte att det är nåt med termostaten? antingen att det läcker förbi eller att den öppnar för tidigt. Längst upp i kylaren ska du ju ha det varmaste vattnet också, har du där bara 65 grader när termostaten är öppen så kan man i alla fall misstänka att det läcker över en hel del.

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: lör 06 okt 2012, 23:09
av machonisti
65 grader är ingenting. Följ kl 820:s råd.

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: sön 07 okt 2012, 08:51
av Skogstomte
Termostaten är väl nästan att betrakta som förbrukningsvara. De brukar bli så här att de öppnar för tidigt eller inte stänger alls. Provkoka om du inte vill byta direkt.

Re: Mekanisk temperaturgivare

Postat: mån 26 nov 2012, 09:02
av Gösta_l
Hej! Löste det sig med temp mätaren. Storleken på känselkroppen saknar betydelse, den eter som finns däri är en anpassad mängd och när den blir varm av det omkringliggande kylarvattnet kommer trycket i det tunna kapilärröret att öka, detta sätter en bälg i instrumentet i rörelse och den rörelsen är mekaniskt med en länk förbundet med mätarenålen.Om det inte finns vätska /kylvatten som kan värma upp känselkroppen blir det heller ingen reaktion på mätarenålen. Om du tillfälligt sätter dit en ungstermometer, Jodå det går att användada den i baket efter det! Och tätar lite provisoriskt med nåt som går att ta bort sedan, vad blir det för verkan då. Skyddshöljet är lindad pianotråd som ska ge skydd åt det klena kopparröret