Verkstan

Rätt längd på k axel till vagnen?

10 inlägg 10167 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rätt längd på k axel till vagnen?

aywa  
#182947 Igår förlängde jag kraftöverföringsaxeln till vinschspelet på min huggarvagn .

Det vill säga att vinschen alltså sitter fast på själva kärran.

Jag ställde kärran ( påkopplad på traktorn) i en rak linje. Gjorde längden på kraftöverföringsaxeln så att det var ca 10mm tillgodo för att trycka på den på traktorns splines.
- har jag tänkt rätt att avståndet blir längre mellan traktor och vinsch när jag svänger?? Eller är det tvärtom?- vill ju inte trycka ihop axeln när jag svänger och riskera att nån av splinestapparna går av...

Dum fråga detta, men hellre det än att göra sönder nåt :???:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Rätt längd på k axel till vagnen?

totte  
#182950 Beror på hur vridningspunkten för draget sitter. Sitter den bakom inre knuten på axeln blir det avståndet kortare när du svänger, sitter den framför blir det längre.

Användarvisningsbild

Re: Rätt längd på k axel till vagnen?

Skogshuggarninorr35  
#182952 När vinchen sitter på kärran är inte svängen som är största problemet utan när terrängen är ojämn och fronten på traktorn rör sig upp och ner mycket

Användarvisningsbild

Re: Rätt längd på k axel till vagnen?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182955 Jag tycker det låter som du skulle behöva kapa av mer, finns nog risk att förstöra någon axel annars.
Tänk om du kör ner i en svacka och traktorn är på uppgång och vagnen på väg ner då går det nog åt några decimeters marginal ialla fall.
Axlen bör ju vara relativ lång när du har vinchen på vagnen så det borde finnas lite att kapa på.

Användarvisningsbild

Re: Rätt längd på k axel till vagnen?

Skogshuggarninorr35  
#182957 Om du mäter avståndet mellan hitchen eller vad du nu koppla till och upp till pto axel och så kapar du axeln så du har samma avstånd mellan tappen och axel när den är ihopskjuten och traktorn står plant.
Då får du i allafall fram det kortaste avståndet och du kan nästan stegra över traktorn utan att det tar stopp på kraftuttaget

Avatar Fallback

Re: Rätt längd på k axel till vagnen?

aywa  
#182969 Japp, axeln blev kortare när jag svängde ( testade nu). Jäkla tur att det höll igår när jag körde då jag var övertygad om att förhållandet var det omvända... Så tottes "regel" om främre drivknuten sitter framför draget så kommer k-axeln att skjutas ihop vid svängning.

Anledningen till att jag "snålkapat" var att den medföljande k-axeln endast hade kvar ca 30cm "ihopskjutbar del" medan den var förlängd med vanligt rundjärn som jag i min tur förlängde.
- finns det axlar att köpa "separat" utan knutarna på och svetsa på mina befintliga? ( man får spara in där det går :lol: ) ...såvida det inte är dumsnålt. Dock så är det ena knutkorset gängat (starspelet har ju gängad tapp) så därför hade det vart fint om jag bara kunde använda mig av de jag redan har!

Tack för råden!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt längd på k axel till vagnen?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182991 Jo det finns det, enklast är väl att köpa med likadan form som ditt nuvarande. (rörbitarna som flexar ser lite olika ut i formen, har för mig den jag kapade i sist kallades citron, och ser då ut som en sådan i profil.)

Avatar Fallback

Re: Rätt längd på k axel till vagnen?

aywa  
#182993 Gött gött, då ska jag ragga tag i ett par såna citroner eller motsvarande och svetsa ihop med knutkorsen. Ska se till att det blir ett rejält spel så man inte behöver oroa sig :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt längd på k axel till vagnen?

aywa  
#182995 http://www.e-pages.dk/oie/1/html5/

I Olssons i ellös katalog på sid 228 så finns stjärn-, citron- och trekantsformade kraftöverföringsjärn i 1500mm längder. Blir väl till att åka o hämta där för att få det hela att funka bra och se snyggt ut:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt längd på k axel till vagnen?

totte  
#183003 Egentligen kan jag inte mycket om drivaxlar, men geometri var jag bra på i skolan! :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).