Verkstan

BM 971: vilka oljor och så vid service??

9 inlägg 6447 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 971: vilka oljor och så vid service??

Risarvaren  
#173221 Hej,

min maskin fungerar som det ser ut i alla (eller åtminstone de flesta) funktioner. Ett problem som oroar mig lite är att oljenivån i tanken på bilden verkar sjunka alltför snabbt när jag kör. Dock så kan jaf inte se vart 10 liter olja skulle kunna ha tagit vägen.

Måste felsöka ordentligt men behöver eventuellt starta upp maskinen igen och köra funktion för funktion för att se vad som händer och eventuellt se något läck.

Fråga 1: vilken olja skall fyllas i denna tank? Hydraulolja utgår jag från men vilken kvalitet är nödvändig? 32 eller 46? eller kanske något annat ändå? Oljenivån har sjunkit ytterligare och jag vågar inte starta utan att fylla på mer olja först.
Bild

Bild


Fråga 2: Är det nödvändigt med syntetolja på en så här gammal maskin?

Fråga 3: Filter? var sitter filtret till denna olja någonstans? Gissar att det kan behöva bytas.
Bild

Bild


Fråga 4: På den sista bilden visas några påfyllningsrör för oljor. Var kontrollerar man nivåerna för dessa? Rören sitter på vänster sida bakom bränsletanken.
Bild



Fråga 5: Converter och framdrivning, var kontrolleras dessa oljenivåer och vilken typ av olja skall fyllas för detta?

Fråga 6: Sågkedjeolja till fällgrip och tvigg, var sitter tankarna till oljan? Vilken typ av olja skall användas? funkar bio-olja men med brasklappen för att den klibbar ihop när maskinen står still.


Många frågor på en gång men vad göra när man står utan manual.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: BM 971: vilka oljor och så vid service??

novis??  
#173271 en sak jag unrar överär om kranen sitter bra?

Avatar Fallback

Re: BM 971: vilka oljor och så vid service??

Risarvaren  
#173272 Hur menar du? :smile:

Skördarkranen eller någon kran i oljesystemen?

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 971: vilka oljor och så vid service??

novis??  
#173301 kolla skördarkranen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: BM 971: vilka oljor och så vid service??

Risarvaren  
#173336 Nog sitter kranen alltid, har väl inte direkt kollat om alla skruvar är på plats eller om de är momentdragna som de skall heller för den delen. :grin: :grin: :oops: :???: :???:
Kranen är väl annars rätt OK som just skördarkran men "lite svåranvänd" för skotning...

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 971: vilka oljor och så vid service??

novis??  
#173346 bra då

Avatar Fallback

Re: BM 971: vilka oljor och så vid service??

novis??  
#175229 har du kört klart vindfällerna än en månad till dom ska vara utenu 8)

Avatar Fallback

Re: BM 971: vilka oljor och så vid service??

novis??  
#175584
Risarvaren skrev:Nog sitter kranen alltid, har väl inte direkt kollat om alla skruvar är på plats eller om de är momentdragna som de skall heller för den delen. :grin: :grin: :oops: :???: :???:
Kranen är väl annars rätt OK som just skördarkran men "lite svåranvänd" för skotning...

var å kolla på en sådan i helgen verka som skruvarna sitter kanon men sedan fattas det rejält med vad heter det?? jo svets var det verkar som produktionen är våldsam :lol: du vet väl att man ej får lämna maskinen i skogen :roll: o skotaren stog med rejält timmer lass såg ja

Avatar Fallback

Re: BM 971: vilka oljor och så vid service??

Risarvaren  
#178075 Hej,

hmm, min maskin står just nu parkerad på en åker med lite hydraultrassel plus att det verkar vara just lite dåligt med svets just vid infästningen av kranpelaren mot chassiet....
Den är dessutom lite sprucken, inte värre än att jag tror det kan fixas.

De stora vindfällena är Holmen kontrakterade att fixa, de kommer tyvärr inte att hinna i tid... :sad:

Det övriga som mest är tall fixar jag själv utan problem. Maskin som stod i skogen med fullt lass? Jag undrar var det kan ha varit? Inte på mina marker ia alla fall :shock:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).