sön 22 apr 2012, 23:18#172398
det behöver du ingen. om du inte tänkt dej riva isär ventilpaketet o sen föser ihop ihop det i en hög.
smörj regelbundet, se till att bultar är dragna o håll koll efter sprickor i krantornet.
kuggstången o motsvarande på tornet ger sig med tiden vid flitigt användande. det märker du om kranen glappar mycket i sidled (fixar en smed vid behov)
kolven med kättingar tror jag är någon sorts fixering, avlastning.
alt. 1. monteras då ifrån toppfästet på traktorn ner till hydraularmarna på kranen. för avlastning av traktorns hydraulik o för undvikande av sidorörelser. det kan ju bli ganska mycket rörelse vid både förflyttning o lastning.
alt, 2. kan vara tvärtom också. för fixering mot traktorn när stödbenen trycks ner. (finns det inga stödben så skall det säkert monteras som i alt. 1.)
kolla om det kan vara tänkbara lösningar. försök annars beskriva mer detaljerat. eller allrahelst med bilder.
på 80:talet kördes en hel del med en fmv 1800 fast monterad på en mohedavagn.
m.v.h. Jan L.
allting har sin tid men helst för en stund sedan.