Verkstan

servo till en gamal traktor funkar det?

11 inlägg 17719 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

servo till en gamal traktor funkar det?

Lars J  
#170137 Jo jag fundera på att sätta på servo till min 1967, 400 Volvo BM. men frågan är funkar det bra, är det värt det, med kostnaden som blir?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: servo till en gamal traktor funkar det?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170146 Om det just är värt det till en Volvo BM vet jag inte, men jag har det på min 67:ans Nuffield och där är det väldigt bra. Har provat med den bortkopplad och då märker man skillnaden. Särskilt med lite last i skopan.

Avatar Fallback

Re: servo till en gamal traktor funkar det?

4WD  
#170150 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: servo till en gamal traktor funkar det?

Lars J  
#170296 ok... vad bra tack för svaren det var väll de jag vill höra. men då nästa fråga... var kan man köpa grejerna styr servo? finns det något märke eller modell som är bra? går det att få tag på begagnade grejer?

   TS
Avatar Fallback

Re: servo till en gamal traktor funkar det?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170336 Ska väl passa från 430 och 350,fanns nya på annons ett tag kommer inte ihåg pris eller från vart det var,men kolla på blocket och skrotar.

Avatar Fallback

Re: servo till en gamal traktor funkar det?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170432 http://www.speedfritid.se är en firma som säljer kompletta servostyrningar.

Avatar Fallback

Re: servo till en gamal traktor funkar det?

Lars J  
#170564 har kollat runt lite.... det var svårt att hitta begagnat, hittade bara nytt. puu :???: det är inte billigt...ca 11600+moms

blir en dyr renovering men det kanske är värdet i längden.... :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: servo till en gamal traktor funkar det?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170577 Vet en del som har tagit kolvar och orbitrol från en gammal tröska, då får man hydrostatstyrning.

Avatar Fallback

Re: servo till en gamal traktor funkar det?

jan larsson  
#170622
Lars J skrev:har kollat runt lite.... det var svårt att hitta begagnat, hittade bara nytt. puu :???: det är inte billigt...ca 11600+moms

blir en dyr renovering men det kanske är värdet i längden.... :roll:
om du jämför med en stukad tumme eller en bruten handled så kan väl det va billigt.
funderade själv på att bygga en servo för x antal år sedan till 650:ns koppling. men bytte upp mig istället. vad du egentligen behöver är en pump, kolv, en styrventil o lite sinne för att knopa ihop det. då sneglade jag på bm 830:ns servo.(tröskskrot i närheten) men även mf:s 100 serie. (enkel, justerbar o precisare ventil) (två olika system)
sök bland vanliga märken om det skulle behövas reservdelar.

att uppfinna är skoj även om tiden inte räcker för att genomföra allt.

på min buster 67:a blir det mest fuskservo. (överlass i hydraulen) o då mest med inplastaren som vikt akteröver.

Avatar Fallback

Re: servo till en gamal traktor funkar det?

Lars J  
#171650 ok tack för alla förslag.... nu är det dax å söta i gång och fixa traktorn.....måste fixa styrningen först....så får vi se med servon

   TS
Avatar Fallback

Re: servo till en gamal traktor funkar det?

kcry  
#171954 Jag vet inte dagens priser men för något år sen låg en komplett sats (exkl lite egen anpassning) runt 6-7000 hos Söderbergs Traktordelar i Brunflo (Östersund) http://www.traktordelar.com.

Känner till flera som köpt och monterat dessa med framgång. Det är kanske inte helt jämförbart med en riktig servo eller orbitrol men gör definitivt stor skillnad och dessutom tekniskt hanterbart att få på plats för flertalet

Är traktorn i övrigt frisk är det väl använda slantar..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).