Verkstan

Smörja tryckluftsverktyg

8 inlägg 24043 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smörja tryckluftsverktyg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167694 Köpt mig mitt första tryckluftsdrivna verktyg, en mutterdragare. Med följde en idiotiskt konstruerade flaska med olja. Tanken är att man ska fylla i 3-4 droppar före man kör verktyget om jag fattar den usla, minimala instruktionen rätt. Nå, den usla flaskan gick inte att manövrera med några kända grepp. Efter några nypåfunna manövrer mer eller mindre exploderade flaskjä.....över väskan, verktyget, min arbetsbänk och mig. 😈
(hur i helev..e kan man sätta pipen upp och ner i flaskan :shock: )

Så, vilken sorts olja ska man hälla i ett tryckluftsdrivet verktyg? Ska byta däck i morgon.
(vilken sorts olja står förstås inte i den löjliga instruktionen)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Smörja tryckluftsverktyg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167695 Jag brukar bara droppa i lite motorolja i snabbkopplingen ibland.

Avatar Fallback

Re: Smörja tryckluftsverktyg

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167698 Brukar göra precis som Slurfi..Några droppar med motorolja från oljekannan...
Finns specifik olja att köpa för luftverktyg på dom flesta ställen där luftverktyg och kompressorer säljes..Men det är ingen nödvändighet om du nu inte hade tänkt att köra yrkesmässigt..
Annars kan man alltid montera dimmsmörjare på kompressorn om man kör mycket med luftverktyg som behöver en viss smörjning...
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Smörja tryckluftsverktyg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167702 Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Smörja tryckluftsverktyg

axwell  
#167703 Trasslade tidigare med syntetisk motorolja för att få lite kraft i luftverktygen, långt ifrån bra.

En obeskrivlig skillnad till riktigt bra från knappt funktionsduglig, bytte till oljan för dimsmörjsystem.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... lja-36989/

Rekommenderas !

Användarvisningsbild

Re: Smörja tryckluftsverktyg

Valmet6400  
#167705 Symaskinsolja!

Användarvisningsbild

Re: Smörja tryckluftsverktyg

totte  
#167729 Symaskinsolja går fint, tryckluftoljan dom säljer är ungefär samma viskositet som symaskinsolja.

Avatar Fallback

Re: Smörja tryckluftsverktyg

axwell  
#167754 Symaskinsolja kan fungera, tveksam till lågtemperaturegenskaper.
Skulle inte chansa, dimsmörjoljan kostar dessutom bara hälften volym/kronor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).