Verkstan

Kina kvalitet

52 inlägg 37465 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

elis  
#166202 Fler här har varit inne på samma spår och jag kan bara hålla med dem, det är inte kinesernas fel, de tillverkar efter order och specifikation. Så här skriver t ex Kellfri på sin hemsida:
"Genom duktiga konstruktörer/ ingenjörer formges och utvecklas Kellfriprodukterna här i Skandinavien med skandinaviska mått vilket innebär maximal trygghet för Dig som kund.
Vi kan stolt genom vårt emblem ”skandinavisk konstruktion” garantera att produkterna är konstruerade och formgivna i skandinavisk anda."


Det är alltså i detta exempel dessa förb---ade västgötar som svarar för skiten, konsumtionsökningen och miljöavtrycket allt deras skräp i längden medför. När man läser texten på hemsidan så kan man till råga på allt se att de är stolta att kunna garantera konstruktionerna... oj jag tror det vände sig i magen :cry:
Man skulle kunna säga att bakom varje framgångsrik kines finns en samvetslös svensk! Kvalitetsproblemen är helt och håller vårt eget fel det visar Kellfris omsättning på 230 miljoner.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

r93  
#166251 Precis!

Känner flera hantverkare som hellre köper 4 st kinadragare för 500:- styck än en Hitachi, Makita, Eller Dewalt för 2000:- styck, till sina anställda. "Då gör det inget om dom havererar, bara att ta en ny i lådan istället för att åka till butik & vänta på rep, tappar dom den från ställningen första dagen gör det inget, bara ta en ny"

Nä, tiden då man reparerade saker & kvalitet lönade sig är förbi.......
Konsumtionssamhället är det som gäller nu, vad alternativet skulle vara vet jag ej.

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166252 Man är ganska lyckligt lottad som kan välja dyrare grejer än billigast möjliga. Då har man antagligen mat på bordet i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

foton  
#166269 " Mangan " för mej är det tvärtom om jag inte valde billiga maskiner skulle jag inte kunna sköta skogen, då blev man tvungen att bli pensjonär.

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

r93  
#166273 "foton" du väljer kinagrejer själv & blir troligen inte besviken om det går sönder för du är medveten om att det är "kinagrejer". Jag köpte en polygrip häromveckan av märket bahco för jag ville ha en tång som håller.

Efter en veckas användning & konstaterande att den var smidd av blötjärn tittade jag lite noggrannare på den, Made in China..... Vad i hel***e?

Åkte till butik igen & inhandlade en Knipex (Made in germany) istället.

Hade bahco skyltat med Made in China så som Knipex gör (fast germany) hade jag inte behövt köra två gånger till butiken samt sparat pengar, aldrig mer en bahcopryl!

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

totte  
#166275 Där har vi ett annat problem, att så många gamla fina varumärken förfuskas. Man har ju en gammal bild av Bacho som toppen av kvalitet, icke så längre, Biltema har bättre grejor och dom är troligen gjorda i Kina dom med, men med bättre kvaitetskontroll. Motorsågar, Partner Professional, dra mig på en vagn, italiensk konsumentsåg av medioker kvalitet. Världen mest hållbara dammsugare längre tillbaka, danska Nilfisk, sitter numera som märke på urusla plastmojänger, troligen från Kina. Listan kan nog bli lång om man forskar lite.

Håller med, aldrig mer en Bacho-pryl! Tyvärr har jag en sån där plastdammsugare i garaget, ångrar det köpet.

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166278 På Tradera kan man köpa skiftnycklar från BA Hjort o CO... ;) Köpte en begagnad med 45 mm gripvidd för under 200:-. Får se om det var ett bra köp eller ej.

Foton, lite det jag menar. Hade det inte funnits billiga grejer, så hade de varit svårare att jobba deltid med maskiner.

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

ryared  
#166504 Om tex bahco sätter samma kvalitet oavsett om verktyget tillverkas i kina eller i sverige. Undra hur mycket billigare det blivit då?

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

totte  
#166552 Mycket intressant fråga!

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

åberg  
#166569
elis skrev:Fler här har varit inne på samma spår och jag kan bara hålla med dem, det är inte kinesernas fel, de tillverkar efter order och specifikation.

Detta förutsätter dock att man som beställare dels fortlöpande kontrollerar att produkterna följer specifikationen och dels att man har styrkan att vidta åtgärder när avvikelser uppträder. Alltså måste man testa och mäta regelbundet för att säkerställa att produkterna är så bra som de ska vara samt att man har muskler nog att säga ifrån om/när kvaliteten sjunker.

Under den handfull år jag jobbat (elektronikkonstruktion) har jag träffat på ett par personer från olika företag som lagt ut tillverkning i Sydostasien och samtliga har haft samma uppfattning: Man måste övervaka kvaliteten, "mäter man inget så vet man inget". Man måste hålla koll på produktkvaliteten även efter att första batchen av godkänd kvalitet levererats.

Ett av företagen hade ett rullande schema för sina svenska tjänstemän. De fick åka till produktionsenheten på andra sidan jorden nån månad i taget för att hålla ett öga på att rätt material beställdes till fabriken osv.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

machonisti  
#171623


Kinasåg i Finland finns säkert i Sverige ochså antagligen heter den nåt i stil med huggaren eller nåt liknande ungefär samma som finska metsuri.

Men tänk priset är endast 59 €, billigaste jag sett. Jämfört med min Stihl ms 200 är det rena kapet. Oavsett ställer jag mig tvivlande till att köpa kinasågen. Har hört mig för lite och en del är nöjda emedan andra är fullständigt missnöjda. Verkar vara stort problem hos plastdelarna.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

Skogstomte  
#171625
machonisti skrev:
dbe0006_metsuri_moottorisaha_20120214174922.jpg


Kinasåg i Finland finns säkert i Sverige ochså antagligen heter den nåt i stil med huggaren eller nåt liknande ungefär samma som finska metsuri.

Men tänk priset är endast 59 €, billigaste jag sett. Jämfört med min Stihl ms 200 är det rena kapet. Oavsett ställer jag mig tvivlande till att köpa kinasågen. Har hört mig för lite och en del är nöjda emedan andra är fullständigt missnöjda. Verkar vara stort problem hos plastdelarna.


Den där mojängen får säkert upp kedjan i hastigheter höga nog att skada användaren med, frågan är FÅR DEN STOPP PÅ KEDJAN när det blir kritiskt (kast)? Jag skulle inte lita på det.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

machonisti  
#171629 Sant skogstomte inte vill man ju var den personen som förolyckades i vasa för en tid sedan. Han fick sågen i magen. Vet förståss inte om det berodde på kina eller nåt annat men säkerheten skall man inte tumma på när det handlar om farliga grejer som motorsåg. Tänk om man skadar sig och vet med sig att man använt osäker kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

Skogstomte  
#171635 Precis mina tankar machonisti. Har själv blivit "biten" en gång. Då berodde det på mig själv och jag hade tur, inga vitala delar gick åt, en månads haltande dock. Hade jag inte haft skyddstövlar hade jag troligen varit tre-tåig som en kamel :shock:

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

machonisti  
#171672 Tänk om du snålat och investerat i lågbudgetstövlar med garantin:
DOM SKYDDAR DINA FÖTTER IFALL DET FINNS INLÄGG.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).