Verkstan

Kina kvalitet

52 inlägg 37477 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kina kvalitet

Mäki  
#165519 Jag tänkte det skulle vara bra att starta en tråd om kvaliteten på Kina grejer så att inte alla blir blåsta.

Min erfarenhet är att det inte bara är arbetskraften som gör grejorna billigare utan även materialet som dom plutar på.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

totte  
#165522 På ett sätt kan man väl säga att det inte bara är kinesernas fel. Dom gör den skit som uppenbarligen går att sälja och efterfrågas. Det är ju så numera att alla former av grejor, från husgeråd, över elverktyg till motorsågar och fordon av olika slag säljs för fruktansvärt låga priser. Kvaliteten är därefter, precis som du säger, inte bara låga löner utan usla material och liten eller ingen kvalitetskontroll i tillverkningen.

Men det verkar ju finnas en obegränsad marknad för skräpet här i väst. Det man förvånas över är ju att folk förväntar sig att en motorsåg som kostar tiondelen av en proffssåg faktiskt skall både vara stark och bra och dessutom hålla. När det gäller sågar, motorfordon och andra maskiner finns det ju också säkerhetsaspekten, kvaliteten är så usel att det kan vara direkt farligt i många fall.

Kan ju också ibland känna frestelsen att falla för det låga priset, "jag kan ju ha tur"-mentaliteten. Med lite tur skulle ju en grunka för 200 spänn kunna hålla ett bra tag för min måttliga användning och dom 800 kr jag sparar jämfört med en kvalitetsgrej kan jag ju ha en hel del roligt för. Det krävs faktiskt en viss självbehärskning för att stå emot.

Sen görs det ganska mycket god kvalitet därborta, då är det företag som ställer krav. Det blir inte lika billigt, men klart billigare än det som är gjort här. Köpte t ex en bänkborrmaskin av västtyskt fabrikat. Det stod öppet att den tillverkats i Asien under tysk kvalitetskontroll. Och den är mycket välgjord, har inte hittat nåt fel, förutom att den ena remmen hade fel längd, vilket rättades till snabbt när jag påpekade. Den var då inte snorbillig, men såpass att den var synnerligen prisvärd.

Samma med en Ryobi handborrmaskin, kostar hälften av motsvarande Bosh och förefaller vara synnerligen välbyggd och rejäl. "Made in PRC" på skylten men helt tydligt inte nåt riktigt lågprissmäck.

Så det finns mycket att säga om det, men det som får mig att fundera mest är den vansinniga slit- och slängmentalitet som det här befodrar. Man hör ju ofta argumentet att det går bra att köpa billiga maskiner på Jula t ex, går den sönder får du ju en ny. Så går man dit och hämtar sin tredje likadana vinkelslip. Nästa dag sitter man och gnäller över konsumtionshysteri och resursslöseri.

Nu vet jag inte om det var precis den här diskussionen du ville ha, men det var vad nån slags sammanfattning över hur jag har funderat kring det här fenomenet ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

stegmaster  
#165524 Jo, det er precis som du säger Totte.
Det finns alt från riktig billiga skitprodukter til helt ok grejor.
Ta grävmaskiner t.eks, dom er inte så mycket billigare en vanlig Japansk/koreansk maskin.
Lite billigar men ingen jätteskillnad som på andra produkter.
Sen tillverkas vel mycket av elektronik ochså i Kina, som mobiltlf och likande, och dom er vel ochså av ok kvalite.
Så tycker nog det skiljer så mycket på olika produkter, at det går inte at dra nån ensidig konklusjon på " kina kvalitet".
Något ok, något alldeles kasst.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

halvproffs  
#165529 Detta är väl ett led i Kinas snabba utveckling att dom kan tillverka billiga saker och exportera dom.
Som Totte skriver också att många Europeiska företag lägger ut jobb till Kina men har viss kontroll i tillverkningen för annars skulle nog företagen få dåligt rykte.
Tänker närmast på Japan, skräp och dåliga kopior som det kallades på 70-talet. Bilarna tex var väl inte fulländade precis men nu tycker nog alla att det är kvalite rakt igenom i det mesta.
Hörde för nån dag sen att en säljare av kinesiska skogsvagnar till atv;s tröttnade och böt alla hjullager direkt efter många reklammationer.
Undrar hur det är om 20 år........?

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

elis  
#165535 Helt klart borde det införas en kvalitetsfaktor på tillverkade delar, inte bara kinesiska dock. Denna K-faktor skulle kunna ha en negativ (höjande) inverkan på priset och därmed dämpa efterfrågan.
Bildelar är ett stort kärr med mängder av djuphålor i from av ständigt återkommande problem på vissa reservdelar. Bilföretagens reservdelsstatistik skulle finnas tillgänglig och utifrån den skulle onödigt hög förbrukning ge minuspoäng vilket höjde priset på såväl reservdel som bilmodell så att företagen verkligen åtgärdade sina problemområden snabbt och effektivt.
Idag är problem med hjullager, bussningar, stag och andra delar "a never ending story" då tillverkarna endast ser till kortsiktiga kostnader och bilägarna får dras med problemen bilens livslängd.
På vedklyvar, slipmaskiner, elverk och annat rammel som säljs på Rusta, Jula m fl skulle övervakad och kvalitetsindexerad reklamationsstatistik ge omedelbara prishöjningar vilket tar produkten från marknaden i tid.
De som byter t ex mobiltelefoner och andra elektronikprodukter i samma takt som vi vanliga byter kalsonger borde få betala"konsumtionspoäng" för sin negativa påverkan på jordens tillgångar.
Slit och släng hysterin och den överkonsumtion/produktion den ger måste få ett slut och de som gör det största avtrycket på miljön ska betala för det.

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

4WD  
#165608 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

finskpinne  
#165625 Jag hjälpte ett företag här i trakten som säljer allt från motorsågar till snöskotrar och ATV:n att montera nya maskiner som kom från importörerna för ett par år sedan. Dom sålde då även en hel del kina motocross hojjar och kina ATV:n. Och det kan jag säga att kvaliteten på dom kinagrejjerna skrämmer mig, för ATV:na som såldes var registrerade att köra på väg med. Det gick inte att montera ett ända kinafordon utan att man behövde modifiera någon del för att få den att passa, bromsarna var helt katastrofala när dom kom från fabriken. Kolvar kunde sitta fast eller annars bara kärva. Motorerna krävde mycket inställningar och förgasarputs och pill innan man ens fick igång dom. Alla tillverkningstoleranser var ju helt sjukt dåliga!! Antingen så var det glappt eller så var det krokigt. 😡

Det förvånar mig väldigt mycket att dom har blivit godkända för vägtrafik!! Försöker man göra någon modifiering på t.ex. bilen så går det inte genom vid besiktningen, som t.ex. sänkningsserie eller lite trimmning av motorn. Men sånt där kinaskräp får man nog köra på vägarna med. Det är väl något som EU har godkänt.

En bekant skulle köpa ett nytt skottkärrshjul, ett komplett med lager och allt. Han kollade upp att på det gamla satt det ett lager med beteckningen 6004-2RS. Det har en yttre dia på 42mm, inre dia 20mm och eftersom det heter -2RS så är det skyddat från båda sidorna. Han åkte till en butik och letade upp ett komplett hjul med lager färdigt monterat och kollade bara på beteckningen på lagret så den var rätt, och det var den så han köpte hjulet. Det var mycket billigt och det stod Made in China på det. När han kom hem och granskade hjulet noggrannare märkte han att inre dian på lagret såg misstänksamt litet ut så han mätte det, och det var bara 18 mm fast beteckningen antyder att det ska vara 20mm. Så han moterar bort lagret och märker att det bara är skyddat på den sida som syns utåt, även om beteckningen antyder att det ska vara skyddat från båda sidorna. Passformen på den delen som håller kulorna på plats i lagret var inte heller riktigt bra! :smile: Så dom hade nog bara dragit lott om vilken beteckning dom skulle stämpla in på lagret, för någon likhet med ett riktigt 6004-2RS fanns då inte!! :lol:

Finns mycket annat skit att skriva om kina grejer men jag skulle få skavsår på fingrarna om jag skulle berätta allt.

En positiv sak är ett skogsmaskinsdäck i dimension 600/50X22,5. Det kostade 800 euro inklusive montering så jag provade ett sånt. Det har hållit bra hittills, är iofs på skördaren så det blir ju inte så mycket kilometer på det men den steniga terrängen brukar nöta ganska duktigt på gummit. Speciellt då det är placerat på det ställe på maskinen där jag varken har kedjor eller band monterat.

Jag köper aldrig mera nåt kinaskräp om det är något som jag kommer att använda ofta och länge, då satsar jag på märken som jag vet fungerar och som har bra service om det skulle råka gå sönder. Men är det nåt som ska användas nån enstaka gång så kan jag nog lockas till att köpa nån kinagrej.
T.ex så monterade jag ett kina arbetsljus som backljus på bilsläpvagnen, för det används så sällan och jag behöver inte världens starkaste ljus för det ändamålet. Men arbetsljusen på skogsmaskinerna blir då inte något kinamärke inte, där krävs bra hållbarhet, ljusstyrka, ljusbild för dom används så många timmar per år och är dessutom viktiga för att jag ska kunna göra ett bra jobb i gallringarna. Så på såna ställen snålar jag inte in...

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165627 Jag köpte en kina-atv på en auktion och den var läskigt dålig så jag bytte bort den
och siktar på att inte köpa nån kina-grej nån mer gång.
Men som den marknadsliberal jag är så hoppas jag ju att med global frihandel så kommer
kineser mfl att få både bättre ordning på skiten och demokrati samtidigt, det är de värda.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

totte  
#165641 Från ett marknadsliberalt perspektiv ligger ju felet faktiskt mycket hos oss som köper skiten. Stora delar av vår handelssektor är så otroligt prisfixerade, och marknadsföringen är ju ofta fullständigt prisfixerad, alltid "otroligt", "prischock", "lägsta pris-garanti" och ni vet hur reklambladen ser ut. Det står sällan något om kvalitet eller funktion, bara om hur fantastiskt billigt det blir om du handlar hos oss. I varje fall på konsumentmarknaden. På proffssidan vet dom att pris inte är det viktigaste argumentet, där kostar dålig kvalitet för mycket.

Så vi köper det billiga, att det är praktiskt taget oanvändbart bekymrar oss inte förrän vi köpt eländet. Och funkar det så bekymrar det inte att det bara håller ett litet tag, det är ju ändå så billigt att köpa nytt. Så till väldigt stor del har vi oss själva att skylla, kineserna skulle givetvis inte sitta och producera miljarder med undermåliga grejor om vi inte hade importörer som tog hit det, för att dom vet att det alltid går att sälja.

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

4WD  
#165656 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

foton  
#165818 Är ägare till en del kina grejer som jag är helt nöjd med. Traktor Foton 404, Grävmaskin Sumo 3,7 ton, motorsåg Meec. Men nu undrar jag vad åsiktspolisen säger? Köpte en ny bil för ett tag sen Suzuki den var tillverkad i Indien. Är det okej?

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

axwell  
#165823
foton skrev:? Köpte en ny bil för ett tag sen Suzuki den var tillverkad i Indien. Är det okej?


Vem vet, troligen med japansk kvalitetskontroll.
Suzuki tillverkar en del modeller i Ungern och dom gillar jag, dock inte rostskyddet.

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165884
elis skrev:Helt klart borde det införas en kvalitetsfaktor på tillverkade delar, inte bara kinesiska dock. Denna K-faktor skulle kunna ha en negativ (höjande) inverkan på priset och därmed dämpa efterfrågan.
Bildelar är ett stort kärr med mängder av djuphålor i from av ständigt återkommande problem på vissa reservdelar. Bilföretagens reservdelsstatistik skulle finnas tillgänglig och utifrån den skulle onödigt hög förbrukning ge minuspoäng vilket höjde priset på såväl reservdel som bilmodell så att företagen verkligen åtgärdade sina problemområden snabbt och effektivt.
Idag är problem med hjullager, bussningar, stag och andra delar "a never ending story" då tillverkarna endast ser till kortsiktiga kostnader och bilägarna får dras med problemen bilens livslängd.
På vedklyvar, slipmaskiner, elverk och annat rammel som säljs på Rusta, Jula m fl skulle övervakad och kvalitetsindexerad reklamationsstatistik ge omedelbara prishöjningar vilket tar produkten från marknaden i tid.
De som byter t ex mobiltelefoner och andra elektronikprodukter i samma takt som vi vanliga byter kalsonger borde få betala"konsumtionspoäng" för sin negativa påverkan på jordens tillgångar.
Slit och släng hysterin och den överkonsumtion/produktion den ger måste få ett slut och de som gör det största avtrycket på miljön ska betala för det.


Frågan är vem som sätter nivån på kvalité. Det som dom tycker är kvalité är kanske ljusår ifrån vad vi tycker är kvalité. Sen finns det många som vill sälja billigt skräp för att tjäna pengar. Typ asfaltläggarna från ett västland. Typiska sommargäster som kränger livsfarliga kinesiska elverk till överpriser.

Citat
Kvalitet är måttet på en varas eller en produkts hållbarhet under en förutsatt tid. Därför är kvalitet på många sätt en viktig del i produktion. Kvalitet är inte bara viktigt att tänka på vid tillverkning utan också vid inköp av olika maskiner eller råvaror. För bra kvalitet kan man oftast få betala en slant för men i de flesta fall kan det vara mest lönsamt. En maskin av bra kvalitet betalar sig ofta på lång sikt. Den går troligtvis sönder mer sällan och den skall också tillverka bättre produkter. På så sätt sparar man in en hel del pengar i driftskostnader och underhåll. Man får då också mer tid över till annat.

Det är viktigt att veta att detta inte stämmer överallt. Ibland kan man få betala ett högt pris utan att maskinen inte håller måttet. Den är alltså inte prisvärd. Billiga maskiner behöver inte vara av sämre kvalitet bara för att dom är billiga utan kan vara minst lika bra som vilken annan maskin som helst. En sådan maskin är prisvärd. Om man inte förstår vad kvalitet är kan man inte heller göra något för att förbättra den.

Användarvisningsbild

Re: Kina kvalitet

Kse  
#165901 ”Kina kvalitet” är väl mer ett uttryck för dålig kvalitet och har väl egentligen inget att gör med om det står ”Made in China” på produkten.
Sondera lite där hemma så märker ni att både det ena och andra är tillverkat i Kina, grejer som iaf inte jag alls förknippar med uttrycket ”Kina kvalitet”
Kinesiska motorsågar, fyrhjulingar, miniskotrar mm som går att köpa för en bråkdel av vad motsvarande produkt kostar hos etablerade tillverkare är aldrig tänkta att hålla nån högre kvalitet.
Det som har efterfrågats av kunden är absolut lägsta möjliga pris.
Som jag nämnt tidigare i nån tråd så har jag bekanta som bor och jobbar i Kina, när dom tar upp problematiken med ”Kina kvalitet” skakar Kineserna bara på huvudet och undrar hur man tror att man ska få kvalitet för lägsta möjliga pris.
Men den Kinesiska marknaden är ju översvämmad med skräp och kopior så det är svårt att sålla i skiten, men visst går det att få kvalitet i Kina också men då är det helt plötsligt inte snorbilligt längre.

Avatar Fallback

Re: Kina kvalitet

elis  
#166196
T24X4 skrev:Frågan är vem som sätter nivån på kvalité. Det som dom tycker är kvalité är kanske ljusår ifrån vad vi tycker är kvalité.

I mitt exempel är det statistiken som ska ligga till grund för bedömningen, produkter med hög reservdelsförbrukning kommer att framstå klart. Utan att någon behöver tycka något.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).