Verkstan

lufta bromsar kingcab 99a?

9 inlägg 9913 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lufta bromsar kingcab 99a?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161203 Har bytt en hög med bromsrör på king caben..försökt lufta så gott det går s den känns ganska okej när bilen är avstängd,men när den är igång sjunker den sakta?

Luftningsnippeln på lastkänningventilen är avdragen så fick lufta så gott det går på bromsrören där.
funderar om det kan vara antingen där eller vid huvudbromscyl. det är luft?
går ej lossa röret mellan huvudcyl. och absventilen och lufta utan att byta det..Funderar på att göra det ändå i fall det är luft där,men får väll isf lufta en bra stund ute vid hjulen igen?
Måste det kanske luftas i speciell ordning iom abs:en?

Tacksam för tips o erfarenheter =)
Mvh. Johan



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: lufta bromsar kingcab 99a?

totte  
#161206 Om den sjunker sakta så har du nog en otäthet nånstans. Har du luft blir det svampkänsla i pedalen, den fjädrar. Men gör den ordentligt motstånd och sen sjunker sakta när du pressar jämnt så läcker det nånstans. Ser du ingenstans vid nån koppling att det fuktar så är det inre läckage i nån cylinder. Absolut körförbud tills felet är uppspårat och åtgärdat. Är det t ex inre läckage i huvudcylindern så vet man inte när packningen ger upp totalt.

Användarvisningsbild

Re: lufta bromsar kingcab 99a?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161233 Vid nåt tillfälle så var det extra mkt luft så då lät jag den bortersta hjulcylinderns rör vara
lös och lät det rinna igenom av självtryck, balja under, och då försvann problemet.
Fast det tog nån timme så var det ju lättsamt.

Avatar Fallback

Re: lufta bromsar kingcab 99a?

brum brum  
#161235 bromspedalen sjunker ju naturligt precis när bilen startar och är pedalen efter det stum så bör bromsarna vara bra, däremot om pedalen är svampig eller inte slutar sjunka så är det nåt som e galet

Användarvisningsbild

Re: lufta bromsar kingcab 99a?

Mäki  
#161242 Detta problem gav mig huvudbry i somras på min king cab -00 men det är inget fel det skall göra så.
Jag har i vart kört 15000km utan att det minskat någon vätska, har dessutom stått på bromsen så hjulen skrikit två gånger när älg har kommit upp på vägen så jag tro det är som det ska.
Dessutom var det likadant på farsans -06 som bara var körd 75000km.

Användarvisningsbild

Re: lufta bromsar kingcab 99a?

Valmet6400  
#161320 Bytte också bromsrör på min -02:a ifjol denhär tiden då den skulle besiktas, svor och bannades men fick till slut det att fungera. Pedalen måste tryckas längre ner än före men den gick genom besiktningen.

Avatar Fallback

Re: lufta bromsar kingcab 99a?

sibban  
#161322 Man måste lufta med luftnippeln på lastkännande. Jag har krånglat med det. Det är tvåkretssystem på den.

Avatar Fallback

Re: lufta bromsar kingcab 99a?

Roger christiansson  
#165336 Jag har en kingcab-01 som jag svor över i ett år med luftningen. lufta på alla sätt på verkstad med riktiga grejer. sög genom bromsvätska inget funka.
Men jag prova att trycka ihop kolvarna i bromscylindrarna bak så dom låg helt ihop och då kom det en massa luft ut. gjorde det på båda sidorna och nu funkar bromsarna perfekt.

Användarvisningsbild

Re: lufta bromsar kingcab 99a?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165358 Bra tips tack för det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).