tor 16 feb 2012, 15:38#161550
stt finns. men är dyra. ca 5000.
om617 5cyl 300d med nya pumpen "stjärnkolvare" går bäst att bygga om eftersom du ändast ställer på en skruv för att ställa upp pumpen. Här behöver du dra retur och matarledning, bygga tryckrör och gärna skaffa gamla 3,0ans insug eller bygga plenum. det blir ju även lite modifieringar med downpipe och avgasrör. man kan gått och väl ladda 2 bar men då behövs störrepumpelement. allt måste spela ihop man kan inte ha 2,0bars ladd och ingen bränslematning.
om617 av den äldre modellen kan turbomatas med en liten turbo eftersom det är svårt att ställa upp pumpen på denna själv utan det borde göras av kunnig verkstad eller så byter du till nyare pumpen. det går bra att ladda 0.3 utan att ställa upp pumpen. man kan byta spridare för att få högre öppningstryck vilket ger bättre spridning och mer soppa.
617 tål mycke stryk, 1,0 bar kan man ladda utan problem. och att koka den några korta svängar spelar ingen roll
603 alltså 300 6an som sitter i w124 är ungefär lika enkel som nyare 617 att turbomata. inga lager behövs bytas. Men de är klart, en orginal turbomotor med grövre lager och kolvbultar håller bättre men ska man inte upp på 400hk så behövs de inte bytas något sådant. Toppen är klenare på dessa motorer, så var varsam. kokning coh monsterladd på 3bar är inte att föredra.
It is what it is