Verkstan

Eftermontera turbo på mercedes 300d moto

5 inlägg 24748 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eftermontera turbo på mercedes 300d moto

Skogsboxer350  
#160370 Hej! Har en mercedes 300d som ja tänkte sätta dit en turbo på.
Vad måste göras innan montering?
Är det ett stort ingrepp på motorn?


Tacksam för svar !



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Eftermontera turbo på mercedes 300d moto

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160381 http://www.mbsca.com/forum/

Avatar Fallback

Re: Eftermontera turbo på mercedes 300d moto

ÅsaNisse  
#160464 Årsmodell?
Jag gjorde det du tänker på 5-cyl 123:a och det handlar om att svetsa rör, fixa lite slangar och sen ställa upp pumpen. Inget konstigt alls så länge du begränsar laddtrycket till ca 0,8-1,0bar. Över det så måste du köra utan motorhuv när toppen kommer.
Har du 6-cyl så handlar det om att byta vevlager som första åtgärd och sen köra på som vanligt.
Dock bör du inte gå över 1,0 bar här heller, men det räcker gott för att få bra vrid i transmissionen.
Är du ute efter racermaskin så är det fel motor att börja på , men vill du ha en draghäst så är det helrätt. Backarna på E6 vid strömstad märksinte trots att 1500 kg husvagn hänger bakom och fladdrar.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera turbo på mercedes 300d moto

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161508 Fanns det inte färdiga kit, typ sst eller nåt, kan ju även vara så att jag mins fel.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera turbo på mercedes 300d moto

malåraggarn  
#161550 stt finns. men är dyra. ca 5000.
om617 5cyl 300d med nya pumpen "stjärnkolvare" går bäst att bygga om eftersom du ändast ställer på en skruv för att ställa upp pumpen. Här behöver du dra retur och matarledning, bygga tryckrör och gärna skaffa gamla 3,0ans insug eller bygga plenum. det blir ju även lite modifieringar med downpipe och avgasrör. man kan gått och väl ladda 2 bar men då behövs störrepumpelement. allt måste spela ihop man kan inte ha 2,0bars ladd och ingen bränslematning.

om617 av den äldre modellen kan turbomatas med en liten turbo eftersom det är svårt att ställa upp pumpen på denna själv utan det borde göras av kunnig verkstad eller så byter du till nyare pumpen. det går bra att ladda 0.3 utan att ställa upp pumpen. man kan byta spridare för att få högre öppningstryck vilket ger bättre spridning och mer soppa.

617 tål mycke stryk, 1,0 bar kan man ladda utan problem. och att koka den några korta svängar spelar ingen roll

603 alltså 300 6an som sitter i w124 är ungefär lika enkel som nyare 617 att turbomata. inga lager behövs bytas. Men de är klart, en orginal turbomotor med grövre lager och kolvbultar håller bättre men ska man inte upp på 400hk så behövs de inte bytas något sådant. Toppen är klenare på dessa motorer, så var varsam. kokning coh monsterladd på 3bar är inte att föredra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).