Sida 1 av 2

byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 14:45
av jönsson84
Ska byta till miljöolja i skotaren,blir Q8 holbein i stället för vanlig mineral 46. Tänkt att tappa ut tanken och sen köra alla funktioner å tappa ur mineralen å fylla på med miljöoljan.
Sen blir det väll nåt extra filterbyte när den gått lite med nya oljan.
Någon som har några tips eller erfarenheter på vad man ska tänka på?
Maskinen det gäller är en tj 810b från 97.
tack på förhand. mvh. Johan

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 15:23
av finskpinne
Hur hade du tänkt köra alla funktionerna när du har tappat ur oljan ur tanken!??? :shock: Pumpen suger ju bara luft då, och då blir inte pumpen långlivad!!!

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 15:44
av ume
ring jd, dom har garanterat en instruktion för det, hör även med q8, för en massa år sen va jag med på ett liknande byte, har för mig att vi fyllde på med en tredje olja innan vi fyllde i den de skulle va efteråt, men de va 10 år sen så minnet kanske sviker å saker kan ha ändrat sig...

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 16:21
av Skogshuggarninorr35
Ett annat tips är att om möjligt köra alla cylindrar i indraget läge, då har du minst oljevolym "utanför tanken".
Töm sedan tanken och gärna sugledningarna.
Köp sedan en billigare miljöolja och häll i, kör alla funktioner en stund och gör sedan om processen.
Häll sedan i den slutgiltiga oljan.

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 16:32
av Kse
Kolla med JD om dom inte har nån vaccumpump som går att koppla på, att köra systemet tomt på olja är inte att rekomendera. En hydraulmotor tåloftast den behandlingen (inte alla tex F-11 10/19) men en pump tar skada. Därför som man fylla olja i en pump när man monterar den så att den inte ska gå torr första varven innan oljan hinner fram.

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 18:27
av jönsson84
Nja..vet att man inte kan köra systemet utan att ha olja i tanken;). Men tänkte byt i tanken först,sen koppla loss returslangarna till tanken å stoppa i spilloljefat,sen köra funktionerna så man får ut den gamla oljan.

det där med att ha sköljolja tror ja inte ska behövas med dagens oljor va? Vet att man behövde ha det för en 10 år sen för att miljöoljorna då "tvättade ur" systemet så det kunde fastna diverse skräp här och där och skapa problem.

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 18:49
av Solhemsskog
vadan detta byte?

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 18:54
av masterchief
Körde löpande oljebyte på min gamla Rapid pyttsade i biolja vartefter det behövdes,,,fungerade utmärkt o gå från mineral till Holbein.. Ring o hör med oljebolaget om det är blandningsbart eller inte,,,då inte till det bolaget du byter ifrån..

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 20:49
av torpöbo
Frågar mig som förra skribenten vad an detta byte?
Miljöolja är skit har alltid varit skit o kommer alltid vara skit för maskinen.
Särskilt om den inte går i daglig produktion då risken är stor för kondens i systemet som bryter ner oljan.

På skördaren jag hade så koksade sig miljöoljan som bröts ner av vatten på Hydraulcylindrarna, och gjorde att packboxarna gick, fick även pga. denna anledning byta packboxar på samtliga pumpar. Samtidigt var olja väldigt aggressiv mot huden när man fick den på sig.

Men om du ändå ska byta så var jag med o tittade lite när dom gjorde jobbet på en valmet 890 flismaskin men i detta fallet från miljöolja till SH46. På den tömde dom ut olja överallt det gick, sen körde dom i vanlig och o körde en funktion i taget samtidigt som dom hade retuslangen till tanken löst till alla miljöolja runnit ut. Jag skulle personligen ta hjälp av en professionell mek för denna operation.

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 21:09
av masterchief
Cerifiereringkrav var anledningen.

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 21:15
av macke
Snart bara i skogen man kör med miljöolja!

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: sön 15 jan 2012, 23:52
av torpöbo
Sägs att man inte får ha det på vägen längre för att det tydligen ska vara svårt att sanera.

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: ons 18 jan 2012, 20:04
av ÅsaNisse
Trafikverket och många kommuner har tagit bort detta kravet för det är bättre med vanlig mineralolja i systemet än miljöolja på marken.
Det blev för mycket haverier och läckage med miljöoljorna och även högre förbrukning då den måste bytas varje år pga. kondens.
Vattnet blandar sig i oljan till en emulsion och sen skär pumpar och slider.

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: tor 19 jan 2012, 00:15
av Henrik K
Jag skulle ha tappat tanken.
Fyllt på med 40-60 liter.
Kört alla funktioner.
i ändlägena typ två ggr vadera.
Tappat ur oljan å sen fyllt den fullt å sen kört som vanligt.
Filter nej det är onödigt om det inte behövs.

Re: byte från mineralolja till miljöolja?

Postat: tor 19 jan 2012, 06:54
av tantgron
Ang. bio vs mineral:
Vi har tidigare köpt två aggregat som i båda beskrivningarna haft fel som "kärvande ventilbord" och "defekt sågmotor".

När vi sedan hängt på aggregaten för att åtgårda felen, så har det visat sig att allt har börjat funka så fort de fått mineralolja i sig. En glad överraskning när det visar sig att man beställt hem sågmotorer i onödan. :)

Det blir mycket avlagringar av biooljan, den är dyrare och binder vatten. Men största felet som jag hört om är att folk blir sjuka av den (först hudutslag och sedan andra symptom).

Iofs så är väl dagens biooljor bättre än de var för 4-5 år sedan.