Verkstan

svetsa främre kardan TJ810B

10 inlägg 4890 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

svetsa främre kardan TJ810B

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150560 Kardanen på 810an gick av idag,var en slang te styrkolven som legat å "svarvat " på den en längre tid.Förvånansvärt tunt gods i den.vanligt fel enl repratören ja pratade med.
Den ser ut att ha gått av relativt rakt av, alltså inte söndervriden.

Tänkte att om man kan centrera upp den,svarva till ett rör att antingen sätta på utsidan eller insidan och försöka få ihop den så noga som möjligt som den var innan,både så man får rätt längd och i vridning.(vet dock inte om längden måste va precis lr om man har lite å spela med i stödlagret och splines i midjan?)( Kommer troligtvis att ha hjälp av en som håller på mkt med svarvning av kugghjul och transmissioner,han är väl dock mer inriktad på industri än fordonstransmissioner)

Frågan är om man måst balansera den sen? Går väll kanske illa åt i första hand knutkorsen å kanske även fördelningslådan annars....eller snurrar den så pass sakta att man inte kommer ha ont av obalans?

Var kan man isf balansera en sådan till vettigt pris i småland gärna inte allt för långt från Värnamo?

Mkt tacksam för tips,råd och erfarenheter=) mvh. Johan



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: svetsa främre kardan TJ810B

Klazzon  
#150597 Obalans i form av vibrationer tror jag inte du behöver oroa dig för. (pga hastigheten som du skriver)
Det som kommer att slitas är stödlagret vid allt för stor skevhet.

Vid en "industrireparation"hade jag hade låtit brottytan vara intakt, (för att vara säker på längden, brukar alltid synas hur den suttit vid brottillfället) svarvat ändarna utvändigt någon tiondel (ca 150mm långt) så att de blir helt runda, dvs att skäret tar hela vägen. Därefter gjort motsvarande hylsa med "sugpassning " i samma godstjocklek som röret.
Svetsar du sedan motstående punkter (8 små därefter 4st 1cm.) innan du lägger en färdig söm. Då har iaf. jag svårt att se att det skulle slå sig.

Ett förslag bland många..

Mvh
/M

Användarvisningsbild

Re: svetsa främre kardan TJ810B

finskpinne  
#150600 Kan man inte få tag i en begagnad sån till ett vettigt pris då?? T.ex. från Koppom maskin eller liknande ställen...

Avatar Fallback

Re: svetsa främre kardan TJ810B

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150613 Tackar Klazzon=),nån mer som har några åsikter?

Varken koppom eller vmd parts hade någon beg...iofs hade jag dålig täckning när jag pratade med vmd så vi kanske missförstod varann..då jag reagerade lite när han pratade om drev och priset var högre på deras renoverade än en ny..hmm

Konstaterade att längden inte är något bekymmer iaf..då de jag trodde var ställbar längd genom att gänga visade sig va "teleskopiskt/splines" lr va man ska säga...

   TS
Användarvisningsbild

Re: svetsa främre kardan TJ810B

Cruiser_no1  
#150629 Har du kollat på nån jd/ Tj verkstad? Den kanske inte är så dyr? Dom kanske tom har nice price på den som Volvo har till gamla bilar!!

Avatar Fallback

Re: svetsa främre kardan TJ810B

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150636 japp..näe den e väll kanske igentligen inte så farligt dyr.. runt 13 000+moms
Men börjar bli trött på å kosta på den där skotaren en massa..gallringsskotning har ju inte så lysande lönsamhet i sig ..och det är ju trots allt bara ett järnrör som är av=p..
Fick tips om att det finns möjlighet att balansera kardanaxlar i jönköping, fast gör man det redigt är ju frågan om det behövs....

   TS
Avatar Fallback

Re: svetsa främre kardan TJ810B

glasshultarn  
#150639 När dom kortar skotare i lidhult så balanseras kardanen om efter kapning, men det gäller ju ny leverans....

Avatar Fallback

Re: svetsa främre kardan TJ810B

Tosca  
#150641 Skulle du få hjälp med svetsningen på mek verkstad så är det väl bara att sätta upp den i svarven en vända och kolla att den inte vobblar för mycket, kan ju behövas någon extra värmepunkt med gasen bara i så fall.
Du kommer ju inte att tillföra så stora obalanser när du tillför material runt om.

Avatar Fallback

Re: svetsa främre kardan TJ810B

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150743 Ångrade mig i sista stund efter att ha prata me många olika repratörer å annat..50/50 ungefär som trodde de skulle funka å inte...
Men kollade upp pris på ett företag som håller på med kardaner ca 8 mil härifrån och de va inte farligt dyrt(om det ungefärliga priset kommer stämma)..byter då hela röret och balanserade axeln me knutar på.

Pratade med en gammal klasskompis som jobbar som konstruktör på gremo..deras kardaner hade en max rot hastighet nånstans vi 2800rpm på maskin..ville inte ha mkt högre pga att dom kommer i självsvängning/vobblar sen..vet iofs inte om dom har stödlager.
men kom på att det nog inte är lämpligt att få på extra vikt som röret/förstärkningen skulle medföra då...särskilt eftersom det är en bit från stödlagret.

   TS
Avatar Fallback

Re: svetsa främre kardan TJ810B

glasshultarn  
#150861 Låter klokt, jo då gremo har också stödlager.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).