Verkstan

Bending Lights

3 inlägg 1992 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bending Lights

axwell  
#147788 Lär finnas på många bilar, vad är vitsen, hur ser man om en bil har den finessen, hur fungerar det?
En del oroar sig för att funktionen kan ta skada om den frysit fast när man lämnar ett fuktigt garage vid sträng kyla.

Kurvdimljus har jag på min bil, tror att det här är något mer avancerat.

"Bend it like Beckham" och "Lights" tror jag mig förstå.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bending Lights

laggar  
#147817 Vitsen med bending lights (eller kurvljus) är att man får lite bättre ljus i kurvorna. Jag har det på min Golf och jag tycker att det funkar ganska bra. Bilen är utrustad med Xenonljus och stryrningen av kurvljuset sitter inne i själva lamphuset så jag tror inte att det ska vara någon större fara med fastfrysning, och skulle det fastna så skulle jag tro att det finns någon typ av överströmsskydd som förhindrar att något skadas. Golfen har också statiska kurvljus (det ena eller det andra dimljuset tänds när man svänger i låg hastighet.

Om bilen har "riktigt" kurvljus så syns det tydligt hur ljuset följer med i kurvorna.

Avatar Fallback

Re: Bending Lights

axwell  
#147837 Tack för svaret, hade väntat mig nåt mer sofistikerat.
Samma tanke som Citroën hade på "paddan", sent 1950-tal.

Min senaste Citroën C5 -05 hade i så fall det som standard men framställs i ett bilforum som en världsnyhet.
Antar att intet är nytt under solen, bara ytterligare utvecklade.

"Bending Lights", låter som en överdrift från reklammakarna

Jodå, kurvljuset, även på min nuvarande bil, uppför sig som du beskriver, upptill 40 km/h.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).