Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 765082 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#163374 Tackar!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163379 Hade också en sådan Husqvarnakamin i mitt garage förut, med en fläkt. Fast min konstruktion
var lite enklare, flänsar på rökröret och plåtbeklädnad utanför det så fläkten blåste i det mellan-
rummet. Väldigt effektivt.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

värmSkog  
#167240 Byggde en liten lunningsbanke i helgen :smile:
Det får duga iaf

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

MrEast  
#167245
tallkvist skrev:En bild på vinter arbetet som börjar snart och bli klart


Ni som bygger egna skogskärror med hemsnickrad boggie hur kan man bygga boggie på absolut enklast vis utan att man behöver massa special verktyg.
Jag har typ en enkel svets, vinkelslip o slägga samt en jävligt ful hembyggd skogsvagn med enkel axel som jag köpte för en whiskey flaska. Skulle vara gött om det på ett enkelt sätt gick att smida ihop en boggie med tex axeltappar för volvo fälg.
Det jag funderar på är själva vaggan behöver den vara lagrad på något vis och hur gör man det enklast?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

tallkvist  
#167291 [*]
MrEast skrev:
tallkvist skrev:En bild på vinter arbetet som börjar snart och bli klart
jag klarade mig med det och en mekanisk verkstad som svarvade hylsorna till boggin för 30 mm axel hadde jag
ska försöka och lägga ut en bild på färdiga byggett

Ni som bygger egna skogskärror med hemsnickrad boggie hur kan man bygga boggie på absolut enklast vis utan att man behöver massa special verktyg.
Jag har typ en enkel svets, vinkelslip o slägga samt en jävligt ful hembyggd skogsvagn med enkel axel som jag köpte för en whiskey flaska. Skulle vara gött om det på ett enkelt sätt gick att smida ihop en boggie med tex axeltappar för volvo fälg.
Det jag funderar på är själva vaggan behöver den vara lagrad på något vis och hur gör man det enklast?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168842
Bild

Slöjdar en vedhylla med klädhängare, bra tillfälle för att testa nya svetsen.
Ska slipa lite och måla den, bild kommer.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Månskensbonnen  
#169893 Åkte på att bygga nytt kök åt tanten :sad: Vad gör man inte för husfriden

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Blivande snickare  
#170106
Månskensbonnen skrev:Åkte på att bygga nytt kök åt tanten :sad: Vad gör man inte för husfriden

Bort med de sura minerna! Tänk så mycke go mat hon kommer att laga åt dig i det köket :D

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170576 Ett onödigt halvtimmes projekt: Hittade en gammal dragbom i skjulet, troligtvis till en gammal Allis Chalmers, svetsade ihop ett crossdrev med ett tryckstångsfäste och skruvade på ett par hydraltappar, hängde dit en timmersax .

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170621 Radiostyrning till vinschen...

Fyrklyvskniv till vedkyven..

Högtalare till traktorn..

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Månskensbonnen  
#170899
Blivande snickare skrev:
Månskensbonnen skrev:Åkte på att bygga nytt kök åt tanten :sad: Vad gör man inte för husfriden

Bort med de sura minerna! Tänk så mycke go mat hon kommer att laga åt dig i det köket :D

Tänk va mycke roliga maskiner dom 150k kunde inbringat :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

jd6630  
#170905 har ente börjat än, men ska bygga en hydralisk stock matare till vemaskinen en sån där me drivna rullar, typ som kisa säljer för 20 papp. får väl se hur de blir när de e klart

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

halvproffs  
#170915
Månskensbonnen skrev:Åkte på att bygga nytt kök åt tanten :sad: Vad gör man inte för husfriden


Samma här! Men nu tycker jag att det var klart värt det. En rejäl förbättring trots att det förra köket "bara" var sen-84. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#170950 Man kan ju piffa upp det gamla köket med snygga dekorationsramar av silvertejp på luckorna :D =))

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

halvproffs  
#170992 Hehe. Jag tror inte den bättre hälften hade godkänt det. Annars tycker jag att silvertejp är en verklig prydnad också och inte bara ett perfekt hjälpmedel :grin: Jaja, vad gör man inte för husfriden :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).