Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2377 inlägg 765703 visningar 174 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Johan C  
#161182 Har tröttnat på att ha ungarnas uteleksaker överallt, så de fick en förvaringslåda....

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

skruva  
#161949 :mrgreen: :mrgreen: Förlängde 135 an 20 cm för att få plats med servo och frontpump till huggarvagn och gallringsvinch...bytte bak och framräck så nu nästan flyter han. Det är ju inget flödesmonster orginal precis. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

M_M  
#161998 Här kommer ett par bilder på spårsladden:

Bild

Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#162045 Min bror hittade ritning på en spårsladd dagarna efter vi hade byggt och den ritningen såg ut och vara väldigt lik din spårsladd. jag fick den av honom och har den någonstans som pdf..
Jag tror den modellen du har byggt är bättre än "vår" modell, då snön lättare kommer under och packas även om sladden är mycket tung med extravikter.
En spårsladd dras ju med stor fördel av en snöskoter men i småland där vi bor ligger inte snön kvar så länge.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

M_M  
#162127 Några fler bilder...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162130 Fina bilder på spårsladden, vad är det för vikter där på sidorna?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

M_M  
#162131
Fina bilder på spårsladden

Tackar! :)

vad är det för vikter där på sidorna?

Det är just extravikter för att sladden inte bara ska ligga och fladdra uppe på snön, utan göra fina spår. Ihopsvetsade av skrotbitar och väger ca. 15kg styck.

Sladden är tillverkad av 6mm Domex 700 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Robertberg  
#162186
M_M skrev:Sladden är tillverkad av 6mm Domex 700 :mrgreen:


Är det för att kunna börja spåra redan i juli? :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

M_M  
#162192 Japp! Markberedning, du vet... :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Edvard  
#162415 jibb til gravemaskin

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

tallkvist  
#162983 En bild på vinter arbetet som börjar snart och bli klart

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162992
M_M skrev:Här kommer ett par bilder på spårsladden:

Bild

Bild

Jag kom över en spårplatta som nog hade suttit på en pistmaskin, behövde bara göra ett
drag i stort sett. På den sitter det plattjärn, det ena vinklatt framför "pontonerna". Jag körde ett varv med skotern, lämnade ca. en skoterbredd, körde ett varv till, sen kopplade
jag på spårsläden och körde mellanrummet, blev nästan som en skidstadium. Tyvärr har vi
ju inte haft någon snö här i södra Sverige i år.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

hasse_as  
#163323 byggde en enkel och billig uppvärmning av vår lilla verkstad klarar ca 15 graders ökning i timmen. röken går genom rören som jag sen klädde med plåt en fläkt blåser sedan kalluft runt dom varma rören.
pris 1200:-

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#163332 Intressant grej! Vad är det för material, väggtjocklek och dimension på rören?

Exakt samma kamin som jag har i min verkstad, dock är min mogen för en helrenovering eller utbyte.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

hasse_as  
#163373 rören har ytter diameter 45mm 2mm tjockt och sitter i en cirkel så att ett 150mm rör går att använda som skorstensrör.
plattorna tog jag från jobbet vet inte vad det är för material i dom men det var bra kvalite märkte det när jag skulle svetsa mycke värme behövdes 10mm tjocka.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).