Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 761451 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159587 Boggie, eller? Har själv funderat på detsamma, inte för att jag behöver egentligen.
Jag har sparat ihop lite skrot från bl.a skrotade slåtterkrossar.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

tallkvist  
#159661 ja det är boggie det är både saab och volvo som fått donerat nav ov hjul
just ligger det nere väntar på bussningarna till boggi vaggan .
det är kul att skapa lite själv .
och komma i från det vanliga .
det kan bara vara kärringen som blir gnällig som följd när man bor för mycke i garaget.
nu ska jag ta hunden och gå till skogen och samla i hop gårdagens arbete

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

matte57128  
#159679 Jag lovade bilder på den svängbara stolen i min gamle Ford:

Den gröna pilen visar låset till stolen, här i olåst läge


Ganska gott om plats för knäna när man snurrar runt


... och så här blev arbetsställningen - sparar enormt mycket på kroppen kan jag lova.


Jag tog en bakruta från en gammal MF, gjorde kilar på sidorna o.s.v.
Återstår att täta nedre delen, samt få till en bakvägg där man har fötterna i "bakvänt" läge.


Nu ska jag ut och hugga 2:a gallring ett par timmar innan det blir mörkt igen.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159681 Fint med bilder, hur går det med lyftarmarna/toppstången/3-punktslyften?
Eller har du rationaliserat bort dem?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

matte57128  
#159682
Slurfi skrev:...hur går det med lyftarmarna/toppstången/3-punktslyften?
Eller har du rationaliserat bort dem?


Nej, hela rasket sitter kvar. Det var nog den största utmaningen att få konsollen till stolen att komma högre än lyftarmarna, utan att höja stolen för mycket. Det slutade med att den blev 3cm högre än tidigare för att gå fritt hela vägen runt.
Att få till bakväggen kan möjligen bli lite knivigare, men i så fall får man väl krypa till korset och skruva dän armar och annat som är ivägen. Men helst inte, det borde gå ändå. Vi får se, just nu är det -15 grader i verkstaden, så projektet ligger lite på is, kan man säga... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Valmetmannen  
#160210
Bild


Detta as, av nån anledning gick jag med på att bygga en bil med startmotor i ett skolprojekt, hade egentligen tänk bygga ett vindkraftverk eller nått annat kreativt, men så hamnade jag här :P

Det här projektet har egentligen bara varit motgångar, sen vi började med projektet när vi började 8:an tills i helgen när vi var med den till tävlingen TekNatur i Helsingfors, vi fick diplom för "Gediget konstruktionsarbete till ett nutida problem" (Jag föreslog att vi skulle försöka sälja bort den på tävlingen så vi skulle slippa den men jag möttes av andra åsikter)

Jag som har byggt dräparen, hade även med mig tre andra som bidrog med assistans, idéer, delar och allt möjligt. Tack vare projektet lärde jag mig svetsa någorlunda ordentligt, så jag ska väl egentligen inte klaga :P

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#160211 Jamen då så, då har kan du ju börja med ett nytt projekt nu och göra nåt användbart. Den där ser ju rätt kul ut, men kanske inte så praktisk. Mn undrar förstås över motiveringen: Vilket nutida problem skulle det gedigna arbetet lösa? Klimatproblemet?

Vad är toppfarten?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Valmetmannen  
#160212
totte skrev:Jamen då så, då har kan du ju börja med ett nytt projekt nu och göra nåt användbart. Den där ser ju rätt kul ut, men kanske inte så praktisk. Mn undrar förstås över motiveringen: Vilket nutida problem skulle det gedigna arbetet lösa? Klimatproblemet?

Vad är toppfarten?


Just nu skapar den nog mest problem, men vi ska kasta bort den sunkiga startmotorn (från en Saab 900) och lägga dit nån sorts 24 volts elmotor, startmotorn drar så mycket ström så det är sjukt

Antar att dom menar klimatet, eller personlig transport. Tänk Segway, fast tänk stort och tungt :lol:

Toppfart... Har lite för tung utväxling, men med en ordentlig raksträcka så borde den nog orka upp i 20-30

Vi satte "Projektledaren" i den, kopplade i kablarna och knuffade ner honom för brantaste backen i byn, då gick det undan kan jag lova! Vi sprang allt vad vi orkade men vi hann inte ikapp, sen mötte vi honom när han var påväg upp, har aldrig sett någon som blivit så skärrad förut :lol:

Fick det på film också, kan nog ladda upp bara resten av teamet godkänner :P

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#160220 Hehe, det skulle vara riktigt kul att se, underverket in action! Men visst lär man sig rätt mycket när man bygger nåt sånt, inte minst bara det att man faktiskt duger till att göra en konstruktion och hur man sen funderar över allt som kunde blivit bättre.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Valmetmannen  
#160224
totte skrev:Hehe, det skulle vara riktigt kul att se, underverket in action! Men visst lär man sig rätt mycket när man bygger nåt sånt, inte minst bara det att man faktiskt duger till att göra en konstruktion och hur man sen funderar över allt som kunde blivit bättre.


Oja, vår kunskap om problemlösning steg till nya nivåer

20 över 10 på kvällen när vi skulle lasta in den i bussen så inser vi att den går inte in i bussen, en nödplan konstrueras och bakaxlarna och däcken åker av på tre minuter :P

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#161065
M_M skrev:Håller på att bygga en enkel spårsladd för längdskidor. Finns intresse kan jag lägga ut bilder på resultatet.


gärna det, även vi gjorde ett försök i helgen. så här blev det:
en gammal vält som vi satte en plyfa framför så snön styrdes under välten och ett par sidor under...

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

M_M  
#161066 molnia Sladden har levererats till beställaren, men får se om jag får tillfälle att ta några bilder till helgen.
Funkar den du byggde bra?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#161067
jo den funkade bra, ev skulle man haft mer tyngd på den men då är risken stor att den sjunker så snön inte kommer under rullen. först körde vi en testrunda med den under en lastbrygga på lyftarmarna på trakorn men den ville gärna kasta när man svängde vilket vi anade att den skulle göra. sen byggde min bror om den med en dragstång som sattes i en "hålbalk" i lyftarmarna så kunde han reglera lite trycket på dragstången. har dock inte någon bild på den sista versionen.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

M_M  
#161070 Okej! :) Den jag byggde är avsedd att dra efter snöskoter, men borde ju kunna funka efter vad som helst...

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Johan C  
#161173 Jag byggde mig en Pusher, Funkar riktigt bra faktiskt.
Dock inget att släpa med sig hela tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).