Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2377 inlägg 765953 visningar 174 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

ananders  
#751273
Piraboin skrev:de bra hjärn jympa att bygga egna modeller i lego själv gjorde jag en flyhavremoped åt en kompis för att visa en varianht hur hans ska bygga den


Det är nog riktigt att det är nyttigt att bygga efter eget huvud men jag besitter tyvärr inte den formen av intelligens som behövs för det. Jag oerhört imponerad hur legos konstruktörer har fått ihop allt med drivningen till de olika funktionerna. I den modell jag bygger nu har de till och med lyckats få in en enkel kompressor.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Klyv Bixby  
#751316 Jag gjorde om bark kniven, den var för lång och böjlig.

Så kapade helt sonika av den och svetsade om närmare handtagen, anlöpte den och kylde i olja. Sen hade jag feeling så blev ett fodral i ek oxå 👍

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Piraboin  
#751371
ananders skrev:
Piraboin skrev:de bra hjärn jympa att bygga egna modeller i lego själv gjorde jag en flyhavremoped åt en kompis för att visa en varianht hur hans ska bygga den


Det är nog riktigt att det är nyttigt att bygga efter eget huvud men jag besitter tyvärr inte den formen av intelligens som behövs för det. Jag oerhört imponerad hur legos konstruktörer har fått ihop allt med drivningen till de olika funktionerna. I den modell jag bygger nu har de till och med lyckats få in en enkel kompressor.


själv gav jag upp med en modell av en skotare då jag inte fick kranen till att fungera som den ska med utväxlingen i till vikarmen / utskuet men drivnigen var ok

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Micke.i.skogen  
#751876 Hej "vad var det senaste ni byggde" står det i rubriken. Under två års tid har jag tillbringat helgerna med att bygga två skogsvagnar, en av dom kör jag med nu. Senaste veckorna har det varit fantastiskt skogsväder, där jag bor. Välkända färger på soliga bilder 👍 😎

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Bax  
#751901 Va? Har du snuvat oss på en byggtråd?
Upp med massa bilder nu i en egen tråd om bygget!

Snyggt bygge.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Bert1  
#751915 De där såg ju välgjort ut.
Vad var det som gjorde att du har byggt själv förutom skapargjädjen med tanke på det finns en hel del att tillgå?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752016 Vad är de som är i nosen på traktorn?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Micke.i.skogen  
#752035 Byggbilder får jag återkomma med, finns en del på mobilen när man kollar efter. Har haft olika skogsvagnar men inte varit nöjd, finns massa saker man vill bygga om. Så varför inte bygga en vagn från början. Japp så får det bli, kravet var stor vagn men ändå liten, flexibelt lastutrymme, breddningsbara bankar, (utsidan bankar 230-320cm) skjutbar grind, lång kran (8,5m) 600 hjul men ändå smal (238cm) bra markfrigång (portalboggi) navmotorer som gör det möjligt att använda kedjor eller band, lösa bankar och grind som enkelt kan lyftas av. Kollade runt lite, hittade ingen vagn som passade. Så klart, det är kul att bygga själv också! Fram på traktorn sitter en Ösa 101 F bärgningsvinsch, mer användbar än frontvikter. Traktorn drog en Moheda 120 tidigare, för dom som känner igen den.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752049 Otroligt snyggt bygge. 💪

Själv så blir man nöjd om man lyckas lägga en snygg svets 🤣

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#752106 Jag undrar jag.
Antingen är det en Utnäs vagn med Palms kran. Kanske egentillverkade bankar, eller bankar från annat fabrikat, hittar ingen bild på Utnäs med den modellen. Eller så är det en extremt bra kopia av just Utnäs, så lik att jag undrar om du jobbar där eller har tillgång till deras ritningar. 🙂

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Jim_the_one  
#752108 Johannes

Jag tänkte ungefär samma sak. Ser helt klart ut som Utnäs har inspirerat en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Micke.i.skogen  
#752137 Visst är det så, jag har byggt vagnen själv men i Utnäs verkstad. En prototyp kan man säga, samma vagn i grunden som tidigare men en massa ändringar. Som tex breddningsbara bankar, högre grind, bättre skydd för styrcylindrar m.m Man får ju inte göra reklam så jag säger inte mer än så. Sågade ner barkborreträd både igår och idag, dom väljer inte ut granar som är så lättåtkomliga alltid. Brant o stenigt och riktigt blött på vägen ut. Det kanske var utsikten som avgjorde!? Fantastiskt fint skogsväder här i Småland

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752138 Ser riktigt fint ut!
En detalj jag tänkt på, jag ser att baklysena inte är ditsatta ännu men platsen finns iordninggjord så det lär väl bli?
I samband med baklysefunderingar på skogsvagn tänkte jag att om man sätter en röd/gul liten lampa uppe på
kranen ungefär där du har brytblocket för winchen, då skulle man ha en väl synlig varningslampa bakåt
som syns oberoende av tom/lastad vagn, vore inte det nåt att grunna på?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Micke.i.skogen  
#752140 Jo kanske, men jag tror inte att en lampa på kranen räknas som baklyse. För hög, men absolut för att synas bättre. Det ska in baklyse och backljus med lexanglas baktill senare, även belysning på kranen.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Amatörhuggare 62  
#752144 Vaaoo, bra jobbat.
Man känner igen, detaljerna

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).