Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 764670 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

axwell  
#522715
Hema skrev:Då är det nog inte fel med ventilationstakluckor (självöppnande/stängande) lätt att det blir mögel på träkonstruktionen annars. Ser fint ut.


Hör med ulf1 , han om någon vet nog vilket virke som är helt värdelöst att använda i en sån miljö med fuktig luft pga odling av ätliga grödor.

Det behövs många takluckor om du håller dig till de storlekar som är vanligast.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Axl  
#522716 Hela huset är byggt i av virke sågat ur stockar som inte dög att leverera som timmer...

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#522770 Jag anar en hel del återanvändning av fönsterbågar av lite olika typ. Föredömligt att ta vara på det som finns. Ser ut att bli ett mycket fint hus för ändamålet. Vad har du för tjocklek på kanalplasten på taket?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Axl  
#522774 Jo fönster, dörr och golv är återbruk. Taket är 10 mm.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#522961 Ny innerdel till ena blinkers och positionsljuset fram. Ny komplett kostar från 700kr. Betydligt billigare och snabbare att göra en ny helt i rostfritt. Den kommer hålla längre än traktorn, garanterat. Glaset var inget större fel på, en spricka som gick fint att limma.
Utom allt hopp om reparation.
Hål för kabelgenomföring och kabelskor saknas på bilden.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Nelson81  
#524200
Byggde ihop en vägsladd.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#524214 Ser ut att kunna ligga stabilt på vägen.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Wrangler  
#524314 Äntligen blivit klar med ett fäste till en el-vinsch fram på traktorn idag😊 ska bli spännande o se om den kan hjälpa till lite när man stå o slira 😅

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524316
Wrangler skrev:Äntligen blivit klar med ett fäste till en el-vinsch fram på traktorn idag😊 ska bli spännande o se om den kan hjälpa till lite när man stå o slira 😅

Snyggt! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#524318 Verkligen snyggt ja! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

källshult  
#524323 Det blir ju fint . Tyvärr har jag dåliga nyheter om el vinsch av egen erfarenhet. Hade en warna el vinsch på min gamla traktor sänkte mig rejält och skulle vinsch upp mig med den motorn på vinsch blev för varm så den la av

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524324
källshult skrev:Det blir ju fint . Tyvärr har jag dåliga nyheter om el vinsch av egen erfarenhet. Hade en warna el vinsch på min gamla traktor sänkte mig rejält och skulle vinsch upp mig med den motorn på vinsch blev för varm så den la av

Då är jag mer optimistisk, har dragit upp traktorn ur iaf 3 rejäla sänkningar med min warnvinch, sitter visserligen på min Jeep, men med brytblock så drar en 4,3tons vinch upp traktorn nästan garanterat.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#524326 Har ingen erfarenhet. Men tänkte genast snyggt byggt, men varför el-vinsch på ett fordon som har mer än tillräcklig hydraulik för en robust hydraulisk vinsch. Var el-varianten billigare?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Wrangler  
#524327
källshult skrev:Det blir ju fint . Tyvärr har jag dåliga nyheter om el vinsch av egen erfarenhet. Hade en warna el vinsch på min gamla traktor sänkte mig rejält och skulle vinsch upp mig med den motorn på vinsch blev för varm så den la av



Jo jag har läst lite om att folk har negativ syn på El vinsch 🙈 men är ju trots allt bra billigare än en hydralvinsch så man måste ju testa 😏...hade du något värmeskydd på vinschen?? Ska visst vara det på denna så hoppas att det kan skydda den lite ifall det blir överbelastat 😬 men som tur är så är det ytterst sällan jag har sänkt traktorn utan d har mer att det för brant + en sten på fel ställe 😂

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Wrangler  
#524329
JohannesG skrev:Har ingen erfarenhet. Men tänkte genast snyggt byggt, men varför el-vinsch på ett fordon som har mer än tillräcklig hydraulik för en robust hydraulisk vinsch. Var el-varianten billigare?



Hade gärna tagit en hydraulisk vinsch😊 menn kändes ju lite se så där o slänga ut 10-15 papp på något man behöver använda 2-3 gånger om året 😬 , men för denna gav jag bara 4400:- inte så farligt och den ska ha en dragkapacitet på 6000kg , så man få se om det håller eller inte,,, 🙈

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).