Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2377 inlägg 766040 visningar 174 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505077 Är de kraftuttaget rakt ut ur sidan? Ser bara texten mid pto, inte hur de är placerat.
Dogboxen till pumpen kunde drivas hur som helst bara de fanns nåt att ansluta den till

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

axwell  
#505090
gnisten83 skrev:Är de kraftuttaget rakt ut ur sidan? Ser bara texten mid pto, inte hur de är placerat.
Dogboxen till pumpen kunde drivas hur som helst bara de fanns nåt att ansluta den till

@gnisten83

Har inte riktigt koll på det här som är så vanligt på kompakttraktorer, ibland som std. eller som tillval.
Hittade här en Kioto där det ser ut som om tappen sticker ut åt höger, ungefär under gaspedalen.

Den här har en reducering till 1500 rpm, verkar mest driva snöfräsar.

https://www.farmshow.com/a_article.php?aid=24252

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505263 Den får väl peka åt vilket håll som helst när man ska ha den till extern pump?
På lastbilsmotorer mfl så kan man ha en pump driven av startkransen, alltså bultad
direkt på motorns bakre del, så är det även på en del traktorer med en täcklucka
ifall den extra pumpen inte finns.
Där vore det ju fint att ha ett påslag och extern pump.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505269 Nä de spelar väl ingen större roll, mest nyfiken
Ska man ha den till kranar eller vagnsdrift så är nån form an avstängning bra i många lägen ja

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Vardon  
#505909 Fick till en rangerkrok till frontlastaren då jag inte tycker om att köra vissa vagnar i kedja.

Dessutom hittade allt material, bara 2 kap för sätta ett stag.

Så nu ska jag kunna köra både 50mm kula och farmardrag.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Jole  
#508182 Geniet som designade vedklyven lämnade fem cm mellan kolvens ändläge och kniven så vresiga bitar gick inte isär ordentligt. Med en entusiasm som bara kan infinna sig när man egentligen borde göra nåt annat, slängde jag ihop den här. Vi får se om det håller.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#508184 Tanken med att den stannar 5cm innan kniven tor jag är att om möjligt göra det lite svårare att helt klippa av fingrarna om man skulle få dessa bakom vedträet. Funkar det inte att bara vända på den bångstyriga biten istället?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Jole  
#508189 Klyven kommer snart bara användas till övergrovt och när man gör ved av det som blåser omkull blir det en del sådant och annat vresigt. Det är lätt tröttsamt när var och varannan kubbe fastnar i kniven och man nästan aldrig får till en ordentlig delning av biten.
Jag klyver ensam och är använder tvåhandsfattningen så jag är inte orolig för fingrarna.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#508193 Då så. Då låter det ganska lugnt. 👍 😀
Förstår mycket väl att det är jobbigt om det inte klyvs helt och till och med sedan sitter fast i klyven. Tänkte att det bara var att den inte klövs helt men ändå lossnade lätt.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#508205
Jole skrev: Med en entusiasm som bara kan infinna sig när man egentligen borde göra nåt annat, slängde jag ihop den här. Vi får se om det håller.

Det håller till det går sönder, och då är det bara att göra en ny :lol:

Har funderat på att göra samma på min elhydraulklyvare, eftersom
jag irriterar mig på det samma som du. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#508209
JohannesG skrev:Tanken med att den stannar 5cm innan kniven tor jag är att om möjligt göra det lite svårare att helt klippa av fingrarna om man skulle få dessa bakom vedträet. Funkar det inte att bara vända på den bångstyriga biten istället?

Jag vet inte om det är bättre med söndermosade fingrar framför avklippta. Pest eller kolera typ. Tror det första gör ondare, om det skulle vara någon tröst.

Kuriosa: Han jag köpte min klyv av berättade att den tagit en fingertopp av hans syster. (Tanken på Steven Kings film The Mangler infann sig. Hoppas den inte fått blodad tand för blodvite..) :shock: :???: 8)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#508216
Hema skrev:Jag vet inte om det är bättre med söndermosade fingrar framför avklippta. Pest eller kolera typ. Tror det första gör ondare, om det skulle vara någon tröst.

Hoppas du släpper erfara vad som är värst, men jag kan berätta att
om man kapar en finger halvt av med kniv känns det inte als och man
bara undrar varför den hänger så märkligt :lol: , men om man moser
samma finger mellan to stenar så den spricker och man
förlorar naglen, så glömmer du det aldrig :(( :((

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#508245 Ja usch, låter inget vidare.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Jole  
#508258 Farsan blev av med lillfingernageln i klyven för många år sedan och är garvad träslöjdare så vana och respekt för knivar har jag blivit drillad i sen liten.
Oroar man sig för avklippta fingrar är det bara att lämna en centimeter till kniven om man vill.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Vardon  
#509899 Uppdaterade lastaren med hydraliskt redskapslås. Väldigt bekvämt må jag säga för att byta redskap.

Gick att använda orginallåset nästan oförändrat vilket är ju bra om man gjort en dum konstruktion :-)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).