Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 761417 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Delsbo  
#503581 Ja det redovisas ju både stort och smått.. För mig blev det nått smått, en låda för att automatiskt koppla över från nätet till inverter drift vid strömavbrott.. Denna gång gäller det att hålla igång vedpannans automatik för bl.a. fläkt och laddomat 21 samt elshunten och övriga cirkulationspumparna. D.v.s. sov lungt i (bl.a.) blåsväder eller när du är ute på jobb, om du mot förmodan måste elda då..

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503602 Helt klart en pryl som skapar lugn när de blåser ute 👍
Fundera på hur mycket batteri du ska med för fläkten drar endel under eldningsfasen.
Har 2st 100Ah själv och ska klara mej ett dygn ungefär

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Delsbo  
#503605 Denna låda ska sitta hos svärmor.. just nu är det enbart ett mindre batteri kring 60Ah men kommer att inhandla 2 nya 120Ah (240Ah) som passar i baklastaren också.. Dessa kommer att stå med invertern tilldess baklastaren behöver dessa.. Det lilla batteriet just nu ger oss tiden man behöver för att flytta det lilla Elverket på plats och ladda batteriet för att slutföra eldningsfasen med fläkt osv.. Pannan med felaktigt ger även ström till Laddomat 21 är också lågförbrukare, pannan har BRA 50W förbrukning enligt märkplåt.. Men ett dygn är vad jag vill ha också och ca 200Ah bör räcka... Inverter 400W äkta Sinusvåg..

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Delsbo  
#503606 Bara inte BRA förståss

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Delsbo  
#503607 Felaktigt = Fläkt 😈

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503613 Uppe vid pilen kan man gå in och redigera ett inlägg när stavningshjälpen har skjälpt en...

Tänkte byta mina till en med sinuskurva så jag vågar köra shuntautomatiken på den och ev sätta dit en tryckstyrd cirkpump till huset då de låter endel i elementen när värmebehovet sjunker i huset o pumpen står på 3an

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Delsbo  
#503615 Rätt tänk..

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Bax  
#503620
Delsbo skrev:Ja det redovisas ju både stort och smått.. För mig blev det nått smått, en låda för att automatiskt koppla över från nätet till inverter drift vid strömavbrott.. Denna gång gäller det att hålla igång vedpannans automatik för bl.a. fläkt och laddomat 21 samt elshunten och övriga cirkulationspumparna. D.v.s. sov lungt i (bl.a.) blåsväder eller när du är ute på jobb, om du mot förmodan måste elda då..


Jag hoppas verkligen du vet vad du gör, så du inte kan skicka ut spänning på nätet av misstag.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Delsbo  
#503640
Bax skrev:
Delsbo skrev:Ja det redovisas ju både stort och smått.. För mig blev det nått smått, en låda för att automatiskt koppla över från nätet till inverter drift vid strömavbrott.. Denna gång gäller det att hålla igång vedpannans automatik för bl.a. fläkt och laddomat 21 samt elshunten och övriga cirkulationspumparna. D.v.s. sov lungt i (bl.a.) blåsväder eller när du är ute på jobb, om du mot förmodan måste elda då..


Jag hoppas verkligen du vet vad du gör, så du inte kan skicka ut spänning på nätet av misstag.

Jag vet !

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Jole  
#504248
JohannesG skrev:Inte jag, och inte det senaste. Men mycket inspirerande! Varför köpa det man kan bygga själv, härlig inställning.

Med risk för lite trådkapning måste jag bara dela en video till ur samma serie. Fantastiskt kluriga lösningar han kommit på.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Robertberg  
#504329 Inte oerhört avancerat men tror detta arrangemang kan bara till god hjälp när man vill vinscha in... baljor.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504330 Ska du vincha in tyngre ”baljor” eller bryta riktningen på vajern ?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Robertberg  
#504331 Bryta riktning, nu kan man enkelt justera exakt var man vill ha brytblocket.
Hoppas på att jag inte tycker det är för krångligt att använda.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504333 Tanken är god, sitter länken fast i stroppen eller är den lös?
Antingen blir stropp/länk lång att hantera eller med lös länk slarvar man bort den :shock:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Robertberg  
#504345 Länk och stropp sitter inte ihop, är bara en snara
Kanske är kedjan för lång, 1,5 meter nu. Kortar den om det behövs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).