Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 761471 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#236886
Wester skrev:Röjsågshållare till bilen.
röjsåghållare.jpg


Byggd med en original Heck-Pack hållare som är överlägset stabil.
Korgen har jag tillverkat med en avtagbar bygel för röjsåg.
röjsåghållare2.jpg

Är själv särskilt nöjd med den smidiga
spännbandsfastspänningen av sågarna.
Är perfekt när 3 generationer åker iväg för att röja. :-bd

Den där var genial! Den måste jag kopiera. Har med en röjsåg eller två ofta, och da slepper jag å dra på slepvagnen. Har dom på taket non gonger, men det er skit med hög bil.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236908
Wester skrev:Röjsågshållare till bilen

Är den där laglig? Man skall ju kunna se registreringsskylten. I.o.f.s. är det väl bara att köpa en skylt till numera ,när man inte har något skattemärke, och hänga den utanför :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#236916
Wester skrev:Röjsågshållare till bilen.
röjsåghållare.jpg


Byggd med en original Heck-Pack hållare som är överlägset stabil.
Korgen har jag tillverkat med en avtagbar bygel för röjsåg.
röjsåghållare2.jpg

Är själv särskilt nöjd med den smidiga
spännbandsfastspänningen av sågarna.
Är perfekt när 3 generationer åker iväg för att röja. :-bd

Mycket trevlig lösning!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236918
Wester skrev:Röjsågshållare till bilen.
röjsåghållare.jpg


Byggd med en original Heck-Pack hållare som är överlägset stabil.
Korgen har jag tillverkat med en avtagbar bygel för röjsåg.
röjsåghållare2.jpg

Är själv särskilt nöjd med den smidiga
spännbandsfastspänningen av sågarna.
Är perfekt när 3 generationer åker iväg för att röja. :-bd


Får väl hoppas du inte har någon låg dörröppning du ska passera. :wink:
Ser ju kanon ut. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236924 Inte jag som byggt men kan dock visas här ändå. En egen markberedare http://www.lantbruk.com/skog/ivars-hemb ... xar-marken
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Åretimmerhus  
#238925 Byggde ny stuga åt hundarna..

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#238926 Flådigt! Snygga jyckar också,värda ett fint hus . :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#238940 Kan bara instämma :)

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

kungsis  
#239026 Nu är det väl dags med ett litet bidrag. Eftersom jag inte ens fick något skambud på min Record timmerlastningsapparat (tidig Sepsonwinch), så slutade det med att jag satte i gång och fixa till den och även ett fäste till min Fiat.



Började med att göra rent Winchen, kollade upp lager och bytte en packbox. Eftersom traktorn redan är skogsutrustad med frontgrind, så hade jag ju redan ett fäste att utgå från. Svetsade därför därefter dit en ram att bulta det hela på. Staget som skymtar mellan Winchen och övre delen av bilden är ett stag som motverkar att det hela vrider sig. Vill ju ha det hela kompakt och gärna hydrauldrivet (bra funktion och enkelt att montera bort) så jag valde en hydralmotor som jag lånat från en annan maskin. Iof lite stor volym (=onödigt långsam men iof stark), men ska köpa ny om jag blir nöjd. Eftersom jag vill ha det kompakt valde jag att inte montera med kardan och knutar, utan tillverkade en axelkoppling och fixade till ett fäste. Delarna tillverkades grovt och svetades och först då borrade jag alla hålen och svarvade de viktiga ytorna i mjuka backar. Känns som att det är nödvändigt om man vill få det bra och utan att något förstörs.
Nu återstår "bara" en bättre spak, ett block som ska fästas i övre delen av grinden och lite färg.
Jag vill även framhålla att dessa winchar håller en mycket hög kvalite. Ta bara en sådan sak som att hela mekanismen med drev och broms ligger helt innesluten i oljebad. Jämför gärna med t.ex Rottne el. Star.
Hppas att någon kan få inspiration till att bygga i stället för att lägga 20-30tusen på en ny.

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#239039 Gott jobbat, Kungsis! Varit kul å få en bild när du har målat och gjort allt rede til bruk.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#239040
Åretimmerhus skrev:Byggde ny stuga åt hundarna..

Du har vel kopplat det upp med bredband och många TV-kanaler! Ser ut som dom är stolta av våningen sin. Vackra djur!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#239063 Riktigt snyggt jobb Kungsis! Med lite färg på så blir det en riktigt fint.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#239069
kungsis skrev:Nu är det väl dags med ett litet bidrag. Eftersom jag inte ens fick något skambud på min Record timmerlastningsapparat (tidig Sepsonwinch), så slutade det med att jag satte i gång och fixa till den och även ett fäste till min Fiat.


Det var ju en himla tur att du inte fick den såld! Gillar din lösning starkt och särskilt lösningen från mekanisk drivning till hydraulisk. Mycket bra! :)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239127
Hema skrev:Det var ju en himla tur att du inte fick den såld! Gillar din lösning starkt och särskilt lösningen från mekanisk drivning till hydraulisk. Mycket bra! :)


Håller med, och som Totte nämnde är den ju värd ett lager färg när du provat ut den.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#239142
Johan C skrev:Jag byggde mig en Pusher, Funkar riktigt bra faktiskt.
Dock inget att släpa med sig hela tiden.

Flott jobbat. Kan du va snäll och ta nogra bilder så vi får se hur den är gjord, och berätta vad dimensioner materialerne är. Ha funderat på å göra en själv, men inte riktigt funnit ut hur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).