Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2377 inlägg 765821 visningar 174 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#231168 Imponerand fint bygge! Väntar med spänning på "längre fram" när det blir en vedmaskin av den.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Holm  
#231173 Tackar!
Somjag känner nu skulle man gärna byggt vidare redan nu. Tyvärr är det dåligt med tid så vi får se om det blir nån fortsättning till nästa vår.
Skulle verkligen vilja, är riktigt tröttsamt att stå och kapa upp kubbar med motorsåg...

Lite info:
7.5 Kw motor, 25cc lastkännande axialkolvpump från Sauer-Danfoss, PVG-32 riktningsventil från SD, kolv 80/50-600.
Relästyrd automatik med gränsläge i ändlägena.
På filmen kör jag 30cm ved. Jag flyttar då fram det bakre gränsläget så att kolven inte går hela vägen tillbaka, utan stannar när den backat ca 40 cm från främre läget. Full slaglängd är 60 cm.

Kostnaden för att bygga nåt liknande vet jag inte. Har köpt cylindern och en del skuret plåtmaterial. Ca 5000 :-
Resten är saker som jag haft liggande.
Motor, pump, ventil, tank, mm är begagnade grejer som jag fått tag på genom jobbet.

Några bilder:
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

sveakatten  
#231174 Mycket snyggt bygge, +++

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#231179 snyggt bygge!
Hur har du löst infästningen av släden?
svårt att se den då du så snyggt och bra har en fyrkantsprofil över.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Holm  
#231241 Det sitter en styrklack i varje ände på påskjutarröret.
Klacken är klädd med glidplast.
Klacken glider inuti fyrkantprofilen.

Lustigt att frågan kom upp, stötte idag på första barnsjukdomen.
Skräp som ramlar ner i springan på profilen packas ihop och glider fram och tillbaka när klyven jobbas.
Tog en bild på det, bilden blev inte riktigt bra men det går nog att se.
Till vänster är bakre styrklacken. Till höger är det hårt packade skräpet.
Bakre delen av fyrkantprofilen som klackarna glider i har bultad översida för att man ska kunna lyfta bort påskjutaren.
Har semester nu, hade jag jobbat hade jag kunnat ta en bild ur 3D-programmet för att visa... Men hoppas ni förstår...

Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#231273
Holm skrev:Lustigt att frågan kom upp, stötte idag på första barnsjukdomen.
Skräp som ramlar ner i springan på profilen packas ihop och glider fram och tillbaka när klyven jobbas.
Har semester nu, hade jag jobbat hade jag kunnat ta en bild ur 3D-programmet för att visa...


aj trist, jag som funderade på en konstruktion med öppen springa för glidsläden... inte bra när det är öppet alltså..

=p~ vilket 3dprogram har du ritat i? :mrgreen:

Det är alltså en fyrkantsprofil du har använt som "grundstomme" till klyvdelen?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Holm  
#231289 Grundstommen är en H-balk, 160x160 tror jag. Förstärkt med plåtar längst ut mellan liven, så den ser ut som en stor fyrkantig balk
Ovanpå den har jag svetsat två vinkeljärn så att dom bildar en fyrkant med en liten springa uppåt. Inuti den fyrkanten glider styrklackarna

Nja, det var ett litet minus att det samlade skräp. Att det skulle rasa ner lite skräp förstod jag, men trodde inte det skulle packas till.
Få se om jag gör nåt åt det, annars får man rensa lite då och då...

Ritar i Inventor.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#231340 okej, inväntar gärna bilderna från inventor.

ritade sent en kväll någon grund idé. Det jag undersökte med att rita var om man kunde göra en klyvkniv som var ultimat och inte behövdes förändras i höjd. Men det insåg jag inte skulle funka.

själv funderade jag på att använda 2 U-profiler som jag har liggandes. Men misstänker att det kan bli på gräsen till onödigt tunt. då profilerna är 200 eller 220mm höga. Grundtanken var att kunna ha en springa för att sänka ner klyvkniven och då kunna höja och sänka den.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#231361 Skulle man kunna ha en mekanisk avkännare för hur tjock kubben är och på så sätt justera klyvkniven? Ju mindre el desto bättre :)
Alternativt ha några senorer som känner av tjockleken och sedan skickar signal till justeringen av klyvkniven

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stegmaster  
#231363 Stockhållaren bordet vel kunne brukas för at mäta tjockleken mekaniskt, då den ofta redan finns på plats. (Jo lengre ner den går ju klenara virke och vica versa.)

Hur man ska synca detta med klyvkniven er en annan fråga. :???:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

axwell  
#232712 Har varken byggt eller rivit något ännu, planerar och funderar fortfarande.

Hur gör plåtslagarna som får till perfekta vinklingar av rör?
Kanske lättare om man utgår från plana plåtar

Som jag har planerat skulle ta för lång tid, omkretsen på mitt runda ämne är 204 cm.

Meningen är att jag skall kapa ut två spegelvända cylinderhalvor som sen skall sammanfogas i en 90 gradersvinkel.

En spetsplog som skall ha mindre kvar av halva omkretsen nere är uppe, totalt 76 cm av 102 cm.

Hur fel kan det bli?



Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232719 Klyv först, lägg halvorna sen så som de ska ligga, rita med en lång penna på den ena, kapa ur ena
svetsa fast, rita på den andra, kapa ur andra.
Man kan svetsa fast stag osv så de inte flyttar sig medan man ritar på den första.
Jag tror du tänker för mkt.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#232760 axwell den där ser galvad ut och då får man akta sig för otrevliga gaser vid svetsning, men det kanske du har full koll på? Blev själv upplyst om det i en av mina trådar om galvad skogsvagn. https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=9&t=16153&st=0&sk=t&sd=a&start=15

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

axwell  
#232764
Hema skrev:well den där ser galvad ut och då får man akta sig för otrevliga gaser vid svetsning, men det kanske du har full koll på? Blev själv upplyst om det i en av mina trådar om galvad skogsvagn. viewtopic.php?f=9&t=16153&st=0&sk=t&sd=a&start=15


Jadå, galvad utvändigt plus plastad insida.
Jag tog själv upp ämnet om galvfrossa för några år sedan, ville veta om det hjälpte att bälga i sig mjölk för att lindra symptomen.

Hittills har jag klarat mig, är för övrigt ingen mjölkdrickare, gillar fil och grädde.

Zinkspray finns bla på Biltema, brukar även använda flytande zinkfärg som primer före målning.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#232765 Mjølk hjelper, men det er et helsike å få galven i sig! Har provat det, och aldri mer. Var seker på at mina lunger skulle hoppa ut, så hostade jag, och kroppen var rena skiten klar til å gravs ned!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).