Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 761356 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Førland  
#558485 En sponvifte

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stegmaster  
#558504 Riktig fin. :-bd
Har du bygd den helt fra bunnen av?? :surp:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Førland  
#558510 Både ja og nei,fikk delene brent ut av en kompis som hadde laget en tidligere,så det var bare å sveise sammen delene og dreie et boss til motoren.motoren hadde jeg fra før så kostnaden blir stålet.en dalen vifte koster vel ca 10 lapper.har en mindre slange som jeg setter på ved rengjøring inni/rundt maskinen.greit å slippe å spa ut spon manuelt :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Ratelle  
#558554 Ett gammalt hundkoppel fick bli en enklare variant av radiostyrning på min Gallringspelle, fungerar utmärkt och man kan stå lite på sidan om, allt för säkerheten

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Robertberg  
#558558 Hade samma på gamla skogsvagnen med Star-vinsch, enkel lösning som ökar säkerheten 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Sidekicknicke  
#559718 En hållare för motorsågen. Fälls ner när den ej används.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559740
Med inspiration av Jens motorsågstorn så har jag pysslat lite ute i verkstan i vinter.

Av två gamla 60cm Billy hyllor har jag gjort en möbel som rymmer motorsågar, röjsåg, kedjeröjsåg bränsledunkar och lite andra prylar.

Skönt att äntligen ha alla skogsgrejer på samma ställe.

Eftersom motorsågar ofta gråter en skvätt när dom inte får vara i skogen så sitter botten av en avkapad 5 liters dunk som uppsamlingstråg under varje såg.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#559744 Härligt att få vara inspiration :grin:

Mycket snyggt jobbat, @0470 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

halvproffs  
#559755 Kanonfint 0470! Bra att det finns inspiratörer som Jens mfl här på forumet! Rätt färg på sågarna också! Eller hur Jens 😉
Verkar vara omöjligt att sågarna inte läcker olja efter lite användning oavsett märke.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stektlök  
#559769 Smart med uppsamlingsfatet under sågarna ! :)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

svampbob  
#560859 För att förvara katter. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#560878 :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560962
stektlök skrev:Nytt pannrum på g i sommar så nu sker uppdatering på vedpall. Rejäla typ pallco jag kom över. Klyver å lägger direkt på pall å lyfyer sen med traktorn ut på tork å senare med traktorn rakt in bredvid pannan.
Man vill juh inte ta i veden mer än nödvändigt. Det har jag lärt mig här ;)
20190305_220237.jpeg


Vilka fina pallar. Var kan man få tag på sådana? Googlade pallco men hittade bara företaget.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564589

En vertikalskärare/mossrivare till Stiga Parkklipparen. Ett gammalt klippaggregat av den smalare typen fick bli stomme.
Provkörde först med fasta knivar gjorda av gamla röjklingor men bytte till rörliga sen som nog funkade bättre.
Dock ska utväxlingen göras om då axeln gick lite för sakta, det fungerade bra när jag backade med klipparen.
Bilden är på själva aggregatet innan det monterades i klippdäcksramen.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stegmaster  
#566546 Äntligen fick jag göra nåt vettigt med Telwin 41 plasma kuttaren jag köpte i vintras.
Tog typ 1 min att brinna ut "fastnyckelen". Ena långsidan med stöd, andra på frihand, vilket inte er lika lett att kapa helt rakt då, som syns.
Med lite mer träning ska det nog funka bättre even på frihand, handler lite om teknik.
Någon som kan gissa va jag ska bruka denna prylen til? (nä, jag ska inte skruva med den. :wink: )



Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).