Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 761409 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Vardon  
#550436 Jag bygde på kontoret förr. Det fanns ett rum med kontorsplatser där många inte användes, där stal vi ett skrivbord och började bygga.

En av tjejerna i receptionen frågade "är det sant att jakob inte tar av sig jackan innan han kör tåg" ja sa jag, det är
Sant ;-)

På vintern gjorde vi vinterlandskap med bomull och kanelsandade vägar och körde runt skumtomtar i godsvagnar :-)

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#551994 Fortsättning följer😉

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

källshult  
#552322 Fixa ett stockbord till veden av ett utdömt pallstäl

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stektlök  
#556348 Nytt pannrum på g i sommar så nu sker uppdatering på vedpall. Rejäla typ pallco jag kom över. Klyver å lägger direkt på pall å lyfyer sen med traktorn ut på tork å senare med traktorn rakt in bredvid pannan.
Man vill juh inte ta i veden mer än nödvändigt. Det har jag lärt mig här ;)

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

erikl  
#556349 Använder i princip samma system men spikar en träram ca 1.6m hög så att två travar 1/2m ved ryms på varje EUR-pall + råge ovanpå. Lyfter med frontlastare, funkar finfint.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stektlök  
#556359
erikl skrev:Använder i princip samma system men spikar en träram ca 1.6m hög så att två travar 1/2m ved ryms på varje EUR-pall + råge ovanpå. Lyfter med frontlastare, funkar finfint.
Det blir 3 travar med klabbar som är 45-50 cm ögonmåttet slår några cm fel när jag kapar ur skogsvagnskranen. Blir nog ca 2 kubik per pall å kanske 2,5 om jag toppfyller. Traktorjäkel blev lätt i bak :)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556382
Handtag


Provade nita idag, kylskåpshandtag som sprack i nån sorts gjutgods.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#556417 Att nita är en ofta bortglömd och ofta underskattad metod. Tillbaks i den dystra forntid när jag inte var med svets så nitade jag rätt ofta ihop järn, med bra resultat. Händer fortfarande ibland när det inte är läge att svetsa, skulle säga att handtaget ovan är ett bra exempel.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

svampbob  
#556419
stektlök skrev:
erikl skrev:Använder i princip samma system men spikar en träram ca 1.6m hög så att två travar 1/2m ved ryms på varje EUR-pall + råge ovanpå. Lyfter med frontlastare, funkar finfint.
Det blir 3 travar med klabbar som är 45-50 cm ögonmåttet slår några cm fel när jag kapar ur skogsvagnskranen. Blir nog ca 2 kubik per pall å kanske 2,5 om jag toppfyller. Traktorjäkel blev lätt i bak :)
received_2113177415442839.jpeg


Jag vill ha en dm luft mellan travarna på pallen och ställer pallarna på underlag så att det är åtminstone en dm luft under pallarna.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Bax  
#556429
JohannesG skrev:Fortsättning följer😉


När :-ss

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Brorsan  
#556437
JohannesG skrev:Fortsättning följer😉

Bygger du ett snabbfäste för griplastarkranen?
Ser ut som trepunktfästet nedåt och ett lavettstödben till höger eller är jag helt fel ute?
Olle

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Førland  
#557941 Bygget et matebord til vedmaskinen og et rullebord,begge med drift.matebordet kjøres med en vri bryter når jeg står med vedmaskinen og på fjernkontroll (radiostyrt)når jeg lesser på med tømmervogn.rullebordet er koplet sammen med vedmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#557945
Bax skrev:
JohannesG skrev:Fortsättning följer😉


När :-ss

Senare :wink:
Brorsan skrev:
JohannesG skrev:Fortsättning följer😉

Bygger du ett snabbfäste för griplastarkranen?
Ser ut som trepunktfästet nedåt och ett lavettstödben till höger eller är jag helt fel ute?
Olle

Du är något på spåren. Dock är snabbfästet till för att fästa en maskin i stativet och inte vice versa. På stativet sitter en kran som når 6,5m och lyfter där ca400kg, i grip.
Mer info kommer senare när jag fått bra fart på grejerna och det börjar bli mer färdigt än det är just nu.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stegmaster  
#557960 Veldig bra @Førland. :-bd

Spännandet att se va du har på gång JohannesG. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Førland  
#557970 Gisser at han bygger noe kranmontert aggregat eller noe i den retningen,følger tråden :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).