Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 764909 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Erre  
#497228
sundelius skrev:Nejdå du minns rätt men det skulle aldrig falla mig in att sno ditt patent.
Väldigt fräckt att bara sno rätt av som Erre :d

Vafalls! Påhopp?! :d

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

tallen100  
#497282
Erre skrev:
sundelius skrev:Nejdå du minns rätt men det skulle aldrig falla mig in att sno ditt patent.
Väldigt fräckt att bara sno rätt av som Erre :d

Vafalls! Påhopp?! :d

Ja, tallar kör han sönder med Malwan och Errar hoppar han på :d
En riktig hårding :-bd, men som tur är verkar han va snäll åt Tomten :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497604
Niking skrev:
Göt skrev:Undrar hur man skulle konstruera för 2st 20 liters dunkar med diesel? :-? 🤷‍♂️

Förslagsvis en bra tilltagen basplatta, 4 stabila och lagom höga ytterväggar och ev. en mellanvägg (om de båda dunkarna nu ska sitta ihop på samma platta). Då lär dunkarna inte välta i första taget.
/Niklas


Här får det plats 4 st 25-liters plastdunkar.

Kör man inte dunkar. Så kan man ha lite smågrejer där. Så det inte far runt. Samt lätt att ta ur om man ska köra större saker.:smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497606 Har du fäst dunkhållaren i golvet eller bilens väggar på något sätt?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497608
Niking skrev:Har du fäst dunkhållaren i golvet eller bilens väggar på något sätt?
/Niklas


Nej den ligger lös med bottenplattan mot framänden.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497614
Vedmaskin skrev:
Niking skrev:Har du fäst dunkhållaren i golvet eller bilens väggar på något sätt?
/Niklas


Nej den ligger lös med bottenplattan mot framänden.

Då har din bil bättre bromsverkan än acceleration, förstår jag. :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Jole  
#502443 Jag ledsnade på att behöva pannlampa och vrida nacken ur led varje gång jag backade med fyrhjulingen i mörker. Impulsköpte en led ljusramp och i vanlig ordning gjorde jag det svårt för mig själv. Jag fick den lysande idén att montera ljusrampen utan onödiga bultskallar synliga. Jag slipade ner en mutter så den var lika bred som insidan på det fyrkantsrör jag tänkte montera ljusrampen på. Sjävklart försvann eländet ur sikt så fort jag pillat in den och en del ord som inte lämpar sig i skrift producerades innan eländet tillslut satt fast.
Ledramp, vinschplatta, avgasrör med förlängning och värmesköld av hönsnät.

Då hela elsystemet är säkrat med 20A och ingen av affärerna i byn hade 30A glassäkringar var det bara att ta till Kajsa Varg principen och lödkolven. Inte snyggt men det verkar funka.
Hade slut på flexslang med smutsen till trots är området ganska skyddat. Får se om det håller.


Lite lyse bakåt gör verkligen nytta i plogningen. Blev mycket lättare att undvika snövallarna nu. Blev dock lite märkligt att ha starkare lyse bakåt än framåt. Får nog ta och byta framljusen också... :-?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Göt  
#502502 :-bd
Vedmaskin skrev:
Niking skrev:
Göt skrev:Undrar hur man skulle konstruera för 2st 20 liters dunkar med diesel? :-? 🤷‍♂️

Förslagsvis en bra tilltagen basplatta, 4 stabila och lagom höga ytterväggar och ev. en mellanvägg (om de båda dunkarna nu ska sitta ihop på samma platta). Då lär dunkarna inte välta i första taget.
/Niklas


Här får det plats 4 st 25-liters plastdunkar.
1518353325_20180211_113734.jpg
1518353333_20180211_113717.jpg

Kör man inte dunkar. Så kan man ha lite smågrejer där. Så det inte far runt. Samt lätt att ta ur om man ska köra större saker.:smile:


Bra lösning ska fundera och göra en liknande lösning. Tack 🤗 :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Jole  
#502534 Kul att man kan inpirera! 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#502971 Inte jag, och inte det senaste. Men mycket inspirerande! Varför köpa det man kan bygga själv, härlig inställning.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Vardon  
#502977
JohannesG skrev:Varför köpa det man kan bygga själv, härlig inställning.


Tar det bara dubbelt så lång tid som tänkt och kostar dubbelt som att köpa så finns det ingen anledning att låta bli :-)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

halvproffs  
#502995 Vardon.Nu tänkte du utanför boxern va😊

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#503088 Såg ut o gå bra den där skotarn. Han borde få möjlighet att bygga fler.

Hur många skulle va intresserad om man hade gjort ritningar och skrivit vilka dalar som behövdes, så fler skulle kunna få till en egen skotare? Kanske redan finns?

Sådan där hytt-tilt hade även Valmetiken (tror det va något skotarprojekt av weimer, hann väl bli 3st och traktordelen kan man räkna ut på namnet) :)

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503127 Synd att man inte fick se kranen

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#503221
gnisten83 skrev:Synd att man inte fick se kranen

Instämmer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).