Verkstan

Svetshälp! Esab KHH 150 Military

23 inlägg 18365 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

nordtravare  
#207782 mskinisten.net

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Nordisk teknik  
#469585 Hej, jag sökte 'likasinnade' och fann denna tråd. Om det fortfarande är aktuellt kan jag ta en bra bild på ditt kretskort.

Jag behöver också identifiera några smällda komponenter och var de satt (efter en förmodad felkoppling vid hjälpstart). Jag har resterna av en kondensator, transistor och kanske en diod.
Med lite tur kan vi jämföra de hela delarna och få en idé om hur det skall kopplas.

Se bifogad bilder:

Det kretskort jag tror att du saknar delar till. (jag kan ta ut det och ge bättre bilder/beskrivning).
Jag har en brunnen komponent här med kan det vara en transistor?
Här satt det minst en kondensator, transistor och en diod (jag hittade resterna av dem)

Avatar Fallback

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471863 På elektronikforumet.com finns en del mycket kunniga som kanske kan hjälpa till på ett eller annat sätt

Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471881 Jag kollade med en kollega som jobbat på ESAB. I KHH150 är det Electrolux som tillverkat kretskortet så han hade inte en aning om vad som satt på den brunna platsen.

Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Nordisk teknik  
#472066 Hej, Ok jag förstår att det var en riktig specialare. Tack för hjälpen I alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Kse  
#475953 @Nordisk teknik
Ursäkta att jag dröjde lite med svaret men jag hittade inte min kretskort, men så dök dom plötsligt upp i en gömma.
Det verkar dock som om det är samma komponenter som rykt på mina kretskort.
På det större kretskortet har jag lött på en ny transistor men då vi upptäckte att det saknades så många komponenter på det andra kortet så testade vi aldrig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Nordisk teknik  
#476935 Hej, tack för bilderna. Verkar vara ett liknande fel. Rätt omfattande... Detta är skadorna och det lär bli svårt att finna orsaken till haveriet. Jag slutar här ock lägger inte ner någon mer tid på detta.
Over and out. :)

Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Kse  
#477432 Det gjorde jag för 6 år sedan. :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).