Verkstan

Svetshälp! Esab KHH 150 Military

23 inlägg 18364 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Kse  
#146273 Har en Esab KHH 150 Military bensinsvets specielt framtagen för försvaret, köpte den från KVD.se för nått år sen. Svetsen har lagt av och ett kretskort visar uppenbara skador, har lämnat kortet til en duktig kille men då den skadade komponenten är helt utbränd så går den inte att identifiera så jag behöver lite hjälp.
Esab vet inget om dessa svetsar då försvaret har alla uppgifter, har försök den vägen oxå utan resultat.
Har någon en likadan svets? Jag behöver veta vad det är för komponent som sitter där. Eller har någon kontakter i försvaret för det finns säkert kretskort som reservdel bara man har rätta kontakterna, eller bara info om vad det är som ska sitta där.
Synd att behöva skrota hela svetsen.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Elfving  
#146376 Googling ger att Bobbes som skriver i nedanstående tråd har en manual. Troligen finns ingen info om detaljer på kretskortet i detta dokument.

http://www.mig-welding.co.uk/forum/show ... hp?t=23397

Vidare kan man finna manualer till en maskin som heter khh 170, se nedan. Finns likheter mellan denna och din maskin? Om de tillhör ungefär samma tidsålder så finns det chans att kortet eller något snarlikt kan finnas där. Jag tror inte att korten är direkt utbytbara men för ungefär samma tidsålder och ungefär samma maskinstorlek är det troligt att kortdesignen är snarlik så att man den vägen kan lista ut vilken komponent det handlar om.

http://www.welding.org.uk/esabmanuals/I ... h170hs.pdf

Försök få tag fotografier på kretskorten från samtida civila ESAB-maskiner och hoppas att någon likhet går att finna.

Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Kse  
#146437 Jo jag kollat in den tråden, har samma manual själv men det ger ingen info mer än hur man startar svetsen och byter luftfilter typ. KHH 170 har inga likheter med 150 som är byggd helt separat för försvaret. Kollade med en xpert på Esab som gav mig den infon men han kunde inte hjälpa då all info om svetsen tillhör försvaret.
Men tack ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146458 Det låter som ett jobb för killen jag nämnde tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Kse  
#146582 Ja vi får se hur det går, han blir isf. "xpert" nr3 som kollar på kortet.
Det är nog inte helt lätt att få vad som ska sitta där.
Kortet är nu hos Peter I som jag nämde åt dig tidigare, men han kunde inte hjälpa utan att veta värden på komponenten som ska sitta där.
Läste på mig-welding.co.uk att alla komponetner dessutom var svartmålade från start vilket oxå stämde när jag kikade på mitt kort, att komponenten dessutom är totalt utbränd gör den ju inte lättare att identifiera. Fick ett intressant PM om utförsäljning av svetsar från försvaret och jag har ute lite trådar så vi får se om det nappar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146587 Om man kollar på bilderna verkar det som om den brunna komponenten är en transistor med TO-220-kapsel, samma storlek av komponent som skulle sitta på platsen V200. Om man försöker återskapa kopplingsschemat från kortlayouten borde det inte vara så svårt att skaffa sig en uppfattning om vilken typ av transistor som suttit där. Ofta klarar man sig alldeles utmärkt med en annan typ bara kollektor-emitterspänningen (eller source-drain om det är en FET) är tillräcklig.

Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Kse  
#146590 Ok, grekiska för mig men stämmer säker.
Jag får väl skicka ner det till dig om det inte löser sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

totte  
#146596 Håller med dig th, när du säger det så ser det ut som det måste varit en sån kapsel. Frågan är bara vad för slag av halvledare det varit i den.

En annan fråga är ju också varför den har så totalbrunnit, risk att det finns nån kortis nånstans som har orsakat det?

Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

viktor meck  
#146739 tänkte precis totte. kolla varför den har brunnit innan du sätter dit ett fungerande kort. felsök så bra du kan. byt dåliga kablar om du hittar några och kolla som att något inte kar blivit klämt eller skavt

Avatar Fallback

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Buffalo Per  
#207564 Googlade o hamnade här,,,länge sen man var aktiv. Hoppas på respons ändå:) Nyfiken på hur detta löst sig. och hur det upptäcktes. Har ett likadant verk och de var dålig fart i 220:n,,,och svetsen,,,ja den,,,gnistrade, det var allt. Det har bytts 2 motstånd som var smälta,, men ändå inget liv i den. Kan ha kopplat fel + o - vid ett startförsök på 24 V i mörker under motorhuven. Men trodde de skulle utlösa säkringen då,,, Tacksam för svar! Kanske blir mer aktiv här igen te på köpet:)

Avatar Fallback

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Blivande snickare  
#207566 Du hittade tilbax på dagen fyra år efter att du registrerade dig! :shock:
Tufft å välkommen tilbax! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Kse  
#207590 Ja svetsen står fortfarande obrukbar, den har vandrat runt hos ett antal experter men ingen har kunnat hjälpa mig.
Är det någon som är villig att ta sig an svetsen? Nu är det inte bara nått enkelt lödningsjobb utan jag har haft den hos duktiga killar som gått bet. Just nu är svetsen hos en kille som har en större firma som bygger avancerad elektronik från grunden, blev stopp även där när inga elscheman fanns att tillgå.
Så om du är kunnig utöver det vanliga och förstår dig på att felsöka baklänges så hör av dig så sickar jag ner hel skiten.
Självklart får du full ersättning för jobbet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Tosca  
#207621 Du får göra en sökning hos ryssarnas KGB istället, de kanske har kommit över elschemat när det spionerade...

Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

totte  
#207687
Buffalo Per skrev:Googlade o hamnade här,,,länge sen man var aktiv. Hoppas på respons ändå:) Nyfiken på hur detta löst sig. och hur det upptäcktes. Har ett likadant verk och de var dålig fart i 220:n,,,och svetsen,,,ja den,,,gnistrade, det var allt. Det har bytts 2 motstånd som var smälta,, men ändå inget liv i den. Kan ha kopplat fel + o - vid ett startförsök på 24 V i mörker under motorhuven. Men trodde de skulle utlösa säkringen då,,, Tacksam för svar! Kanske blir mer aktiv här igen te på köpet:)


Hej Per, det var länge sen! Kul att höra av dig!

Användarvisningsbild

Re: Svetshälp! Esab KHH 150 Military

Skogshuggarninorr35  
#207689 Buffalo Per om du har ett likadant elverk som Kse så kanske du kan kolla eller ta några bilder på ditt kretskort så kanske det syns vad som fattas 🤷‍♂️ och vice versa

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).