Verkstan

Varför borrar inte borren?

22 inlägg 13693 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varför borrar inte borren?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145952 Jaha ja, fick visst lära mig något oväntat nytt här. Igen. Har precis återvänt från källaren efter att ha borrat ett helt nytt 25 mm hål i 30 mm godstjocklek. Samma dragstång. Det gick utmärkt, tog lite tid med 100 varv, cirka 10 minuter men ett perfekt hål. Små hoprullade spån blev det.

Så det får bli en kombination av fil och borr tydligen. Hårdmetallborr i de här dimensionerna verkar kosta hur mycket som helst efter en snabb googling..

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Varför borrar inte borren?

totte  
#145954 Såhär då, leta reda på en bit runt järn som passar ordentligt trögt i hålet, slå i den och svetsa några punkter på undersidan. Sen förborrar du i mitten på den och så kör du på med dent stora sen. I 20 mm kan du stå och gnaga med fil tills du blir pensionär.

Alternativ: Känner du nån som har en skärbrännare så bränn ur hålet en bit och svetsa i en rörstump med rätt innerdiameter. Slurfi special.

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

Tosca  
#145960 Förmodligen är den härdad kring hålet, för att ta ur härdningen behöver du glödga den en vända och låta svalna. Sen ska det gå bra att borra direkt.

Användarvisningsbild

Re: Varför borrar inte borren?

viktor meck  
#146037 då lärde man sig något nytt idag igen :mrgreen: borrar gör man med borr och fräser gör man med fräsar

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

nilsosterberg  
#238752 Ett gammalt inlägg men ett bra tips ändå.
Som ett tidigare inlägg så fungerar en vanlig borr bäst med ett litet förborrat hål.
Om testet med filen enligt ett tidigare inlägg visar att matrielet är bearbetningsbart med borr.
ska man öka på diametern på ett redan större hål så använd en upprymmare, dvs en borr som har flera skär med andra vinklar än en std borr.

Användarvisningsbild

Hålsåg

traktorz  
#239625 Jag använder hålsåg istället för borrar från ca 15mm diameter och uppåt. Centreringen kan vara problem med existerande hål som skall vidgas.

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

OlarsM  
#239898 Jag skulle nog kört med 250 rpm, å dubblat mathastighet.
När jag borrar i vanligt stål med Ø26 mm, så kör jag borren med 800 rpm och matning med 200 mm/m. :geek:
Använder bara Dormer borrar. :-h

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).