Verkstan

Varför borrar inte borren?

22 inlägg 13116 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför borrar inte borren?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145907 De här borrarna har jag köpt, fick dem idag.

2108.jpg
2108.jpg (44.99 KiB) Visad 2546 gånger

Art. Nr. 2109 Sats med 7st spiralborr med koniskt fäste MK3, dim. enl. DIN345. Snabbstål. Dim. 24-25-26-27-28-29 och 30mm.

Började borra i min dragstång med 27 sen 26 mm borren. Finns redan ett hål som är 23 som måste bli 27. Absolut ingenting hände annat än att borren stod och skavde och gnisslade. Prövade som sagt med olika borrar, men samma resultat.
Tog därefter fram en "vanlig" plåt. Där skar de fram fina spån och borrade ett hål.

Vad beror detta på? Är det något alldeles märkvärdigt material i dragstången som gör att den kräver någon särskild sorts borr? Vad ska det vara i så fall.
Köpte dem av Verktygsstallet. Killen där är hur hjälpsam som man kan begära. Inget snack, han tar tillbaka borrarna om jag vill. Men, är det borrarnas fel eller är det fel material i dragstången för den sortens borr?



   TS
Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

axwell  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145912
Uvskogen skrev:Började borra i min dragstång med 27 sen 26 mm borren. Finns redan ett hål som är 23 som måste bli 27. Absolut ingenting hände annat än att borren stod och skavde och gnisslade. Prövade som sagt med olika borrar, men samma resultat.


Viken typ av skärvätska använder du?
Borren skall kunna rotera så långsamt att spånan inte brister när du manuellt trycker ned rätt så våldsamt.

Användarvisningsbild

Re: Varför borrar inte borren?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145913
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Började borra i min dragstång med 27 sen 26 mm borren. Finns redan ett hål som är 23 som måste bli 27. Absolut ingenting hände annat än att borren stod och skavde och gnisslade. Prövade som sagt med olika borrar, men samma resultat.


Viken typ av skärvätska använder du?
Borren skall kunna rotera så långsamt att spånan inte brister när du manuellt trycker ned rätt så våldsamt.


Olja. Men det blir absolut inga spån alls. Det händer verkligen ingenting förutom lite skavmärken. Som att tälja med en väldigt slö kniv...

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

axwell  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145914
Uvskogen skrev:Olja.

Aha, får vänta på Totte eller annan sakkunnig, brukar själv aldrig köra med olja vid så´n bearbetning.
Däremot brukar jag slipa om borrarna om de inte beter sig som jag vill, fast då faller väl reklamationsrätten?
"Sakkunnig" kan troligen förklara släppvinkeln ute vid borrens periferi.

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

ÅsaNisse  
#145915 Borr är avsedda att ta upp ett hål i materialet, men du har ju redan ett hål och då jobbar borret bara lite i ytterkant. Detta är ett jättebra sätt att fördärva borrar. Ska man förborra så ska det vara lika med centrumet på borren och i ditt fall skulle det vara troligen 3-4mm.
För att öka upp ett redan befintligt hål ska du använda en brotch eller fräs.

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145916
ÅsaNisse skrev:Borr är avsedda att ta upp ett hål i materialet, men du har ju redan ett hål och då jobbar borret bara lite i ytterkant. Detta är ett jättebra sätt att fördärva borrar. Ska man förborra så ska det vara lika med centrumet på borren och i ditt fall skulle det vara troligen 3-4mm.
För att öka upp ett redan befintligt hål ska du använda en brotch eller fräs.



Håller med fullständigt, i oavstående, jag har ju varit på verkstads golvet ett par år iaf, å lärt mej att borrar borrar man hål med, fräsar fräser man upp befintliga hål med alt brotsh med det är oftast bara när det är snäva tolleranser man gör det... å som sagt borren blir helt säkert sabbad av att ta upp ett hål nån enstaka mm...

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145918 Vore kul om någon förklarade varför borret blir sabbat men inte fräsen.

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

axwell  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145921 Den största skillnaden på resultat i hålet är att det frästa kan göras runt, det borrade i denna på "gränsen möjligt" blir långt ifrån runt.

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

ÅsaNisse  
#145922 Borret är avsett att jobba med hela skärländen( diametetn) medan fräsen jobba mera i ytterkant.
Var sak på sin plats. Jag tror inte du börjar fälla skog med röjsåg och inte heller röjer sly med motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

mannen  
#145929 Ja visst är det ett bra sätt att fördärva en borr genom att förstora befintliga hål men på hempular nivå där man kanske håller på med liknande två gånger i månaden så skulle jag inte skaffa fräsar eller brotschar. Kör man borren slög eller slår bort skäret så är det enkelt att slipa upp den.

Lite konstigt att det inte funkar för dig Uvskogen. Det känns lite grann som att det är några vinklar på borren som inte stämmer.

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

lasseman79  
#145933 Det är helt rätt att man inte ska borra upp hål med borrar utan fräsa upp dem men en sådan opperation som du beskriver Uvskogen skall inte vara något problem alls gör det dagligdags i
jobbet både i svarv och fräsmaskin och pelar-borr.kan nästan säkert säga att det är härdat stål idragstången.Prova gör samma sak i ett vanligt plattjärn ska du se att det går bra kom i håg bara att borra med låga varv borrar är skärande verktyg inte skavande eller slipande.
Måste du borra eller svarva eller fräsa i härdat så är det hårdmetallverktyg som gäller.

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

bengtved  
#145936 Drag stången har ett segt material som inte går att borra med vanliga borrar, du måste ha en
hårdmetall borr, det bästa är nog att du slipar upp hålet om du har möjlighet, hårdmetall borrar
är dyra och ömtåliga, det skall vara en stadig borrmaskin och höga varv.

Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

zeetorg  
#145937 jag skulle tro att det är lite "tuffare" material i dragstången och det är därför borrarna ryker.
Du kan prova att dra en par drag i biten med en fil. Om filen bara vill glida på ytan och inte avverkar något så kan ämnet vara för hårt.

Du får inte ha för högt varv heller för då slits borrarna på nolltid. Med en så stor borr och lite hårdare material skall det nog inte vara så mycket mer än 100 varv/minut med dom borrar du har.

Användarvisningsbild

Re: Varför borrar inte borren?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145944 Behöver nog en annan sorts borr eller också får jag väl fila på något sätt. Fast det löser inte problemet med att jag måste göra två helt nya hål.. Min borrmaskin är en ganska kraftig sak som kan borra med mycket låg hastighet, jag körde med 100 varv. (En Arboga pelarborr, sägs vara helt ok)
Ska prova borrarna på att borra två helt nya hål och se om det går bättre. Men lite konstigt låter det att man inte skulle kunna borra upp hål som redan finns till ett större med en borr. Fast å andra sidan har hört konstigare saker på detta forum som visat sig vara riktigt :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför borrar inte borren?

zeetorg  
#145947 Visst går det att borra upp ett befintligt hål även om det sliter något på borren.
Problemet är bara när ämnet börjar att bli nästan lika hårt eller t.o.m hårdare än borren...

Tipset med filen brukar funka bra för att avgöra om ett ämne är hårt eller mjukt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).