Verkstan

MIG/MAG-svets för hemmabruk

45 inlägg 35066 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

viktor meck  
#143742 telwin är inga skitsvetsar. vi har en telwin på verkstan som är 18 år och funkar fin fint. jag funderar på den här.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =162825998

den räcker nog till mig som ska svetsa lite då och då :mrgreen:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

totte  
#143783 Jag har en Telwin inverter, den funkar mycket bra. Telwin tillhör inte det värsta bottenskrapet, vad jag har förstått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143820
totte skrev:Jag har en Telwin inverter, den funkar mycket bra. Telwin tillhör inte det värsta bottenskrapet, vad jag har förstått.


Jag har en gammal Telwin Mig svets på ca 150 A, som har fungerat lite sisådär.
Problemen har varirt med överhettningsskyddet som löste ut för fort som nu är utbytt samt att slangpaketet var skräp, också utbytt mot ett som Swedol säljer som reservdel till sina svets märken.
Jag kan ju rekomendera att känna på slangpaketet så att det känns mjukt och smidigt för att bråka med svetshandtaget är ingen höjdare när man inte är profssvetsare. :x

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

totte  
#143837 Japp, nu är jag MIG-ägare, det blev en Einhell. Svets, regulator, gasflaska och en 5kg trådrulle för lite under 7 laxar. Klarde mig under budgeten som var 5000 exkl gasflaska och då räknade jag inte in svetstråden heller. Hörde mig för också om reservdelar och det skall inte vara nåt problem om det skulle behövas. Köpte den på Laitis i Umeå, det är en ganska seriös firma.

Skall producera lite bilder på det hela när jag packat upp och fått ihopekipaget, och så återkommer jag förstås med testrapport. Först måste jag lära mig att hantera MIG-svetsen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143840 Lattjo med ny svets och dessutom ny svetsmetod och allt.

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149829 Svetsfundering här åxå.
Jag sålde bort min Esab Smashweld 180 nyss och nu söker jag nåt i ca 250 A storlek, tips?
Jag har kikat lite på Kemppi för de har gett ett gott intryck tidigare, nån som har andra märken
att tipsa om?
Jag vill kunna köra allt med den, gärna inverter, helst 3-fas och gasflaskan hade jag tänkt fästa i
väggen och ha en lång slang till.
Budget 10-20000:-

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

M_M  
#149847 Kör man Kemppi blir man nöjd. :grin:
Sen finns ju Lincoln också.

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149851
M_M skrev:Kör man Kemppi blir man nöjd. :grin:
Sen finns ju Lincoln också.

Jo Lincoln verkar spännande, hade en beggad sån på gång men det blev inte.

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

mrlynx  
#150365 Esab C280.
Min tycker jag funkar perfekt för mina behov.
Den har 4 matarhjul för tråden och 5m slangpaket så den når nästan runt hela garaget utan att flytta på den.

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150369 Jo det lät fint, kollade lite på en Kemppi med 6m gasslang och 4,5m slangpaket, få se vad det blir.

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

valmet862  
#150395 wallius 320 är en bra svets!

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

boseda  
#154916 ska du köpa en migg köp en 380voltare 220 är dåliga

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

totte  
#154937
boseda skrev:ska du köpa en migg köp en 380voltare 220 är dåliga


Precis vad vi behöver veta. Dvs, hade varit, om du hade bifogat en ordentlig förklaring till varför, då kunde det varit läsvärt. Nu har man ingen aning om vad det är för fel, om det ens är något eller om det bara är ditt personliga tyckande.

   TS
Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154977 Kemppi blir man väl oftast nöjd med :smile: väl beprövat, skaplig kurs och delar finns ju.

6m gasslang? har du tuben/tuberna ståendes separat? lät lyxit :grin:



//edit ja nu ser jag ju att du skriver att du ska ha det........ så är det när man skriver först och läser sedan :roll:

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154986
kl-820 skrev:Kemppi blir man väl oftast nöjd med :smile: väl beprövat, skaplig kurs och delar finns ju.

6m gasslang? har du tuben/tuberna ståendes separat? lät lyxit :grin:



//edit ja nu ser jag ju att du skriver att du ska ha det........ så är det när man skriver först och läser sedan :roll:

Jo det blir så, skriver mer sen när det är klart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).