Verkstan

MIG/MAG-svets för hemmabruk

45 inlägg 35071 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

totte  
#143670 Huggarn82: Jag behöver inte nån stor svets. Har redan pinnsvetsen för det grövre och vill bara ha en tunnplåtsvets och det blir inte några stora svetsmängder. Så har jag resonerat kring att skaffa en lite mindre hobbysvets, men ändå inte det allra billigaste kinadravlet. Tack för tipset dock, det är mycket bra med synpunkter, då blir man tvungen att tänka igenom saken.

Nolltax: Just därför som jag hoppar över dom allra billigaste grejorna.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143672 Jag såg först i efterhand att du länkat till en 140a svets, esab, lincoln o kemppi känner man som till o dom kan ju ruska fram reservdelar till gamla uråldriga svetsar om det behövs, dä känns ju andra märken mer tveksam :)

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Nolltax AB  
#143673 Migsvets å tunnplåt. Gör rent å sy ihop.
Kan inte bli enklare.... Eller jo. Borra hål å punktsvesta....

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

jd6630  
#143674 håller på esab o kempi,men tycker 180 e för klent, även om du nu bara ska svetsa tunnplåt så står du snart där me 10mm plattjärn som ska svetsas på 20mm balk o vill ente ta fram pinnen mer.
har 3 pinna maskiner som knappt används mer eftersom mig e billigare enklare o alltid kopplad
ska du svetsa i riktigt tunn plåt funkar de toppe´n me kolsyra i tuben, de fixar du på närmsa brandstation, tub o fyllning rubb o stubb ordnar dom till daj
en fyllning på 150cm tub kostar ca 500 spänn o kyler enligt maj bättre än argon o inert. därför har ja 4 mig svetsar, en till rörtråd med. sen en tig
har lyckats komma över vatten kylda proffs maskiner till vettiga pengar då svets skolan i stan byter svetsar rätt ofta
lycka till me svetsandet


nolltax. varför handlar du dyra leksaker på feltema???

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143675 Det går ju bra o svetsa grövre stål med mindre svetsar, man lägger flera strängar i spalten helt enkelt

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Nolltax AB  
#143678 Rättning mittåt.
Svets. Jag är en svenne. Jag svetsar nån gång ibland.
Behöver ingen proffsmaskin men givetvis ska skräpet funka när jag sy vill.
Eljest kunde jag lika gärna köpt en popnitstång ju....

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Nolltax AB  
#143679 Å vad gäller dyra leksaker i feltema....
Jag köper normalt inte sånt där. Jag bränner hellre stålarna i snobbutiken....
Men visst. En tvåa på en bromsledning ex. vis.
Märkesverkstaden börjar räkna tiotal tusen.
Biltema tar ett par tior för en kopparledning.
Å jag hade redan verktygen som tarvas..... Inköpta på Biltema för en struntslant enär jag trodde behovet var sekunda.... Å några meter kopparledning oxå....

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

jd6630  
#143680 låter som en popnits tång vore billigare än feltemas felsvets,fast sömmen kanske inte blir lika stark
ja e total allergisk mot billighets mojänger, får utslag av blanka hylsnycklar de står chrome vanadium made in taiwan på
likaså på strumpor made in hongkong,svets från asien land kommer inte in på min gård.
kvalite brukar löna saj även om man bara svetsar en rulle tråd per år, för häftiga blodtrycks sjusteringar uppåt av trilskande mackapärer gillas inte

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Nolltax AB  
#143681 Farsan köpte en hammare på Rusta.
Skulle dra ut en tretumsspik. Skaftet böjde sig på hammaren.....

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

jd6630  
#143682 ja se de e ingen kvalite, ja har ett gäng mickey hammare me magnet i skallen, bästa hammare som finns, o dom funkar till dyckert o även som slägga på grävmaskinen av märke volvo

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Nolltax AB  
#143683 Enkom märket volvo? Det låter osannolikt..

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

jd6630  
#143684 mm finns en del o banka på för o få skoplåset o funka som de ska. har beställt nytt fäste från swecom så ska de väl funka sen. förre ägaren har bara kört me en låsbult i

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Nolltax AB  
#143700 Apropå farsan min å popnitar...
Berättat när han fick nedslag på sparklåda?
Volvokombi å rutten sparklåda.
Hamrade till en hängränna, alltså en vanlig hängränna som sitter på hus, å popnitade fast på bilen.
Smack på med ett gäng plastic padding å lite färg å iväg till ombesiktning åsså var den körbar.

Gubben är galnare än jag.....

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

totte  
#143719
Gubben är galnare än jag.....


Är det möjligt? :mrgreen:

JD: Förstår din synpunkt om styrkan på svetsen, men här handlar det aldrig om grövre don än 10 mm och då har jag invertern. Den är inte heller så kraftig, men jag har inte brått och har tid att lägga några strängar när det behövs. Hade jag såna don som du kör med så skulle jag köpa en hel annan svets givetvis.

Håller också helt med om att man blir hysterisk på dåliga grejor, har blivit allergisk mot billiga nycklar, borrmaskiner och sånt. Sen är det ju en fråga om användningsområde, om man är hobbypulare som jag så behöver man kanske inte alltid högsta industrikvalitet på maskiner, men det billigaste skräpet från Kina går jag inte på. Men blocknycklar skall vara proffskvalitet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Bax  
#143722 En polare som är proffssvetsare använder faktiskt en Telwin-MIG, inköpt på JULA till en billig penning, vissa gånger. Han har iofs moddat den med proffsslangpaket men gjorde det först när originalpaketet dog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).