Verkstan

LUNA 1500, del saknas, vet inte vad.

2 inlägg 3472 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

LUNA 1500, del saknas, vet inte vad.

jnse  
#142256 Hejsan.

Jag fick nyligen tag på ett LUNA 1500 elverk, som inte fungerar.
(Det slutade tillverkas 1988)

Det är en del som är borttagen, antagligen är det därför elverket inte fungerar, LUNA har inte kvar några reservdelar, så då har dom kastat elverket.

Jag hade behövt veta vad det är för del som är borta, så jag vet om jag kan ersätta den med något annat, eller bara koppla förbi den.
Elschema/sprängskisser har jag inte lyckats hitta, LUNA hade iaf inget elschema till den :sad:

Såhär ser elverket ut:
Bild


Den saknade delen ska sitta i de två skruvarna som syns på den vinklade plåten, till höger om motorn.
Bild


Pilarna visar de tre lösa kablarna som troligtvis alla ska sitta i "delen".
Det är en gul kabel, som kommer direkt från generatorn.
En svart kabel, som kommer från jordfelsbrytaren. (verkar vara ett motstånd mellan den och jordkabeln i jordfelsbrytaren)
En röd kabel som kommer från +12 Volt uttaget i fronten.

De två lösa kablarna (röd + svart) som syns komma in uppe i bilden, är de som styr solenoiden för gasen.

Vad kan det vara för pryl som saknas?
Det verkar ju iaf som att den bla har använts för att syra solenoiden för att varva upp motorn med.
(Inkommande +12 volt kabeln har väl använts till det)

Men den gula och svarta kabeln?
Har det varit från dom som "grejen" känt av spänningen och av det varvat upp/ner motorn?
Eller har den även använts för att magnetisera generatorn med?

Någon som har förslag på vad jag kan göra?
Hade det bara varit ett 12volts elverk, så hade jag laborerat lite mer, men med 220volt så vill jag inte koppla hur som helst :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: LUNA 1500, del saknas, vet inte vad.

viktor meck  
#142783 kan det vara en voltregulator eller en elektronisk varvtalsregulator som suttit där?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).