Verkstan

Bygga portabel vedsåg

21 inlägg 11926 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

Tosca  
#182482 Borde det inte gå att sätta den över lämkanten så att veden faller ned i kärran?
Lite högre att kapa men man sparar in arbetet med att slänga i de kapade bitarna.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

Håkan i skåne  
#182483 Visst, det är lite bök med att slänga i dom färdigkapade bitarna. Några rullar ju oxå under släpet... En tanke jag hade var att ha en botten i sågbocken och att den skulle vara ledad i övre inre hörnet så det gick att svänga upp och tömma i vagnen. Det får bli i version 2. Och den svängande rörelsen utförs givetvis med ett elektriskt ställdon ;)

Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

Blivande snickare  
#182485
Håkan i skåne skrev: Och den svängande rörelsen utförs givetvis med ett elektriskt ställdon ;)

Självklart :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bygga portabel vedsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182488 Mer sånt här!

Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182556
Vedsugen skrev:Nya ideer :wink: en liten kärra att hämta 1m3 säckar med . Lämpligtvis en konstruktion som lastväxlare för eu pall .
Någon som sett något ?? .
.


http://www.nyvab.se/terr%C3%A4nglyftvagn.htm Här finns en förlaga. Själv funderar jag på att bygga en sågbock på ATVkärran och kapa småskit (det som inte behöver klyvas)med motorsågen direkt i skogen. Ska isf ha dubbla stöttor var 50cm så veden kan lastas upp i 2,5m bitar och köras hem i 50cm utan att lasta om.

Användarvisningsbild

Re: Bygga portabel vedsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182558
Bild


Kanske en sån här fast bakom atvvagnen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).