Verkstan

Sota ur motorn med vatten?

36 inlägg 23820 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443325 Den exakta volymen beror ju förstås på vilken temperatur och vilket tryck man räknar på, då alla gaser är kompressibla fluider. Men 1600 liter vattenånga per liter vatten kan nog stämma om man räknar på ca 80 graders arbetstemperatur och ett normalt atmosfärstryck.
/Niklas

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

jannee  
#443328 Jag körde bitumen en sommar (bitumen ett bindemedel när man gör asfalt).
Fick stänga förmaningar om att INTE spilla ned den minsta mängd vatten vid lastningen av denna produkt. Resultat av en ångexplosion syntes redan på tanken (svart utanpå runt lucköppningen när en ångexplosion trängt ut bitumen).
Av denne förman jag hade fått uppgiften, dock för ca 40 år sedan och mitt minne är allt annat än fullgott :oops:

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

filijox  
#457240 Eftersom vatten expanderar så hiskeligt vid förångning så borde man ju kunna bygga en motor som drivs huvudsakligen av den expansionen, lite bränsle bara för att få till värme som förångar en injekterad vattendimma i cylindern...


:-?

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

totte  
#457245
filijox skrev:Eftersom vatten expanderar så hiskeligt vid förångning så borde man ju kunna bygga en motor som drivs huvudsakligen av den expansionen, lite bränsle bara för att få till värme som förångar en injekterad vattendimma i cylindern...


:-?


Finns redan, kallas ångmaskin. De första sådana värmde vattnet direkt i cylindern. Fruktansvärt låg verkningsgrad. Något bättre när man började använda separat ångpanna. Mycket experiment med ångmotorer har gjorts, inga större framsteg vad jag vet.

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457256 Kärnkraftverk är stora ångmaskiner, de värmer vattnet med kärnklyvning och kör det genom ångturbiner som driver generatorn.

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

totte  
#457297
Slurfi skrev:Kärnkraftverk är stora ångmaskiner, de värmer vattnet med kärnklyvning och kör det genom ångturbiner som driver generatorn.


Sant, skulle nämnt att ångturbiner, som används i värmekraftverk av olika slag, har bättre verkningsgrad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).