Verkstan

Sota ur motorn med vatten?

36 inlägg 23812 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sota ur motorn med vatten?

Kse  
#128649 Någon som testat att sota ur sin bilmotorn med hjälp av vatten?

Alltså spraya/spruta in vatten direkt i insuget.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

Nolltax AB  
#128657 Sota ur torde ej göras.
Däremot sänker en dusch vatten tempen i inloppen vilket ger en tätare gasblandning å lite extraknuff.
På sikt även en del korrision.....

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128663
Kse skrev:Någon som testat att sota ur sin bilmotorn med hjälp av vatten?

Ofrivilligt p.g.a. trasig topplockspackning på en Saab900. Det tog ett par timmar att bryta sig in i motorn och då var allting i cylindern det läckt in i soprent.

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

Hema  
#128671
th skrev:
Kse skrev:Någon som testat att sota ur sin bilmotorn med hjälp av vatten?

Ofrivilligt p.g.a. trasig topplockspackning på en Saab900. Det tog ett par timmar att bryta sig in i motorn och då var allting i cylindern det läckt in i soprent.


Kan bara instämma med th, då jag också råkat ut för trasig topplockspackning, dock på en bmw 316. Det såg jätterent ut :)

//Henke

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Kse  
#128759 Ja att spruta in vatten för att sänka temperaturen funkar ju fint, effektökningen kommer väl först då laddtrycket höjs vilket är möjligt utan spikningar som följd just pga temperatursänkningen. Kompressionen ökar väl iof då vatten inte går att komprimera men om det ökar effekten i sig är tveksamt.
Vanligare är väl en vatten/sprit inblandning, nåja är ingen expert i ämnet.
På tal om Saab 900 så hade dom ju faktiskt vatteninsprutning som tillval på tidigt 80 tal.

Som redan sagts så är det inte så svårt att se i vilken cylinder ett ev läckaget finns då det ser ut som nypolerat.
Så borde inte vattnet vara en ganska effektiv rengörare av sot och avlagringar?
Vattnet förångas omedelbart och vattenånga är ju bra på att rengöra, man bör nog dock vara försiktig med vattenmängden så det inte blir hydrolock = ingen lek.
Har diskuterat detta i andra forum, dom få som testat menar att det funkar klockrent och att i vissa fall får motorn ny kraft men metoderna är lite olika.
Skeptiker finns ju alltid och tillför sällan mycket i ämnet.
Men finns här någon som provat?
Kommer låta min sura Ford Courier med 1,8l diesel vara testobjekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

Nolltax AB  
#128762 Öka kompressionen är ej önskvärt. Då tenderar toppen poppa upp ur huven likt ett fyrverkeri göra.
Sänka tempen på vällingen motorn matas med, det är poängen.
Ju lägre temp, desto mer energi per liter.
Å en motor kan bara svälja x liter per sug.
En intercooler kyler laddluften från en turbo ex.vis.

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128850 Träffade en gammal fiskargubbe/bonde från Hållnäs, som påstod att de hade vatteninsprutning på fiskebåtmotorn. under krigsåren.
När motorn blivit varm sprayjades vatten in i insugningsröret,
Lite fundersam blir man ju när ni påstår att det är för kylningen.
På den tiden var det väl tändkulemotorer.
Dessa behövde väl tillräcklig temp för att hålla kulan het.
Jag har trott att de använde vatten för att få in mer syre i cylindern.
Effekten blir väl som när det blir slut på soppa i motorsågen, den varvar upp ett par sekunder.
Helt enkelt en förlaga till intercooler, av hembyggd modell.

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

HenrikGbg  
#128924 Jag har varit med att bygga deselmotorer av den STORA sorten. de skulle tjänstgöra som dieselkraftverk i Afrika. Det experimenterades med vatteninsprutning, och upp till 40% vatten var övre gränsen, men den motorn går nu med kontinuerligt 15% vatteninsprutning med separat insprutningsventil tillsatt emulgeringsolja för att inte rosta. Effekten var på ca 3400HK PER CYLINDER!!! och den var på 7 cylindrar, så det blev rejält med ström från den generatorn som var dess belastning. Cyl-diametern var 960mm och slaglängden 1800 mm och varvtalet 110 varv/min Tvåtaktsmotor!. Efter provkörning var cylindrar och topplock HELT RENT från sot.

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

Hema  
#128930 Diesel o tvåtakt?

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Kse  
#128934 Intressant.

Är det en överladdad motor då?
Av vilken anledning tillsätter man då vattnet?
För vattnet kan väl egentligen inte göra annat än förhindra detonation?
Sprutar du in vatten får du visserligen en temperatursänkning men då du ersätter en del av luften med vatten och vattenånga innehåller mindre syre än luft så borde effektvinsten väl inte bli stor?
Eller är det kanske kylningsproblem med en 2380hk tvåtaktsdiesel i Afrika, blev invecklat det här :grin:
Även lite gör ju iof skillnad om man har 340 hk per cylinder.

Ska hursomhelst testa ge Fården en stänkare imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

åberg  
#128968
HenrikGbg skrev:Effekten var på ca 3400HK PER CYLINDER!!! och den var på 7 cylindrar, så det blev rejält med ström från den generatorn som var dess belastning. Cyl-diametern var 960mm och slaglängden 1800 mm och varvtalet 110 varv/min Tvåtaktsmotor!


Typ samma storlekordning som maskineriet i kylbåten som min morbror var kapten på. Minns inte exakta siffror men över tjugotusen hkr vid drygt 100 rpm var den specad för berättade chiefen. Var sjukt intressant att gå en rundtur när den låg i docka i Göteborg. Tror det var nån "storservice" vid 20 års ålder.

Har för mig att den var sexcylindrig. Helt säkert är dock att det var en tvåtaktare. Med överladdning och torrsump, precis som en sportbil :lol:

Båten hade hade bunkertankar för 4200 ton råolja... och med full effekt skulle det gå åt 75 ton per dygn :shock:

Fast de hade inte nån vatteninsprutning vad jag kan minnas, så jag får be om överseende med den här monstruösa ämnesflykten :oops:

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

HenrikGbg  
#128971 Jo Åberg, avgasturbin fanns oxo på den, och antalet cylindrar styrdes av beställarens önskade kraftuttaget, dock var den största en 12-cylindrig med 2 turbo och intercooler och spolluftpumpar.
Anledningen till vatteninsprutningen var att det blev ett kraftigt effekttillskott när vattnet kom in i cylindrarna och förångades, -enligt uppgift så expanderar vattnet 900 gånger när det övergår till ånga, men den uppgiften kan jag inte bekräfta.
Den nämnda motorn var inte den största, det var en med 980 mm cyl-diameter och 2000 mm slaglängd! Och varvtalet 88 varv per minut, och jag kan garantera att det var TILLRÄCKLIGT, ett fantastiskt högt ljudtryck vid fullfart. Motortypen hade både kolvstake och vevstake, med tvärstyckslager däremellan och gejdplan/gejdsko för att styra kolvstakens vertikala rörelse.

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Kjell S  
#128976 Skrev i en annan tråd om att HD-n gick ju som ett skållat troll i morgondiset. Måste ha fått rätt blandning då!

Avatar Fallback

Re: Sota ur motorn med vatten?

jorgst  
#129061 jag har sotat ur små motorer när dom sotknakat med vatten i en blomspruta med bra resultat
fick tipset av en bilskrot som ofta gjorde så
förbränings rummet blir sotfrit inte insug om någon skulle det

Användarvisningsbild

Re: Sota ur motorn med vatten?

Kjell S  
#129136 Hur är det då med att blanda vattnet med konstgödsel, ( avsotn.medel för skorstenar mm), borde inte det funka än bättre?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).