tis 10 maj 2011, 21:34#128759
Ja att spruta in vatten för att sänka temperaturen funkar ju fint, effektökningen kommer väl först då laddtrycket höjs vilket är möjligt utan spikningar som följd just pga temperatursänkningen. Kompressionen ökar väl iof då vatten inte går att komprimera men om det ökar effekten i sig är tveksamt.
Vanligare är väl en vatten/sprit inblandning, nåja är ingen expert i ämnet.
På tal om Saab 900 så hade dom ju faktiskt vatteninsprutning som tillval på tidigt 80 tal.
Som redan sagts så är det inte så svårt att se i vilken cylinder ett ev läckaget finns då det ser ut som nypolerat.
Så borde inte vattnet vara en ganska effektiv rengörare av sot och avlagringar?
Vattnet förångas omedelbart och vattenånga är ju bra på att rengöra, man bör nog dock vara försiktig med vattenmängden så det inte blir hydrolock = ingen lek.
Har diskuterat detta i andra forum, dom få som testat menar att det funkar klockrent och att i vissa fall får motorn ny kraft men metoderna är lite olika.
Skeptiker finns ju alltid och tillför sällan mycket i ämnet.
Men finns här någon som provat?
Kommer låta min sura Ford Courier med 1,8l diesel vara testobjekt.