Verkstan

Något läcker?

140 inlägg 68401 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

åberg  
#130399 Kan det inte finnas möjlighet att låna/hyra verktyg nånstans?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

axwell  
#130400 Vet inte vilken metall fodret består av men de flesta kan svetsas. En yrkessvetsare bör kunna täppa till läckan, sen får du finslipa och slutligen polera med honingsverktyg.
Inte så dyrt, 180 kr inkl den finaste polerskivan.

Om det här är ett vansinnigt dåligt tips så räknar jag med att experterna reagerar.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... gsverktyg/

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130408
åberg skrev:Kan det inte finnas möjlighet att låna/hyra verktyg nånstans?


Har ringt runt till alla håll jag vet och antingen nej, eller "då kostar det". Fast kanske om jag trots allt bara byter ett foder, då är det ju bara ett mått som ska stämma med de övriga, i stället för tre som ska passas in. Då kan jag kanske klara mig med ett skjutmått :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130417 Gör det riktigt nu då den är isär. Att äga nåt som är halvgjort känns inget bra. Att sälja det känns ännu värre.... Det behövs ju inga rymdverktyg direkt för detta ändamål. Kolla in tradera, där finns ofta billiga mätverktyg.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

totte  
#130448 Borde gå att hårdlöda hålet, en rörmokare eller nån som kan det och har grejor behövs.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130649 Först får jag beklaga oturen med fodret, och det må ja tycka att det inte är så vanligt att laga dessa med plasticpadding.... fodret är ju manteln som kyls och blir för varmt för att det ska kännas bra.


Det borde väl finnas servicfoder som du kan köpa ett av och passa in mot de övriga. Schimsningen i höjd klarar du nog med en indikatorklocka eller skjutmått om du är noga.
Mina 5 ören är att det nog är större chans att slippa ovalitet i loppet och läckande fodertätningar med ett sådant foder än om du löder/svetsar i det gamla.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

foton  
#130676 Man kan väll inte bara byta foder, kolv och foder hör väl ihop. Jag tror på att laga läckan.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130682 Nja, det kan man väl men det är nog inte så vanligt att bara byta ett foder och inget mer, är fodret slut är det troligtvis rätt slitet i övrigt också. Men är det rätt dimension dvs. med överdimensioner eller ingen sådan så går det nog rätt bra. Kolven är väl enklast att mäta upp så det blir rätt.

Det här fallet är kanske lite speciellt när fodret gått hål på. Att jag föreslår servicefoder beror bara på att jag tror det krävs lite ordentligt med fingerfärdighet för att kunna garantera en fodersvets utan tex en borrning efteråt. Sedan ska fodret sitta ordentligt på plats också annars kommer det nog att sätta sig rätt omgående och så är det vatten i oljan igen.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130684 Som sagt så är det ingen rymdfarkost... Det är en gammal traktor. Att den skulle sluta fungera för att inte kolv och foder är matchade håller jag som otroligt.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130687 Fick faktiskt en liten ide angående det här.
När man halvrenoverar lite lagom brukar man vrida fodren ett kvarts varv.... för att de slits längs med kolvstångens rörelse.

Kan du inte vrida fodret så att hålet hamnar mot gods i motorblocket eller är det vatten runt om där hålet är beläget?


/*Edit Njä dum ide föresten. Det bör inte finnas något läge där det blir tätt bara mod gods ... sorry */

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130703
kl-820 skrev:Fick faktiskt en liten ide angående det här.
När man halvrenoverar lite lagom brukar man vrida fodren ett kvarts varv.... för att de slits längs med kolvstångens rörelse.

Kan du inte vrida fodret så att hålet hamnar mot gods i motorblocket eller är det vatten runt om där hålet är beläget?


/*Edit Njä dum ide föresten. Det bör inte finnas något läge där det blir tätt bara mod gods ... sorry */


Inga ideer är dumma :smile: Jag är glada för alla, men i det här fallet funkar det inte då fodret är helt omslutet av vatten. Antar det är därför de kallas för "blöta/våta foder". Hursomhelst, väntar nu på ett utbytesfoder. Efter allt funderande så slutar det med att jag byter det trasiga. De andra två ser visuellt ok ut så nu chansar jag lite och hoppas det håller några år. Traktorn används ju ganska lite trots allt. Byter jag bara ett så klarar jag mig dessutom med en stållinjal för att mäta in det mot de andra. Pengarna jag "spar" ska jag nog lägga på en motorvärmare om jag får tag på nån. Nu är ju allt nedrivet så utmärkt läge att sätta dit en och borde spara motorn lite på vintern.

Kolven ja, nej den har jag inte tänkt byta. Brorsson sa inte ett ord om det och den ser ok ut utifrån mina krav.

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130719 Jag tror du tar rätt beslut.

Ett litet tips ang. sådana där servicefoder. Dessa är ju tillverkade för att passa direkt. Man får då inte samma passning som när du sätter i ett råfoder och borrar. Släpp därför ner kolven i loppet sedan du passat in ditt nya foder, detta bara för att checka av med det sunda förnuftet att allt ser bra ut ex kolvspel. (inte för mycke eller för lite)

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Skogshuggarn  
#130726
trislc skrev:- Alternativt om du har någon byasåg i närheten, så har dom säkert en skränkklocka som kan nyttjas. "Skränkklocka" är ~ = en indikatorklocka. Den används på så sätt att den placeras på den plana delen (radiellt) av sågklingan och den rörliga (mätdelen) mot den skränkta sågtanden. På så sätt mäts (vanligen med tiondels mm noggrannhet) utskränkningen av sågtanden.

Lycka till!


Är inga problem att mäta 2-3/100 dels mm med en skränkklocka,,,det klarar iaf "Käfer´n", vilket gott och väl
borde vara inom maximal toleransdiff för foderhöjderna.


kl-820 skrev:Fick faktiskt en liten ide angående det här.
När man halvrenoverar lite lagom brukar man vrida fodren ett kvarts varv.... för att de slits längs med kolvstångens rörelse.


Normalt så kollar man slitage/ovalitet och diff med en cylinderindikatorklocka, och "delar upp" mätpunkterna på minst 4 ställen.
(kl 3/6/9 och 12), men som sagt,,,,, det är ju ingen "rymdraket" detta och nytt foder verkar vara på ingående

Rep av det gamla fodret med Plastic Pudding var däremot mer än "bonnasnålt". :surp:

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

totte  
#130732 Ett enkelt sätt att se om dimensionen på fodret är lagom: Ta en lös kolvring (mycket försiktigt, dom är rätt sköra) och för ner i fodret på det gamla först och det nya sen, mät avståndet mellan ändarna med bladmått så ser du om det skiljer mycket.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

aywa  
#130767 Måste få klarhet gällande att rikta fodret med indikatorklocka,
hänger inte riktigt med i hur ett foder riktas?
Ett foder styrs väl upp av riktningen i det cylinderlopp
det placeras i? Eller är det hur långt ner från
kanten på blocket fodret skall monteras när man använder
indikatorklocka?
I detta sammanhang trodde jag att fodret hade en kant i
i toppen som var några 0.1 mm högt och på så vis
styrde höjden "automatiskt"?
Är, att dömma av tidigare inlägg, ute o sycklar,
men när jag o gubbarna pratade kring foderbyte så
kom denna teori på tal.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).