Verkstan

Något läcker?

140 inlägg 68424 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129579 Japp, nu är tråget borta. Oljan var full med vatten så inget mer tvivel om detta. Tror jag hittat var felet är också. Vevade runt cylindrarna lite grann och titta på fotot. Det är från cylinder 1, fullt med vatten på väggarna. Så nu ska kolven bort, självklart den som sitter mest jävligt till i förhållande till oljepumpen 😡 . Men det löser sig nog. Fodret ska väl ur och sen får vi se hur det ser ut. Men provar först med att fylla med vatten och se om det syns direkt var det läcker.
Självklart kolven bakom den där burken
vatten
Vatten vatten, bara vanligt vatten

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

massa-ved  
#129581 Bra jobbat, det kan bli fast anställning om det fortsätter så här. 8) :smile:

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

totte  
#129587 Sen när det skall ihop så är det noga med momenten. I vissa fall är det föreskrivet att det skall vara nya bultar efter varje demontering också, vet inte hur det är med dennna, man kolla såna uppgifter noga.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129588
totte skrev:Sen när det skall ihop så är det noga med momenten. I vissa fall är det föreskrivet att det skall vara nya bultar efter varje demontering också, vet inte hur det är med dennna, man kolla såna uppgifter noga.


Fick en massa bra siffror och tips kring detta med moment och hur man ska dra bultarna från Brorssons traktordelar. Momentnyckel är införskaffad på Biltema. Men den ser väldigt stor ut, hoppas den får plats :???:
Fast uppiggande för självförtroendet att du förutsätter att jag kommer till ett skruva-tillbaka-läge! ^:)^

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

totte  
#129598 Jamen självklart kommer du till skruva ihop-fasen! Det där med att skruva i motorer är inte så jäkla märkvärdigt, det upptäcker man när man väl gör det. Det som är väsentligt är att man har just dom där nödvändiga siffrorna, och det har du ju. Sen är det bara att se efter hur saker och ting sitter innan man lossar, kameran är ett fantastiskt bra hjälpmedel, den har räddat situationen mer än en gång för mig. Det andra viktigaste hjälpmedlet är en uppsättning små kartonger i vilka man lägger lossade delar och skriver på vad dom är till. Sen behövs det bara lite sunt förnuft och inställningen att "det skall gå", samt renlighet och mera renlighet.

Se till att ha förlängare i lämpliga längder till hands när du skall använda momentnyckeln.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

viktor meck  
#129602 och när det inte går tar man en kopp kaffe och en bit vetelängd och sen är det full rulle igen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

aywa  
#129758 Känns lovande detta:) fantastiskt bra jobbat att hittat felkällan! "bara" resten kvar nu=p

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

aywa  
#129759 Känns lovande detta:) fantastiskt bra jobbat att hittat felkällan! "bara" resten kvar nu=p

Vill minnas att gamlingen i släkten en gång valde att svetsa i fodren och cylinderloppet hos nån bonne med goda gjutjärnskunskaper. Sen satt han i två dagar i sträck på logen och hornade för hand upp det nya loppet, skruvade ihop skiten och körde med den tills han själv inte längre var med:)

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130221 Ok, fodret är ur, så här såg det ut när jag tittade ner. Ska man våga hoppas att den satt fel hela tiden och inte att den bara hoppat loss när jag drog ur fodret? Det är det enda fodret det var vatten i (och rost).
Så vad säger ni, tillbaka med packningen, flänstätning på fodret och ner med allt igen och skruva ihop allt igen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130223 Tittade lite extra noga i fodret, notera detta. Kan inte se att det är något hål. Rosten som syns kan ju bero på att vattnet fått godset att rosta, det är ju en fördjupning i fodret.Det är längs ned i fodret. Kommentar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Kse  
#130224 Av rostavlagringarna att döma tror jag att det är ett hål. Tänk att vattnet är under tryck och att läckaget inte kan vara speciellt stort för då hade du blivit utan vatten i kylaren direkt.

Tätningen har nog blivit så när du demonterat fodret för annars hade vattnet runnit rakt igenom.
Byt ut tätningarna när du ändå har allt demonterat

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130249 Byt ut fodret mot ett nytt, Uvskogen..Förmodligen är det som Kse säger, ett hål eller en por, i godset som läcker in vattnet..
Vore rätt så trist att behöva riva ner allt igen, om det skulle visa sig att problemet kvarstår..
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130381 Byter alla 3, de är inte nya som sas när jag köpte traktorn, beställde idag. Lika bra att göra det nu när allt är nerrivet. Hade gärna bytt kolvarna också men allt ryms inte på en gång, börjar bli mycket nu :sad: Det tillkommer något hela tiden på något sätt, måste köpa en mätklocka och shims för att mäta och eventuellt justera foderhöjderna också. Å andra sidan så är foderbytet ett krångligt jobb mindre. Skulle jag behöva byta kolvar framöver så vet jag ju nu hur jag gör :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130394 Nähänä, det var visst lite krångligare än jag trodde. 😡
Mätverktyg som behövs för att "justera in fodren", "mäta ovalitet" etc drar iväg väldigt i kostnad. Tog stopp på allt för att reflektera ett tag. Kanske bättre lappa ihop fodret med nåt "smet", sätta ihop traktorn och sen på sikt byta. Det drar iväg med med pengar nu på en relativt billig traktor. Hyra in en mekaniker med verktyg går förstås, men det till en kostnad av uppemot ca halva priset på traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130397 Satte vinkelslipen på fodret, hade ju inget att förlora direkt. Visade sig att det är lagat med något "plastic padding" liknande tidigare :surp: Jag gör om det igen och skruvar ihop. Tror jag :???:

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).